onder de dekens

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

onder de dekens

Bericht door xdenise »

Ha allemaal.

Ik maak me zorgen en hoop dat iemand raad weet :-( ... Sinds kort hebben de kittens de nare gewoonte om bij ons onder de dekens te slapen. De dekens zijn loodzwaar, daarom 'graven' ze zich erin en eruit (om tussendoor adem te happen). Ik en mijn partner zijn onrustige slapers en we hebben al een paar keer bijna een kitten geplet.

Vannacht was het hoogtepunt, Nanuq krabbelde en beet me in mijn slaap toen ze klem kwam tussen mijn benen.

ik ben zo bang dat ik in mijn slaap dalijk een van mn poezels plet of dat ze stikken onder de zware dekens.... mijn partner slaapt ook nog eens heel diep dus die wordt niet snel wakker.. wat kan ik hier nou aan doen?
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: onder de dekens

Bericht door Ms Maaike »

Wat dacht je van de slaapkamerdeur dichthouden? ;-)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: onder de dekens

Bericht door xdenise »

als dat kon had ik daar zelf ook wel aan kunnen denken.. :P

we hebben een 'open huis' met alleen een aparte badkamer waar de kittens niet in mogen.
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: onder de dekens

Bericht door Ms Maaike »

Ah, dat wist ik niet. Dan wordt het heel lastig. Het enige wat ik dan kan bedenken is een lichter dekbed kopen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: onder de dekens

Bericht door Freya13 »

katten leren dat ze dat niet mogen
systematisch de katten uit het bed halen en ze eventueel een eigen dekentje geven als alternatief, waar ze lekker kunnen onderkruipen
ik weet dat vaak gezegd wordt dat je katten niet kunt opvoeden, maar daar ben ik het echt niet mee eens: onze katten hebben zonder veel problemen geleerd / aanvaard dat ze hun eigen plekje hebben in de slaapkamer (de ene slaapt op een fleece deken, de andere op een kussentje) en dat ze in bed enkel welkom zijn als wij wakker zijn (betekent wel dat ze bij de eerste bewegingen 's morgens op het bed springen, maar dat vind ik niet zo erg)
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: onder de dekens

Bericht door xdenise »

Bedankt voor jullie reacties.

Een lichter dekbed kopen vind ik zonde, dit dekbed is heerlijk en was ook niet de goedkoopste. Ik ben ook niet iemand die zich zo maar even zal aanpassen naar een 'gedragsprobleempje' van een huisdier, tenzij er geen andere mogelijkheid is..

Freya, ik zal inderdaad eens proberen een paar lekkere slaapplekjes naast het bed te maken. Hoe lang heeft het bij jou geduurd voordat ze het doorhadden?
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: onder de dekens

Bericht door Ms Maaike »

Ben ook van mening dat je katten kan opvoeden, maar tot op zekere hoogte. Het zou me bijvoorbeeld niet lekker zitten dat, wanneer ik van huis ben, ik het risico loop dat mijn katten/kittens stikken onder mijn te zware dekbed. Want een kat iets afleren terwijl hij bij je is wil niet zeggen dat hij het niet doet als je weg bent, snap je? Mijn katten hebben ook heel goed door dat ze niet op (eet)tafels en het aanrecht mogen zitten, maar als ik terug kom van een afspraak of school vind ik regelmatig kattenpootjes op het aanrecht. Vandaar mijn suggestie om een lichter dekbed te kopen. :smile:
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: onder de dekens

Bericht door Freya13 »

goh, dat is toch kwestie van enkele weken geduld
en in tussentijd zeker tijdens de dag zorgen dat ze niet onder de dekens kunnen komen (zijkanten onder de matras, andere kanten afdekken met kussens of iets dergelijks)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: onder de dekens

Bericht door nellebel »

bij ons liggen ze ook onder de dekens. ben in het begin ook wel eens bang geweest dat ze zouden stikken of dat ik erop ging liggen. is nog nooit gebeurd. ik denk dat ze ook echt wel de nagels in je zetten als je bovenop ze gaat liggen. in principe denk ik ook niet dat dat kan. je rolt niet door denk ik als je een kitten tegenkomt (of zijn ze nog heeeeeel erg klein?) ze adviseren snuurkers bijv een tennisbal op de rug te doen, zodat je niet op de rug gaat liggen. neem aan dat je littens wel iets groter zijn.
en wat betreft stikken onder de dekens. geloof ik ook niet zo. die worden echt wel wakker en wurmen zich eruit. zolang het maar aan alle kanten open is. bij mij zit het alleen aan de achterkant ingestopt.
maar ik herken je angst wel hoor. toen mijn eerste kat hiermee begon kon ik niet slapen. iedere 5 minuten wapperde ik het dekbed omhoog, bang dat ze anders zuo stikken. nu wordt ik hooguit wakker als 1 van de 2 besluit zijn ijskoude pootjes tegen mijn buik te zetten, of een klauwtje in mijn rug krijg omdat ze liggen te kroelen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: onder de dekens

Bericht door xdenise »

Ah dat stelt me gerust, bedankt! :)
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: onder de dekens

Bericht door Sifra »

Ook wel eens aan het risico voor jullie zelf gedacht? Zelf heb ik ruim een jaar geleden onrustig woelend in een snikhete nacht, toen ik zonder dekens en lakens sliep, mijn been op Sifra laten neerploffen, die ongemerkt naast mijn been was gaan liggen. Van schrik en pijn heeft ze mijn been helemaal open geklauwd en me behoorlijk gebeten. "Probeer de bijtwonden maar wat open te houden", was het advies van de doktersassistente. Dat lukte niet en mijn been raakte ernstig ontstoken. Uiteindelijk stuurde de huisarts me naar de spoedeisende hulp om het mes erin te zetten...

(NB: Volgens het protocol krijg je alleen direct antibiotica als je in je gezicht of handen wordt gebeten.)
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: onder de dekens

Bericht door nellebel »

ja sifra, dat is ook behoorlijk erg, maar het ging hier vooralom het risico voor de kittens.
dat is denk ik ook wta er gebeurt als je per ongeluk te dicht tegen de kat aankomt en hij schrikt, of als je dreigt op hem te gaan liggen. die laten dat niet zomaar gebeuren dan lig je helemaal open. moet zeggen dat het bij ons nog nooit is gebeurt. en mijn katten wijken echt niet voor mij. die zetten al hun gewicht om met hun pootjes mij aan de kant te duwen. net zolang tot ik vanzelf draai. hier liggen de katten altijd uitgebreid languit op bed en wij er tussen gewurmd,.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: onder de dekens

Bericht door BloemTetsu »

Sinds kort zitten mijn vriend en ik ook onder de krabwonden. Mijn katten zijn groot genoeg en ontsnap proof.
Bloem heeft wel de leuke neiging om onder rondslingerende dekens of (schonen) kleding te kruipen als ik net in bed lig en daarna rondje te lopen door de rest van de slaapkamer en dan te vertrekken.
Tetsu begint en eindigt op de dekens, maar de krabwonden bewijzen anders.

Toen Tetsu me had opgekrabt bij medicijnen toedien-poging (benen, handen, armen). Kreeg ik wel tetanus en had ik antibioticum kunnen krijgen, ongeacht de plek.

Bij mij oude katten de wel altijd er onder lagen, waar ik me zorgen maakte omdat ze oud waren en dement, blind en arthrose.
Toen ze nog wat konden hebben werkte ik mijn voet of been onder de kat om ze aan de kant te duwen, wel voorzichtig uiteraard.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie