Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
xdenise
Huiskat
Huiskat
Berichten: 97
Lid geworden op: 01 jul 2012 10:43

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door xdenise »

hmm. bij algehele narcose (ik neem aan ook gasnarcose) is het dier geheel buiten bewustzijn. dus dan kan ze niks voelen. tenzij een gasnarcose een soort spierverslapper is, maar dat lijkt me niet.

a.s zaterdag gaan mijn poezels ook onder het mes voor hun sterilisatie. dus de timing van dit topic is perfect (had me er nog helemaal niet in verdiept... :oops: )
Meow is like aloha - it can mean anything ~
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door Adriana »

we hebben ( ;-) ook..) hier een topic over met errrg veul info
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... se#p406324

en lees je even in bij de metacam (pijnstillend, onstekingsremmend en groot risico op nierbeschadiging) topics
dan kun je vooraf de beslissing nemen wel/geen meloxicam en kiezen voor een alternatief (pijnstiller)


nee, ik denk dat de inleidende injectie een spierverslapper is en dan wordt via het ingebrachte buisje narcose gegeven en gedurende de operatie gemonitord
en griezels nee! ik kan me niet voorstellen dat een dier tijdens de operatie pijn voelt.... :uunk:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door Rosalie123 »

Ah, dat zal het dan wel wezen Adriana. Ik heb dat gasnarcose topic inderdaad gelezen, en er gaat geen metacam bij van pas komen, dat heb ik nog vooraf inderdaad aan de dierenarts gevraagd. Ik heb ook een groot vertrouwen in de praktijk, maar dacht toch voor de zekerheid nog even checken hoe en wat.

Ben benieuwd hoe Bagheera eruit ziet met kaal buikje :) Hoe snel groeien katten haren eigenlijk weer terug?
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Cerna

Re: Sterilisatie poes, welke narcose is beter?

Bericht door Cerna »

Rosalie123 schreef: Hoe snel groeien katten haren eigenlijk weer terug?
Na een maand of drie zie je er helemaal niets meer van, maar het eerste donshaar verschijnt natuurlijk weer direct na de operatie. Ik heb ook een keer een poes gehad bij wie de haren niet meer teruggroeiden. Zij hield haar hele leven een blote buik.
Mijn huidige dierenarts castreert via de flank en ik moet er niet aan denken dat het haar dan niet meer terug zou groeien want ook al is het een klein sneetje, ze scheren toch een behoorlijk stuk kaal.

Poezen worden ook gecastreerd. Castratie/sterilisatie heeft niets met het geslacht te maken, maar met de handeling. Bij sterilisatie (zoals dat bij mensen gebeurt) worden alleen de ei- resp. zaadleiders doorgesneden zodat de poes wel krols blijft, maar niet meer zwanger kan worden en de kater nog steeds allerlei neigingen heeft, maar er komen geen kittens meer van.
Bij castratie wordt alles verwijderd (vaak laat men de baarmoeder zitten) en dan is er geen behoefte meer aan sex (tenminste dat hoop je want onze Cochi vond het ook na castratie nog leuk om de dames te pakken. Zij stelden dan minder op prijs :eshifty: ).

Sterkte voor beide dames; het is altijd een spannende aangelegenheid.
Plaats reactie