Volwassen katten en kittens - Welk voer en hoeveel moet ik geven?

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Plaats reactie
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

sKatje schreef:Heb nog een vraagje ivm dat afwegen...

Mijn katten krijgen nu dus duur eten (eukanuba adult light) omdat ze maar niet van de diarree afraakten met dat goedkope (jammer genoeg).
Omdat het duurder is heb ik op voorhand besloten ze precies de juiste hoeveelheid te geven... Maar daar staat dus op dat ze maar 25 gram per kat per dag mogen... Dat lijkt me dus wel heeel erg weinig. Dat hebben ze direct op en dan gedragen ze zich na een paar uurtjes toch al wel erg uitgehongerd...
Moet ik dat nu volhouden of moet ik ze meer geven? Ik geef ze nu dus 80 gram per dag ipv 50...
Is het omdat ze kittens zijn dat ze er toch meer van eten? Of zijn het gewoon vreetzakjes en moet ik me niets van hun gemauw aantrekken?

*help*
Hoe oud zijn je kittens?? Weet je heel zeker dat de diarree niet door iets anders wordt veroorzaakt?? Het lijkt mij erg weinig. Toen Boris een kitten was had hij vaak dunne poep en ik gaf gewoon brokjes als hij honger had en hij is vanzelf over de dunne poep heen gegroeid.
Nu heb ik weer een kitten van 5 maanden in huis en die krijgt kittenbrok en volwassen vleesvoer omdat deze stukken groter zijn en hij moet kauwen anders schrokt hij het in 1x naar binnen. Brokjes staan gewoon klaar. Hij had diarree de 1e dagen omdat hij buiten had gezworven maar dat wordt nu al beter.
Ik vind persoonlijk dat je kittens niet te weinig eten moet geven.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Ze zijn nu vier maanden oud (iets ouder maar ik weet het niet precies).
We hebben het meermaals met de DA over die diarree gehad en het staat wel bijna 100 procent vast dat het aan het eten lag. We hebben een weekje speciaal dieetvoer gegeven (diarree was weg) en daarna moesten we testen met eten, omdat ze misschien een intolerantie hadden. Met whiskas, friskies en dat van de aldi ging het erg fout, vooral met friskies. En toen heeft de DA ons allemaal staaltjes van de duurdere merken gegeven, en wat we hen er ook van gaven, de poep bleef vast. DA zegt dat als de poep vast is bij geven van dat eten, dat dat er wel op duidt dat ze dus duurder eten moeten hebben. Nu we hen dat geven blijft het dus ook goed.
Vandaar geloof ik ook wel dat het door het eten kwam. Met duurder eten was het na een dag al goed, zodus...

Ze hebben 2 maanden diarree gehad.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Maar ook van duurder eten heb je kittenvoer zoals b.v. Hills en dit is net wat 'machtiger' zodat ze misschien wel sneller gevuld zijn.

Ik geef zelf Hills of Royal Canin en sinds kort Eukanebo brokjes maar wel 'goedkoper' natvoer omdat dit maar een extraatje is.

Ik hoop voor je dat het beter gaat nu je 'duurder' eten geeft.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

De diarree is weg en daar ben ik al oh zo gelukkig mee. Na een paar maand was ik het toch echt wel beu hoor! :???:
Ik dacht gewoon, duurder = juist de aangegeven hoeveelheid! NA! maar ja, als ze echt honger hebben... Jammer genoeg weet je niet zo goed of je kat gewoon zaagt of echt honger heeft...

Waarom zijn die 'duurdere' brokjes eigenlijk altijd zo klein? Heb het idee dat ze niet eens hoeven te kauwen...
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

25 gram per dag vind ik ook erg weinig. Hier krijgen ze 40 gram per dag, mar ik merk dat ze daar nog wel aan moeten wennen. Het is wel voldoende voor ze, maar als ze gewend zijn om meer te krijgen, zullen zdus ook moeten wennen dat ze minder krijgen.
Duurdere brokken zijn kleiner?? heb ik nooit opgelet.... Het is wel zo dat kittenbrokjes kleiner zijn (over het algemeen....) dan de brokken voor volwassen katten. Kauwen ze wel? Want als dat zo is, is er ook niets aan de hand :wink:

Groetjes, Muis
Gebruikersavatar
sKatje
Panter
Panter
Berichten: 413
Lid geworden op: 10 sep 2003 23:07
Locatie: Antwerpen

Bericht door sKatje »

Hm ik heb het idee dat ze maar een beetje moeten kauwen. ik vind de brokken voor volwassen katten erg klein, en die voor kittens supermini! De 'duurdere' brokken zijn allemaal heel kleine bruine korreltjes, dit staat natuurlijk in groot contrast met de grote kleurige brokken van whiskas e.d. Die moesten ze eerst in kleinere stukjes bijten eigenlijk.
Vind het gewoon een beetje raar. Lijkt me niet meteen slecht, kauwen op je eten...

Nou ja, heb er niet veel ervaring mee... :oops:
Gebruikersavatar
daantje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 921
Lid geworden op: 30 sep 2003 19:40
Locatie: Den Helder
Contacteer:

Bericht door daantje »

Wij zitten hier ook zo te mieren met dat eten. Ze doen het goed op Whiskas, maar dan lees ik weer dat Whiskas niet zo goed is. Voel me meteen schuldig, maar ander soort brokjes vinden ze niet lekker. Haal ik toch maar weer Whiskas. Ze krijgen hier 4x per dat een piepklein beetje uit blik (wél voor kittens), en de brokjes kunnen ze bijan onbeperkt eten. Vooral Barreltje eet veel en graag maar is zo mager als een rammetje...... (komt niet door wormen, is alles al aan gedaan).
Daantje en B-kwintet :pdtbis:
'Geweld eindigt waar respect begint'
Emma Boom
Tijger
Tijger
Berichten: 1385
Lid geworden op: 02 feb 2003 17:45

Bericht door Emma Boom »

Ik vind Light voor kittens niet echt een goed plan, want daar lijken me iets te weinig voedingsstoffen in zitten. En 25 gram is te weinig, daar kunnen ze niet van groeien.
Zelf ga ik van RC kitten over op een mix van RC kitten en RC Sensible in de hoop dat daarmee de laatste diarree verdwijnt (het trekt namelijk al aardig bij - en dat zonder medicijnen!)
Sensible is ook voor een verstoorde darmflora dus dat lijkt me dan een betere optie dan light.

Ik heb eens gehoord dat de duurdere merken kleinere brokjes hebben omdat ze kleiner geperst worden. Ofewel: de Whiskas e.d. (die ze hier ook heerlijk vinden maar waar veel van gekotst wordt) wordt groter door toevoeging van water. Of dat verhaal klopt, weet ik niet zeker, wel weet ik dat Whiskas en soortgelijke merken kleur- en smaakstoffen toevoegt. Persoonlijk ben ik daar niet weg van.
Gast

Hoeveel moet een kitten (8 wkn) eten?

Bericht door Gast »

Wij hebben sinds maandagavond een kitten in huis. Hij is nu acht weken. Het is een schat van een kitten, levendig en erg aanhalig.
Ik vind alleen dat hij zo weinig eet. Vandaar de vraag: hoeveel moet een kitten van deze leeftijd ongeveer eten. Hij krijgt een lepeltje Wiskas junior, geprakt met wat kittenmilk of warm water. Hij slobbert er maar een paar hapjes van. Ook van de droge brokjes eet hij maar heel af en toe. Tot gister had hij twee keer per dag een drolletje (keurig in de bak :grin: ), maar vanochtend alleen een plasje. Als hij wakker is, is hij heel actief, maar slapen doet hij ook nog veel.

Groetjes Ann.
bagera

Bericht door bagera »

Dat is heel moeilijk om te zeggen.Het hangt van poes tot poes af.Ik denk zolang hij levendig is en zeker genoeg drinkt dat het nu nog geen kwaad kan.Het kan zijn dat hij na verloop van tijd toch meer gaat eten.
Ik zou het wel goed in de gaten houden dat hij voldoende drinkt.Dat eten zal dan ook wel verbeteren.
Gebruikersavatar
sandy
Tijger
Tijger
Berichten: 1759
Lid geworden op: 30 sep 2003 14:04
Contacteer:

Bericht door sandy »

mischien vindtie z'n voertje gemengd niet lekker?lijkt mij ook geen lekkere combinatie blikvoer verdund met kattemelk of water :???: en tis ook niet nodig omdat het al speciaal is afgestemd aan de behoeftes van kittens.zou het gewoon is puur proberen.
maar hij is wel levendig genoeg zeg je dus het zal gewoon niet zo'n hongerlap zijn(nog niet althans :wink: :smile: )
The Older I Get, The More Everyone Can Kiss My Ass.
Carol
Poema
Poema
Berichten: 244
Lid geworden op: 26 apr 2003 21:15
Locatie: Heerenveen

Bericht door Carol »

Ik zou ook wat experimenteren met het merk voer. Weet je wat hij gewend was te eten?? Sommige katjes hebben moeite ineens aan een andere smaak te wennen. 1 van mijn katten lust ook geen whiskas, ook niet toen hij nog heel klein was.
Brokjes van goede kwaliteit zijn belangrijker voor een kat dan blikvoer, hier zit weinig voedingswaarde in. Ik zou b.v. Hills kittenbrokjes geven.

Groetjes, Carol
Gebruikersavatar
Wendy
Poema
Poema
Berichten: 290
Lid geworden op: 29 jan 2003 10:46
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Bericht door Wendy »

In blikvoer zitten ook bijna geen voedingsstoffen, het lijkt me daarom niet goed om een kitten alleen dat te geven en het verdunnen lijkt me ook niet echt goed.
Je zou gewoon een zakje baby(kitten)voer kunnen halen van royal canin (op het pak staat hoeveel kittens nodig hebben), dat zijn hele kleine brokjes, waar je in principe ook heet water over kan doen (wel afgekoeld geven natuurlijk :wink:) om het tot een prutje te maken (als dat zijn voorkeur is tenminste). Maar hij zou nu toch wel brokjes moeten kunnen eten dacht ik.

Groetjes,
Wendy
Gebruikersavatar
Shaz
Tijger
Tijger
Berichten: 1271
Lid geworden op: 10 jan 2003 18:56

Bericht door Shaz »

Ik denk dat je moet proberen om het vaker aan te bieden.
Kittens kunnen maar hele kleine beetjes per keer eten. Dus geef je katje zo'n 4 keer per dag een paar brokjes, eventueel zacht gemaakt met kokend water en dan 1 keer per dag een klein beetje blikvoer als extra'tje.
groetjes Sharon
Gebruikersavatar
Muis
Jaguar
Jaguar
Berichten: 643
Lid geworden op: 18 jan 2003 17:40

Bericht door Muis »

Hoi Ann,

Ik denk ook dat je een beetje moet gaan experimenteren met de merken voer die er zijn. Koop wel kittenbrokjes. Zorg er anders voor dat hij de hele dag beschikking heeft over brokjes, dan kun je 's avonds ofzo altijd nog een beetje zachtvoer geven! Succes!!

groetjes, Muis
Plaats reactie