logeerkonijn tijdens de kerstdagen

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

logeerkonijn tijdens de kerstdagen

Bericht door Freya13 »

In de kerstvakantie krijgen we waarschijnlijk een konijn van een vriendje van de kinderen te logeren voor enkele dagen (baasjes gaan naar het buitenland). Konijn zit in een binnenkooi. Moet ik bang zijn voor de confrontatie met de katten? Gaan die het konijn als 'prooi' zien? Of als interessant nieuw speelgoed misschien? Is het dan beter om de katten weg te houdenv an de kooi (kwestie van het konijn niet al te veel stress te bezorgen) of kan ik ze beter laten kijken / snuffelen en is het nieuwe er op die manier wel snel af? Alle ervaringen zijn welkom!
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: logeerkonijn tijdens de kerstdagen

Bericht door eveline1982 »

Ik denk dat een konijn iets te groot is voor een goed doorvoede huiskat :) . Is het konijn katten gewend? Want die kunnen niet veel stress hebben. Anders zou ik hem op de slaapkamer zetten zodat de katten er niet bij kunnen.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: logeerkonijn tijdens de kerstdagen

Bericht door Ms Maaike »

Ik zou de binnenkooi op een tafeltje zetten, dan voelt het konijn zich misschien iets minder een prooidier dan wanneer het op de grond staat. Heb vroeger ook konijnen gehad; die konden niet zo goed overweg met buurtkatten. Mocht het konijn bang worden kun je het beter op een kattenloze kamer zetten, konijnen kunnen inderdaad niet veel hebben qua stress.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: logeerkonijn tijdens de kerstdagen

Bericht door Sifra »

Ik heb verschillende malen konijnen te logeren gehad. De eerste logé, Charlie, mocht thuis vaak loslopen, dus bij mij ook. Hij beet mijn katten in hun kont, zodat ze zich over stoelen en tafels verplaatsten als Charlie losliep. Charlie was thuis katten gewend.
Mijn tweede logé was Witje. Ik had een stukje van de tuin afgezet, waarin hij blij heen en weer holde. Sifra was zeer geïnteresseerd en het leek soms of zijn gehol haar jachtinstinct triggerde. Witjes binnenkooi stond op een hoge tafel en het deurtje stond altijd open. Sifra is verschillende malen bij hem in de kooi gesprongen en ging dan spinnend in een hoek liggen. Omdat Witje zijn seksuele gevoelens uitleefde op zachte, harige dingen, vond ik het voor beide partijen niet veilig dat Sifra in de kooi kwam.
De derde logé was Pluisje. Ik heb zijn kooi voor de veiligheid niet op de grond gezet, maar iets hoger, op plastic kratjes. De katten hebben even gekeken, maar verloren hun belangstelling al gauw. Bovendien was Pluisje zeer territoriaal en duldde geen vreemde lichaamsdelen in zijn kooi.
Zowel Witje als Pluisje waren geen katten gewend, maar trokken zich niets van de katten aan.
M.a.w. Ik denk, dat je je niet bezorgd hoeft te maken over het konijn. Kijk gewoon hoe de dieren op elkaar reageren. Als je het niet vertrouwt, kun je het konijn altijd nog apart zetten.
Plaats reactie