Kat poept overal behalve op de bak

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Dinky »

Je kan ook altijd een kattengedragstherapeut inschakelen als je oplossingen wilt maar niets van ons lijkt te willen aannemen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Anne87

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door Anne87 »

Adriana schreef:heeft poes haar eigen plekjes waar ze met rust wordt gelaten?
Tryniee schreef:Ze heeft haar eigen plekje op de slaapkamer of ze ligt op de bureau stoel en omdat ze helemaal zwart is ligt ze ook nog wel eens in donkere hoekjes of onder de bank zodat boef haar niet kan vinden. En hij mauwt dan ook alles bij elkaar omdat hij haar kwijt is.
Dat lijkt me dus niet helemaal een eigen plekje waar ze met rust gelaten wordt. Dat lijkt me een vluchtplek terwijl Boef naar haar op zoek gaat. Een plek waar ze dus niet veilig is, in ieder geval niet voor haar gevoel.

Adriana schreef:hoe oud is dat katertje? en is dat een wildebrasje?
Tryniee schreef:Hij is nu ander half jaar en 3 maand terug gecastreerd
Dat is geen antwoord op de vraag of hij een wildebrasje is.

Tryniee schreef:Maar mijn vriend die zegt dat dit absoluut niet zo is omdat het steeds beter gaat tussen hun en hij wil ze allebei absoluut niet weg doen
Dus hij wil liever een ongelukkige poes in huis hebben? Lekkere dierenvriend is dat.

Anne87 schreef:Zorg dat je katten gelukkig zijn. Zij is dat duidelijk niet. Het onzindelijke gedrag, maar ook het gegrom en 'gedoe' van haar duiden op niet gelukkig zijn. Ook al is dat grommen en gedoe voor jullie niet al te rampzalig, het is voor haar niet goed. Los het op.
Tryniee schreef:Nou onzindelijk is ze niet denk ik. Want overdag doet ze dit namelijk niet! Ook niet elke nacht maar wel als ze lang binnen is geweest, dan kan ze niet naar buiten s'nachts en zoekt ze een andere plek om haar behoefte doen ipv op de bak
Fijn dat je je mening geeft over onzindelijkheid. Zolang je poes niet in de bak plast, is ze onzindelijk. Misschien niet geheel onzindelijk, maar wel onzindelijk. Fijn dat je reageert op het grommen en 'gedoe' en het wegvluchten onder de bank en in de slaapkamer.

Dinky schreef:Is het misschien een idee dat de buurvrouw in plaats van de zoon de moeder in huis neemt?
En hier geef je gewoon helemaal geen antwoord op...


Ik denk dat, als je advies vraagt aan ons, je niks opschiet als je niks van onze tips aanneemt. Daarom ga ik ze hier nog één keer voor je op een rijtje zetten. Ze zijn al genoemd, maar goed.

1. Haal meer kattenbakken in huis. De stelregel is: minimaal één bak meer dan het totaal aantal katten. Dat houdt in dat jij minimaal drie bakken moet hebben. Zet deze op verschillende plekken in huis neer. Koop daar nieuwe bakken voor. Denk hierbij ook aan bakken/dweilemmers/hobbykratten oid zonder deurtjes en zonder deksels. Zet deze verspreid van elkaar neer. Hiervoor kun je ook de post van Adriana nogmaals bekijken. Schep deze bakken dan ook geregeld uit. Als poes bang is van Boef als hij op een bak gaat, en dan niet meer durft, is het in ieder geval belangrijk om (voorlopig) na elk keer poepen van Boef de bak leeg te maken, denk ik. Daarnaast sowieso elke dag de bakken uitscheppen én op tijd geheel verschonen en schoonmaken.

2. Haal Valeriaandruppels of een feromoonverstuiver in huis. Dit kalmeert de kat hopelijk iets. Ook hiervoor kun je de post van Adriana nogmaals bekijken.

3. Overweeg één van de katten weg te doen. Kittens verlaten op een gegeven moment het nest en dus hun moeder. Dat is normaal. Jullie dwingen jullie poes in een onnatuurlijke situatie te leven en dat levert stress op bij haar. Hiervoor kun je ook de post van Eveline1982 en de post van Dinky nogmaals bekijken.

4. Haal een kattengedragstherapeut in huis. Dit is een duur geintje vrees ik, maar aangezien je niet luistert naar onze oplossingen, terwijl je wel oplossingen wil, zie ik weinig andere opties. Zie ook de post van Dinky.


Zo, en nu vind ik dat ik genoeg heb gedaan en gezegd hierin. Succes met je kat en voor haar plezier en levensgeluk hoop ik dat je verstandig bent en de situatie naar de tevredenheid van je katten oplost.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door castratenkoor »

Ik denk en vrees dat een groot deel van dit probleem is ontstaan door beide dieren te laat te laten castreren. Helaas kun je dat niet meer terugdraaien. De kater was ruim over een jaar en hij kent dus de hormonen door zijn lijf. Soms raken ze daardoor hun voortplantingsinstinct nooit meer kwijt. Hij zal dus extra klierig zijn voor de poes.

Ik zou in jou situatie zorgen voor 3 - 4 ver uit elkaar staande kattenbakken, schaf er liefst minstens 1 aan van bijna een meter lang 30 cm hoog. Bestemd officieel als opbergbak. Te gebruiken zonder deksel.

En ik zou valeriaan druppelen op diverse plekken in huis, elke dag.

Verder zou ik de poes niet straffen maar veel aandacht en liefde geven. Dat verstevigt namelijk haar zelfvertrouwen. En dat is waar ze in mijn optiek flink gebrek aan heeft.
Deze vicuele cirkel doorbreken heeft een lange adem en veel geduld nodig.

Sterkte en succes!
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat poept overal behalve op de bak

Bericht door eveline1982 »

Ik weet dat het niet leuk is om te horen maar als je op alles een weer woord hebt, dan weten wij het ook niet meer. Wat Anne al zei, jullie hebben geen last van haar gebrom en gegrom, maar de poes geeft duidelijk aan en echt op elke mogelijke manier dat ze ongelukkig is in deze situatie. Probeer het eens met extra bakken en feromone werkt dat ook niet, wees dan eerlijk en zorg voor een goed onderkomen voor of de kater of de poes. Ik wens je veel succes met deze situatie en hoop dat jullie uiteindelijk het beste voor de poes kiezen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie