Twee kittens tegelijk of eerst de één en later de ander

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Plaats reactie
Riannem86
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2012 11:32

Twee kittens tegelijk of eerst de één en later de ander

Bericht door Riannem86 »

Beste medekatten liefhebbers,
Er zijn vast al een hoop topics die hierover gaan, toch vind ik het makkelijker dat ik tips en trics krijg over mijn situatie.

Een half jaar hebben mijn vriend en ik er over nagedacht en de beslissing is gevallen; wij willen een kat. Onze keus is gevallen op een raskat en dan voor de Britse korthaar.

Omdat wij beiden 36 uur werken, soms elkaar af gewisseld (door mijn onregelmatige werktijden/diensten) willen wij er graag 2, dit zodat het voor de dieren zelf gezelliger is als wij er niet zijn.

Nu het volgende, aldus de titel van dit bericht. Hier zijn ook weer velen opvattingen en meningen over. De één zegt dit, de ander zegt weer totaal iets anders.

Twee kittens tegelijk aanschaffen, of eerst eentje aanschaffen en 10 á 12 maanden later een andere kitten erbij?

We hebben onze oog al laten vallen op 1 poesje (fawn kleur) die eind december bij ons gaat wonen. Dit was overigens de laatste uit het nestje wat vrij was, dus een broertje of zusje erbij gaat 'm niet worden. Maar dit willen wij ook niet, wij willen graag een andere kleur (dan fawn) erbij.

Enerzijds is het gelijk leuk voor de dieren dat ze met z'n tweeën ergens nieuw zijn en gezelschap hebben, anderzijds de horrorverhalen dat ze met z'n tweeën op terror tocht gaan, vind ik minder. Kijk, er zal wat sneuvelen, je moet veel opbergen, opvoeden en kapotgaan. De bank zal sneller slijten, dat weet ik, maar als die gelijk helemaal aangevallen wordt, hij is net nieuw.

Ik ben de eerste 3 weken thuis en mijn vriend kan daarna 2 weken thuis zijn, dus opvoeden kunnen we wel.

Lang verhaal, hopelijk hoor ik hierop wat ervaringen, tips en trics. Alvast super bedankt, RM
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Twee kittens tegelijk of eerst de één en later de ander

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

Ik zou zelf gelijk twee nemen
Introductie kan lastig zijn en veel geduld
Wij hadden eerst 1 Britse maar die sliep meer dan wat anders dus na twee maand nieuwe kitten erbij sat is een gewoon htk kat gaat super nu
Maar als ik t over mocht doen dan tegelijk 2

Leuk een britje :)
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Twee kittens tegelijk of eerst de één en later de ander

Bericht door Dinky »

Vraag me af wat je verstaat onder opvoeden? Want kittens en opvoeden daar moet je je niet teveel van voorstellen ;-) Nou scheelt het dat je een brits korthaar neemt want die zijn over het algemeen genomen rustiger en zal er dus iets minder snel wat sneuvelen. Als je de bank zeker de eerste tijd wilt beschermen omdat hij nog nieuw is zou ik er bijvoorbeeld een fleecekleed overheen leggen ofzo ;)

Zou er zelf voor kiezen om gelijk twee te nemen omdat het dan gezamenlijk territorium is. Wanneer je er pas na een jaar een tweede bij zou nemen kan het zijn dat de kattentaal niet meer wordt begrepen door de eerste en daarnaast is het dan een indringer in het territorium van de eerste.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Twee kittens tegelijk of eerst de één en later de ander

Bericht door castratenkoor »

Je kunt beter gelijk twee nemen en dan zoveel mogelijk je huis cat-proof maken.
Alles wat breekbaar is achter slot en grendel, foute planten de deur uit, scherpe dingen niet meer laten slingeren. Voortaan altijd opletten met deuren open en dicht doen, met wasmachine en vaatwassen. Een ongeluk loert in een klein hoekje......

Als je er eerst 1 neemt en pas een jaar later nog een loop je het risico dat de eerste poes een solo-poes is geworden die geen concurentie meer duldt.
Twee kittens die samen opgroeien leren vooral heel veel van elkaar.
En over het algemeen slopen ze dan juist minder dan 1 kitten alleen, omdat ze elkaar hebben om af te rossen.

Als maatje voor bij je Brits Korthaar zou je een eeftijdgenoot uit het asiel kunnen halen, er zitten nog genoeg opgroeiende kittens van dit jaar.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Twee kittens tegelijk of eerst de één en later de ander

Bericht door eveline1982 »

Als je toch 2 katten wilt zou ik ook voor direct 2 gaan. Ze hebben dan fijn elkaar en kunnen een mooie band opbouwen :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee kittens tegelijk of eerst de één en later de ander

Bericht door Adriana »

Riannem86 schreef: Er zijn vast al een hoop topics die hierover gaan, toch vind ik het makkelijker dat ik tips en trics krijg over mijn situatie.

Britse korthaar.

Enerzijds is het gelijk leuk voor de dieren dat ze met z'n tweeën ergens nieuw zijn en gezelschap hebben, anderzijds de horrorverhalen dat ze met z'n tweeën op terror tocht gaan, vind ik minder. Kijk, er zal wat sneuvelen, je moet veel opbergen, opvoeden en kapotgaan. De bank zal sneller slijten, dat weet ik, maar als die gelijk helemaal aangevallen wordt, hij is net nieuw.

Ik ben de eerste 3 weken thuis en mijn vriend kan daarna 2 weken thuis zijn, dus opvoeden kunnen we wel.

Lang verhaal, hopelijk hoor ik hierop wat ervaringen, tips en trics. Alvast super bedankt, RM
welkom op het forum.. je hebt al heel wat tips gekregen, missch nog wat aanvulling..
het ras heet brits korthaar (zonder e)

als je de betr topics had gelezen, dan had je geweten dat het voor kittens tot een/anderhalf bijna essentieel is om op te groeien met een leeftijdgenootje, want die voeden elkaar op en brengen elkaar sociaal gedrag bij (bijt = au/pijn = piep = ho!), dat kunnen mensen niet, die spreken geen kats. ze slopen elkaar, sjezen door je huis, rollebollen en vechten om hun spieren te ontwikkelen, spelen verstoppertje en dan aanvallen, klimmen en klauteren over alles waarover geklommen/geklauterd kan worden.
als je dat niet ziet zitten dan zijn kittens niks voor jullie.
en met eentje riskeer je gedragsproblemen, zie topics solokittens. en matchingproblemen als daar een jaar tussenzit want dan is je solokitten niet meer gewend aan ander kattengezelschap. trouwens, goeie fokkers geven geen solo kittens mee..

geef ze een goeie klimboom en voldoende nagelscherp/kattenkrabplekken. en goeie uitkijkplekjes en warme mandjes en lege vensterbanken om in de zon te soezen. of boekenplanken en anders verplaatsen ze zelf die spullen wel..
hahahaha! opvoeden.....
lees je in of schaf wat kattenboeken (bijvoorbeeld Vicky Halls) aan.
het beste is dus als je met kleintjes start te beginnen met twee leeftijdgenootjes!

en lees je pse ;-) veel beter in over de hele linie zoals over kattenbakken, voeding, castreren, inenten, ontwormen en zo en zo.. dat scheelt ook in de horrorverhalen en blader eens wat foloalbums door voor foto's van kittens en kattenkwaad... (hè grijstijgers..?)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Riannem86
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2012 11:32

Re: Twee kittens tegelijk of eerst de één en later de ander

Bericht door Riannem86 »

Gelukkig zijn er ook mensen die normaal reageren, zonder sarcasme. En het komt denk ik wel over
dat als ik een -e achter Brits plaats dat ik daar Brits mee bedoel. Een typefoutje is snel gemaakt!

Bedankt voor de tips mensen.

We gaan kijken voor een tweede kitten, die dan 3 weekjes later komen.

En inlezen heb ik inmiddels voldoende gedaan, dus maak je daar maar geen zorgen over Tiger.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Twee kittens tegelijk of eerst de één en later de ander

Bericht door Adriana »

heel fijn dat je snel een tweede kitten erbij zoekt!
mijn naam is adriana en tiger staat voor het aantal berichten..
en sarcastisch ziet er bij mij heel anders uit hoor ;-) ..
heb alleen maar proberen uit te leggen waarom en hoe omdat ik in je bericht meen te lezen dat je nog niet zo veel ervaring hebt.

enne, vind je je eerste zin ("Er zijn vast al een hoop topics die hierover gaan, toch vind ik het makkelijker dat ik tips en trics krijg over mijn situatie.") naar alle vrijwilligers, die berichten maken, aardig?
voor de hoeveel tigste keer zou eea al op het forum zijn uitgelegd?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Twee kittens tegelijk of eerst de één en later de ander

Bericht door falkosan »

twee is zooooooooooooo leuk en veel beter voor de katjes. ook beter als je eens een daagje weg ben enz. ze zijn dan niet alleen.

dus gewoon twee tegelijk. als je dit later doet kan je eventueel problemen krijgen.
Riannem86
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 01 dec 2012 11:32

Re: Twee kittens tegelijk of eerst de één en later de ander

Bericht door Riannem86 »

En er zullen er nog velen volgen, topics over dit en nog velen andere onderwerpen die al tig keer zijn uitgekauwd.
Plaats reactie