Kater plast overal behalve in de kattenbak! =(

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Vitha
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 nov 2012 20:22

Kater plast overal behalve in de kattenbak! =(

Bericht door Vitha »

Hallo Allemaal,

Mijn kater van nog geen 2 jaar plast sinds kort overal in huis. In het begin alleen maar in de badkuip dit heb ik geaccepteerd omdat het makkelijk schoon te houden was. We hebben ook een poes waarmee hij samen is opgegroeid en vroeger ook de kattenbak mee deelde maar sinds kort niet meer. Ik heb naar mijn idee echt ALLES geprobeerd. 3 kattenbakken, regelmatig scheppen, verschillende kattengrint, afweerspraytjes noem het maar op..

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen , mijn vrienden/familie denken dat het komt door stress, omdat ik een vrij klein huis heb (2 kamerwoning met n balkon) maar ik heb genoeg speeltjes en een super deluxe krabpaal.. En als dit door stress komt wat kan ik er dan aan doen om het zo fijn mogelijk voor hem te maken??

Ik hoop dat een van jullie misschien nog wat weet, want anders wordt het toch echt het asiel..
Gizmobritsekorthaar
Tijger
Tijger
Berichten: 1235
Lid geworden op: 06 aug 2012 11:57
Locatie: Arnhem

Re: Kater plast overal behalve in de kattenbak! =(

Bericht door Gizmobritsekorthaar »

War vervelend !!! Voor stress heb ik feliway gebruikt .. Maar aks ie eerder nooit deed zou ik na dokter gaan ik heb ook weinig verstand van gedrag van een kat sterkte
groetjes en knuffels van Cindy
En mijn 2 kattenkindjes Gizmo en Caya
Fotos van Gizmo en Caya
Gebruikersavatar
Ikey
Jaguar
Jaguar
Berichten: 610
Lid geworden op: 13 nov 2012 12:26
Locatie: Omgeving Amsterdam

Re: Kater plast overal behalve in de kattenbak! =(

Bericht door Ikey »

Het kan inderdaad stress zijn, maar het kan ook medisch zijn. Al mee naar de DA geweest? En is hij gecastreerd? Zo nee, dat kan het ook zijn. Zo ja, hoe oud was hij toen? En had hij toen ook al de neiging naast de bak te plassen?

Wat is zijn karakter? En hoe is de verhouding met de poes in huis?
Groetjes, Paula
Pootje van Diesel, Skippy en engeltje Whisky. Likje van pup Isa

Kom je eens kijken welke avonturen wij beleven?
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kater plast overal behalve in de kattenbak! =(

Bericht door eveline1982 »

Ik zou zowiezo met hem naar de da gaan voor onderzoeken naar blaasonsteking en nieren. Het lijkt erop dat je al voldoende hebt geprobeert op het gebied tegen verveling. Sommige katten vooral als die "buiten" zijn geboren als zwerfkitten of boerderij kitten kun je vrijwel nooit meer leren om voor altijd in een huis te moeten zitten. Als het niks medisch is zou ik toch gaan nadenken of het voor hem niet beter is om ergens te gaan wonen waar hij fijn naar buiten kan. Maar nogmaals eerst even langs de da. Sterkte met hem
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kater plast overal behalve in de kattenbak! =(

Bericht door nellebel »

ik zou ook naar de DA gaan, vooral omdat hij het voorheen wel op de bak deed. misschien toch blaasontsteking en associeerd hij de bak met pijn.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kater plast overal behalve in de kattenbak! =(

Bericht door castratenkoor »

Ook ik zou adviseren hem na te laten kijken bij de dierenarts en urine goed te laten onderzoeken.

Is hij misschien niet of pas laat gecastreerd? Als een kater laat gecastreerd wordt kent hij hormonen en de daarbij behorende driften. Vaak dan nog moeilijk af te leren dat ze overal geurvlaggen uitzetten.

Je zou ook eens een hele grote opbergbak met 5 cm kattengrit kunnen proberen. Dan bedoel ik echt een bak van tegen de meter lang en 30 cm hoog. Er zijn katten die graag ruim zitten.
Ik heb hier 8 katten, 7 normale kattenbakken en 3 van die hele grote. Ze gebruiken de kattenbakken zelden, alles gaat in die drie grote hoge bakken.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie