Voorbeelden van voedselverrijking

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door lidewij020 »

Doe je aan voedselverrijking voor je kat(ten)? Zo ja, hoe doe je dat? gebruik je hulpmiddelen? Hoe bevallen die?

In dit topic kun je er alles over kwijt! Foto's of filmpjes zijn heel handig ter verduidelijking, maar natuurlijk ook erg leuk om te bekijken.
Laatst gewijzigd door lidewij020 op 14 mar 2012 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door lidewij020 »

Het kan supermakkelijk...afgelopen weekend heb ik wat gaten in een doos geknipt. Het was meteen een succes; zie filmpje.

Afbeelding

Ook heel gemakkelijk uitvoerbaar is de notenschaal. Blooker doet hier niet aan, maar Tommie begraaft zichzelf er zo ongeveer in.

Afbeelding
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
sim8
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2008 22:15

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door sim8 »

Mijn katten krijgen hun brokjes zelden nog in hun bakjes. Alleen als ik op vakantie ben of een paar dagen wegga doe ik de brokjes in een voedingscontsiner.

Ik ben niet zo creatief, dus de dingen die ik gebruik voor voedselverrijking zijn allemaal gekocht. Ik breng er wel variatie in.
Ze hebben allebei een voedingsbal, deze krijgen ze bijna altijd voor de nacht.Hier kunnen ze het best mee overweg en zijn ze ook het meet aan gewend.

Verder heb ik:
- stimulo voerbak + intelligentie speelgoed. Hier kunnen beide katten goed mee overweg.
- cat activity funboard. Hier maken ze ook beide gebruik van. Dit is wat afwisselender dan de
stimulo voerbak.
voerbak omdat ze kunnen kiezen uit verschillende activiteiten.
- cat activity turnaround. Dit is hier niet zo'n succes. Tijger kijkt er totaal niet naar om. Bob
probeert het wel maar het lukt niet erg. Volgens mij vindt hij het een eng ding.
- Brokjes door de kamer gooien. Hier is Bob het enthousiast in en rent als een gek achter een brokje aan. zet ik kartonnen dozen neer van verschillende hoogtes. Hier gooi ik dan een voor een brokje in. Bob duikt als een circus artiest in de dozen. Erg leuk om hem dan zo aktief te zien. Voor een spelletje is hij nl. vaak erg moeilijk te motiveren.
Tijger vindt het gooien met brokjes maar niks en kijkt er vaak alleen maar naar.
- Brokjes verstoppen. Op verschillende plekjes in de woonkamer leg ik een brokje die ze dan
moeten vinden. Dit vinden ze allebei leuk.
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door KoosjeCato »

Joepie!!! ik heb daarnet de stimulo voerbak ontvangen en ben er blij mee! Op dit moment voer ik alle beetjes voer een beetje op, dus wat Acana, wat porta 21 en smilla. Smilla vissen ze eruit, dus Smilla wordt het, maar daar mogen ze nu wel wat voor doen!! De smilla doe ik dus in dat ding en de rest gaat in hun gewone voerbakje. :D Koos had hem meteen door en is zo'n peuteraar dat het hem heel erg goed afging. Kato moest het echt even eerst van Koos afkijken, maar had het ook al vlug door.
Dat Cat Activity Funboard is nu in de aanbieding bij Zooplus, dus daar zit ik nu ook aan te denken. Hoeveel anders is dat ding? Staat het stevig en is het 'makkelijk' of toch wat lastiger?
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik ben begonnen met de wc rollen pyramide. Dat was zo'n succes dat hij compleet werd gesloopt om het allerlaatste brokje te kunnen pakken. Zo fanatiek zijn ze! Ik heb de foodmaze gekocht, die gebruiken ze wel maar is eigenlijk te simpel. De ene kater zet zijn pootjes op de bovenste rand en eet gewoon boven uit het rondje. Dat moet ik dus gaan afplakken haha.
De voersilo gebruik ik ook voorvoedaelverrijking, ik doe er wat brokjes in en kiep dat ding naar achter. Dan leg ik een paar brokjes er voor en mogen ze de rest er uit hengelen. Daar zijn ze zelf mee begonnen. Zo leuk vinden ze het :edance:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
KoosjeCato
Lynx
Lynx
Berichten: 105
Lid geworden op: 30 mei 2011 14:21
Locatie: Amsterdam ZO
Contacteer:

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door KoosjeCato »

Oh!! Ik heb inmiddels ook de Cat Activity Board voor ze en hun voerbak heb ik vervangen door de stimulo en dat board. Super! Hun blikje krijgen ze wel gewoon zo, maar voor hun brokken moeten ze wat doen. Koos is al sinds dat ding in huis is, een beetje boos op me. Hij kijkt me steeds aan als hij ervoor zit en gaat dan met een zucht hengelen. Katootje vind het erg leuk en staat met oortjes naar voren alles eruit te hengelen.
Ook de fret is dik tevreden, want zo nu en dan beland er een brokje in haar kooi!
En ik strooi zo nu en dan wat voer over de vloer. :)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door pinguin »

:eshhh: :eshhh: Sproet mag het nog niet weten maar hij zal binnen kort iets langer bezig zijn om zijn maaltijd naar binnen te werken. :grin: Ik heb deze na lang twijfelen deze toch besteld http://www.zooplus.nl/shop/katten/speel ... oed/274302
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Anne87

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door Anne87 »

Ik ga me er ook eens in verdiepen. Noodle heeft als kitten natuurlijk enorm veel energie en het lijkt me leuk (en goed voor de band tussen hem en Flo) als hij wat van die energie op deze manier kwijt kan raken. Dus dat wordt wc rolletjes sparen, vermoed ik.
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door BloemTetsu »

Bloem is vermoedelijk zeer tevreden over haar verrijking.

Ik heb:
-Cat activityboard. Vinden ze allebei leuk, alleen bij Tetsu moet je erbij blijven.
-Foodmaze, Helemaal goed. Maar ik heb wel een stevige kom er boven staan.
-Brokjes in mandje doen en deurtje dicht. Prima voor Da bezoek en nu kan ze ook deurtjes naar haar toetrekken om naar buiten te gaan (luikje)
-door de kamer gooien. Tetsu's favo
-in de kasten, tussen, naast en voor de boeken. Ik hier een foto serie van die binnenkort in mijn album staan. Bloem haalt de mooiste capriolen uit. Met deze kan ik telkens moeilijker plekken vinden.
-voederbal. Nu kan ze deze met 2 poten pakken van tweede plank van onderen en vasthouden tot deze met 180 graden draai op de grond ligt.

Ik dacht in de toekomst nog aan de cat activity fantasy, stimulo (meer voor Tetsu) en de dog turbo van Nina Ottoson, iemand met de laatste ervaring?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door Ilovesiamesecats »

Toen we Safi net hadden moest ff apart om te wennen. Om haar wat te doen te geven had ik de voertoren neer gezet met brokjes er in. Ik dacht: ik loop even naar beneden dan ga ik haar helpen.
Nou, dat hoefde dus niet, mevrouw had het zelf al letterlijk uitgehengeld :eangel:
De voerbal vond ze in het begin maar raar, nu rollen ze om de beurt en doen ze vlot een half uur over hun brokjes.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Anne87

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door Anne87 »

Heb je daar een speciale voerbal voor? Want ik lees online dat sommige ballen te zwaar zijn voor katten, en Noodle is natuurlijk nog maar een kitten. Het lijkt me wel een heel leuk idee namelijk, zeker voor bijvoorbeeld 's nachts.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door Ilovesiamesecats »

Je zou dan kunnen kijken voor de Kong de kleinste maat. Bij Zooplus ziet de Slimcat er licht uit.
Zelf ben ik gewoon naar een dierenwinkel gegaan dan kun je zelf voelen hoe zwaar het is. Op lamiaat rolt alles ook weer beter dan op tapijt...

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door Ilovesiamesecats »

Ik heb de doos met pootgaten ook gemaakt, ze vinden het prachtig!!! Safi iets minder die is wat makkelijk uit gevallen. De voertoren is moeite genoeg zeg maar ;-)

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
mauriceb
Huiskat
Huiskat
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 nov 2012 14:34
Locatie: Pijnacker

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door mauriceb »

Ik heb voor Toby deze:

Afbeelding

Hij vind het geweldig. Ik ga alleen nog een plaat eronder lijmen zodat hij hem niet meer om kan gooien :)
Kijk hier voor Toby's album =====> KLIK
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Voorbeelden van voedselverrijking

Bericht door Ilovesiamesecats »

Dat doen ze hier ook doelbewust, als ze de brokjes ver op zijn en er geen zin meer in hebben :lol:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Plaats reactie