zeer angstige, maar ook bijzonder domme kat

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: zeer angstige, maar ook bijzonder domme kat

Bericht door BloemTetsu »

Begrijp me niet verkeerd. Zijn omschrijving 'domme sul' gebruik ik nu niet meer, dit was puur ter illustratie dat 'domme' katten op hun eigen unieke manier niet dom zijn. Met hem is verder helemaal niks. In het verleden is er iets gebeurt en daar houden me (nu) goed rekening mee.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: zeer angstige, maar ook bijzonder domme kat

Bericht door jennli »

Helemaal met Adriana en bloemtetsu eens.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
jane10021
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 nov 2012 08:04

Re: zeer angstige, maar ook bijzonder domme kat

Bericht door jane10021 »

Voor mij is 'bijzonder domme kat' geen verwijt aan de kat. Ze doet ontzettend haar best en ze is op haar manier geweldig en dat waarderen we allemaal zeer. Ze is alleen ook duidelijk vanaf haar geboorte niet in staat om meer dan 1 gedachte tegelijk in haar koppie te hebben en dat is jammer, vooral voor haar want het maakt haar leven een stuk moeilijker.
Ik bedoelde het dus alleen als omschrijving van haar beperking.
En zoals ik al eerder schreef, na een paar ongelooflijk makkelijke, slimme, ontspannen en verschrikkelijk fijne katten, had ik niet in de gaten dat sommige katten echt 'opgevoed' moeten worden.
Maar ik heb een afspraak gemaakt met de gedragstherapeute.

Verder ben ik dus bij de dierenarts langsgeweest. Het is gelukt!!!!
Eerst Skit valium gegeven, de pil ging in een soort kneedvoer wat ze heel makkelijk opat. Daar werd ze niet slaperig of erg rustig van maar wel makkelijker en remmingslozer. Toen heb ik haar opgepakt (dat ging dus!!!) en in één zwaai in de mand gedaan, toen was het nog wel moeilijk om de klep dicht te krijgen en zij blazen en grommen.
Bij de dierenarts was het een ramp eigenlijk. Skit was rustig in haar mand, maar zodra die open ging was het een volkomen furie en paniek. De grote rubberen handschoenen en een dikke deken waren ervoor nodig om haar te pakken te krijgen en de spuit te geven. Ze heeft dus nu een anti-vlooienspuit gehad en druppels in haar nek (de een voor het onvruchtbaar houden van vlooien voor een half jaar, de ander om de volwassen vlooien te doden) en dat zou afdoend moeten zijn.
Maar verder onderzoeken zag de dierenarts niet zo zitten omdat ze zo vreselijk wild en panisch was.
Thuisgekomen was ze eigenlijk direct al weer gekalmeerd. Ik heb haar een tijd zitten aaien, uit de hand gevoerd en veel aandacht gegeven om haar ervan te laten doordringen dat alles weer in orde was. Bovendien was de valium duidelijk nog niet uitgewerkt want ze was nog steeds wel makkelijker dan normaal.
De da gaf dus ook het tel.nr. van de gedragstherapeute en mogelijkheden voor medicinale behandeling ter ondersteuning, dus daar ga ik binnenkort over praten.
En Skit in het komende half jaar niet met rust laten en haar grenzen volledig respecteren, maar juist proberen die grenzen enigszins op te rekken tot wat hanteerbaarder gedrag. Want de dingen op haar tempo doen werkt dus niet bij haar. Maar ik zal zeker wel voorzichtig en liefdevol zijn - natuurlijk!

Dus bedankt allemaal voor de adviezen.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: zeer angstige, maar ook bijzonder domme kat

Bericht door eveline1982 »

Wauw wat goed! Lekker dat het gelukt is! Sterkte verder en hopelijk komt het nog goed met haar en haar angsten.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: zeer angstige, maar ook bijzonder domme kat

Bericht door Chiquita98 »

Fijn dat er een stap gezet is. Goed om haar qua gedrag ook eens te laten nachecken. Zou fijn zijn als je t.z.t. ons op de hoogte houd hiervan
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
jane10021
Huiskat
Huiskat
Berichten: 15
Lid geworden op: 05 nov 2012 08:04

Re: zeer angstige, maar ook bijzonder domme kat

Bericht door jane10021 »

hoi,

We zijn nu zo'n maand verder, en eigenlijk moet de poes een nieuwe pipet krijgen met anti-vlooienspul en het probleem blijft hetzelfde.
Ik heb van de dierenarts pillen voor haar gehad, een aminozuur l-theanine. Dat werkt niet echt denderend. Ze vindt de pillen wel lekker, maar ik vond het erg duur (25 euro voor 30 pillen!!!) en ik merk niet heel veel verschil. Veel advies over de aanpak van de kat had de gedragstherapeute niet toen ik vertelde wat ik allemaal deed (ik doe echt m'n best met het beest....). Maar wat wel merkbaar effect heeft is de feliway, waarbij een soort feromoon van huiselijkheid en gerusstelling wordt verdampt. Ik merk daarbij wel duidelijk verschil, alhoewel het alleen maar de scherpe kantjes van de reactie afhaalt. De angst is niet heel veel minder dus, maar wat minder heftig.
Arm beest.

Terwijl ze zit te eten aai ik haar en voer haar met de hand en val haar dus gewoon vriendelijk lastig ;-) Daar is ze nu meestal wel aan gewend, en zo is het me ook gelukt om een keer zo'n pipetje te geven. Maar het is echt bizar. Ik heb de lege pipet in de buurt van haar etensbak gelegd met het idee dat ze er dan aan kan wennen, en aan de lucht en dergelijke. En ze zit erop, ze speelt het pipetje (zonder dop) de hele kamer rond, maar zodra ik het oppak zit ze trillend aan de andere kant van de kamer. Hoe kan dat?

Overigens heb ik allebei de katten Advantage gegeven, maar daar ben ik niet enthousiast over. Ze hebben nog steeds vlooien, na 2 pipetten ieder. Ik heb nu ergens Stronghold besteld, ik hoop dat ik dat op Skit krijg en dat het beter werkt. Bij de andere kat (Eevee) is de pipet geen probleem en die heeft niet die prik van de dierenarts gekregen dus misschien dat dan het vlooienprobleem minder wordt na de stronghold bij haar. Ze heeft een hele erge dikke vacht dus misschien dat de Advantage daarom niet zo goed werkt? Ervaring iemand?
En maar stofzuigen, echt mijn favoriete bezigheid....
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: zeer angstige, maar ook bijzonder domme kat

Bericht door eveline1982 »

Ik heb gehoord dat vlooien juist de warmte van de stofzuiger fijn vinden! Die krengetjes kunnen zich ook nog vasthouden dus dat werkt niet effectief. Denk dat je toch je hele huis moet "ontvlooien" met spray zorg ervoor dat het een middel is dat ook eitjes dood. Heb hier van de zomer en de nazomer een ellende gehad met die kriebelbeestjes (krijg er nog jeuk van als ik er aan denk!) pas na weken alles kammen, het huis sprayen (vooral in de kieren, hoekjes, matras en krabpaal) en alle dieren dubbel ontvlooit kwam ik niks meer tegen! Het lijkt wel of die engerds elk jaar taaier worden pfff. Hoorde om mee heen ook mensen die het niet meer wisten omdat zelfs stronghold (wat toch bekend staat om zijn effectieve werking) niks deed! Denk je dat je hem wel mag kammen? Dat is toch de meest effectieve methode, naast het sprayen en de pipetten (ze houden je echt wel bezig hoor haha).

Wat jammer dat niemand je echt kan helpen met zijn gedrag! Maar misschien zit er toch ergens in het koppie iets niet goed en ja dan kan je alles wel proberen. Wel fijn dat hij iets prettiger in zijn vel is gaan zitten door de feliway :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: zeer angstige, maar ook bijzonder domme kat

Bericht door Chiquita98 »

Vlooienband kapot knippen en paar stukjes opzuigen en geen last van vlooien/eitjes in de stofzuiger. Dit kan je ook doen om stukjes in je bank te leggen.
Wel vervelend zo'n vlooienplaag. En fijn dat de feliway iets verlichting geeft
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: zeer angstige, maar ook bijzonder domme kat

Bericht door jennli »

Fijn dat het wel beter gaat met je kat. Hopelijk is je vlooienplaag ook snel opgelost.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie