Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door castratenkoor »

Er zijn groepen op het forum met poezen die wel goed gaan. Mijn persoonlijke ervaringen met poezen in mijn groep waren niet goed.
Ik heb nu 8 katers.
Maar het is persoonlijk, ik heb zelf ook meer band met katers. Misschien heb ik gewoon pech gehad, maar ik neem persoonlijk geen poezen meer in huis, hier komen er alleen nog katers in.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door achtpuntzes »

:)

de naam Muffin had ze al in het asiel.... ik vond het zo'n gave naam dat ik die maar heb aangehouden :)

mijn drie poezen zijn echt heel close... het is een hecht "blok" samen.

dat ik drie poezen heb (en soms dus 4, zie de logeerpartijtjes) en geen katers is gewoon puur toeval. de twee zusjes heb ik na enig aandringen overgenomen, ik was op dat moment toch op zoek naar een of meerdere poezen, en Muffin komt dus uit het asiel, (ik vond dat er best ruimte was voor een derde) en het was echt liefde op het eerste gezicht van twee kanten. :)

da kat waar iik mee opgegroeid ben was dan weer een kater....

neej, ik heb geen echte voorkeur. en ik geloof ook niet dat er echt grote verschillen zijn tussen een "poezengroep" of een stel katers.... of een gemixed stel katzels.... er zijn in alle situaties voorbeelden waar het perfect gaat en voorbeelden dat het niet goed gaat......
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Jessica2802 »

Late reactie!

Ja, erg leuk. Ik zou die naam ook aangehouden hebben. Die kleine van mij is al 4 keer van naam gewisseld ;-).

Nou we zijn er nog steeds niet over uit of er een derde kitten komt. De ene keer denk ik ja doen en de andere keer zie ik ze zo leuk samen spelen enzo dat ik wil riskeren dat dit door een derde kat verandert.

De dierenarts gaf al aan dat het niet uitmaakt of het een maanetje of vrouwtje is, dat het ook aan het karakter ligt. Vaak zijn de vrouwtjes wat "pittiger", waardoor het minder soepel verloopt. De dieremarts zei wel dat een jonge kitten makkelijker geaccepteerd wordt dan een kitten van een maand of 6.

Een derde kat kijkt niet op een paar weken, dus we denken er nog heel goed over na.

Dank voor jullie reactie en als er een derde komt, dan zal ik even een foto plaatsen.

Groetjes jessica
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Savedbythemel
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 aug 2012 17:20

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Savedbythemel »

Hallo allemaal,

Ik heb me aangemeld voor dit forum, omdat ik aardig wat informatie hier al weg heb kunnen halen. Maar ik zit met een probleempje die ik op dit forum nog niet heb kunnen vinden.
Dus bij deze:

Wij hebben twee katten. Eén gecastereerde kater van bijna een jaar oud (Timon) en een kitten van 12 weken oud (Pumba).
Wij hebben Pumba nu net 4 dagen. We hebben hem rustig geïntroduceerd in ons huis, terwijl Timon buiten was dat ging allemaal goed, hij was een beetje bangig, maar dat mag ook wel.
Toen kwam Timon binnen (wij hebben een raampje, die hoog zit, waar hij zelf door naar binnen en buiten kan, een soort kattenluik). Ze hadden allebei een bolle rug, bliezen en vochten, begrijpelijk. Daarna hield Timon het voor gezien en is een tijdje buiten geweest.
De volgende dag was Timon niet binnen te vinden, wat hij normaal gesproken wel was. We moesten hem naar binnen roepen. Daarna leek hij het geaccepteerd te hebben en was hij wel in huis te vinden, meer dan normaal zelfs!
Maar nu het volgende: Pumba lijkt niet zoveel problemen met Timon te hebben en loopt gewoon langs Timon. Maar Timon loopt bijna de hele tijd achter Pumba aan en valt hem aan. Het lijkt op spelen, maar Pumba gooit steeds de oren in zijn nek en blaast af en toe.
Tijdens 'het spelen of de aanval' loopt Timon dan achter hem aan en bijt hem dan in zijn staart, of geeft hem een tikje op zijn rug.
Ik vind dat best vervelend, omdat ik bang ben dat Timon Pumba wat aanricht of dat het niet goed komt tussen die twee.
Timon wil ook wel eens vanuit het niks op Pumba afstormen en dan springt hij boven op hem. Dan bromt of miauwt Pumba en dan houdt Timon het weer voor gezien.

Ik weet niet precies wat ik er mee moet, want soms liggen ze ook ineens vrij dicht bij elkaar te slapen..

Hah, ik moet er ook nog even aan toevoegen dat Timon op de tweede dag zelf de kitten leek. Hij zette het hele huis op stelten. En hij leek bijna het speelgoed kapot te maken, zodat Pumba er niet meer mee kan spelen.

Ze slapen 's nachts trouwens wel apart. Timon heeft 's nachts de woonkamer, berging en buiten tot zijn beschikking. En Pumba heeft een slaapkamer boven waar hij alles zelf heeft.

Weet iemand misschien wat we hieraan kunnen doen? En of dit misschien normaal is? Ik weet dat Pumba er nog niet zo lang is, maar misschien is er nog iemand die er ervaring mee heeft..

Groetjes, Melanie
Trotse baasje van Timon (26 augustus 2011) & Pumba (10 mei 2012) <3
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Chiquita98 »

Niks aan doen! Lekker laten gaan! Je er niet in gaan mengen. Dan maak je het alleen maar erger. Ze zijn elkaar gewoon aan het aftasten en volgens mij gaat de introductie best wel goed. Zeker als ze ook al bij dicht elkaar slapen. Soms lijkt het alsof het kitten zich niet kan redden, omdat ie nog zo klein is. Maar in onze ogen ziet het er vaak erger uit dan het is.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
linted
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 26 jun 2012 14:31

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door linted »

Ik probeer me door deze 39 pagina's te worstelen, maar erg veel leesvoer :lol: .
Wij hebben een kitten van 4 maanden en er komt morgen een kitten van 3 maanden bij. Hoe kan ik ze het beste laten wennen aan elkaar. Het zijn beiden vrouwtjes en we hopen natuurlijk dat ze dikke vriendinnen worden ;-) . Hebben jullie nog tips voor de eerste kennismaking met elkaar?

Ohja, ik heb een 2e kattenbak gekocht. Is ieder een eigen voerbakje ook handig?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Chiquita98 »

Lees gewoon de topics over introductie. Kijk zelf wat het beste werkt voor deze 2 katten. Dat is eigenlijk mijn motto een beetje. Elke kat is weer anders namelijk. Ik laat ze altijd even een paar uur wennen aan elkaars geuren e.d. beiden in een aparte ruimte(dmv gesnuffel bij de hordeur of onder de tussendeur). Daarna laat ik ze vrij snel bij elkaar. Hoe eerder hoe beter vind ik zelf. Ze zullen grommen en blazen, maar ze zullen het toch een x uit moeten zoeken met elkaar. Ze zijn beiden nog jong dus zodra ze door hebben dat ze ook leuk kunnen spelen met elkaar dan gaat het snel goed.
Voor mij is altijd de graadmeter: als ze dicht bij elkaar willen eten dan is het goed!(vooral dan even proberen met lekker vlees).En ja aparte voerbakjes is wel handig!
Leuk hoor een huisgenootje erbij. Heel veel succes en plezier.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Anneke_87 »

Sinds zaterdag hebben wij er een tweede kitten bij. Tigris (12 weken - HTK-kater) heeft het gezelschap van Thor (8 weken - kruising Turkse angora met HTK). De introductie is geslaagd te noemen denk ik.

Eerst hebben we Thor in zijn reisbench bij Tigris gezet, zodat ze elkaar konden ruiken. Dat gaf heel even geblaas, een bolle rug en een dikke staart en Tigris die er zelfs in slaagde om de reisbench met Thor erin te verplaatsen. Af en toe wat snuffelen aan elkaar, maar evengoed kon Tigris zijn speeltjes wat interessanter vinden. Na een uurtje hebben we Thor in een grote bench gezet, waarin een kattenbak, eten- en drinkbakje, mandje, speeltje en krabpaal stond. Ze zochten duidelijk toenadering tot elkaar, want ze staken hun pootjes door de spijlen van de bench heen. Toch nog even hen zo laten wennen. Daarna Thor uit de bench gehaald, maar dan kwam Tigris/meneer groot geweld aan. Tigris is een pak groter en zwaarder (1,65kg vs 600g) dan Thor. Bovendien is Tigris al sinds zijn vier weken bij ons (vondeling zonder mamapoes) en heeft hij nooit echt grenzen geleerd (bijten in onze vingers en tenen) Dus werd Thor onthaald op veel gespeel/gevecht van Tigris met veel gepiep en gemiauw en oren die naar achter lagen van Thor zijn kant. Daar werd door Tigris niet altijd naar geluisterd, waardoor we wel eens tussenkwamen (speeltje van Tigris weggooien, waar hij meestal op reageerde, maar 5 seconden later was hij alweer Thor aan het spelen/vechten met Thor. Als het toch even te gortig werd, staken we Thor in zijn bench, of Tigris in de garage waar al zijn gerief staat) Thor kroop vaak onder de zetel, waar Tigris ietsje minder 'geweldadig' kon zijn. Ondertussen gaat het toch al een pak beter en daagt Thor bij momenten Tigris zelfs uit. En sinds een paar dagen liggen ze naast en half op elkaar te slapen in de zetel. Dus ik ben tevreden. :grin:

Toch had ik nog een aantal vraagjes :
's Nachts of als we lang weg zijn, steken we Thor voor de zekerheid toch nog in zijn bench die in de woonkamer staat. Hoelang doen we dit best nog?

Tigris heeft zijn mandje, kattenbak, eten en drinken in de garage staan, die aan de woonkamer grenst. Hij kan van de garage naar de woonkamer door een kattenluik. Het valt mij op dat hij vooral uit Thor zijn etensbakje eet (die staat in de bench, maar als wij er zijn is de bench open) en minder uit zijn etensbakje eet dat in de garage staat. Het is hetzelfde voer, en als ik zie dat Thor zijn bakje op is en Tigris het zijne nog vol, wissel ik ze wel, maar vul ik het nieuwe bakje ook nog aan voor Tigris. Eten uit het zelfde bakje heb ik ze nog niet echt zien doen, wel tesamen drinken. Moet ik Tigris uit Thor zijn bakje laten eten of beter niet? Of is dit zelfs een teken dat het erg goed gaat tussen die twee? Ik heb de indruk dat Tigris nu een echte vreetzak geworden is en wil vermijden dat die te dik wordt. Hij is met zijn 1,65 kg voor 12 weken, niet echt mager te noemen. De DA zei in ieder geval niet dat hij te dik was toen we voor zijn inenting gingen.

De kattenbak in de bench van Thor is een gesloten bak. Als Thor erop gaat, klimt Tigris op de bak en speelt met het deurtje, of steekt zelfs zijn kop in de kattenbak als Thor nog bezig is. Het is niet dat Thor niet uit de kattenbak mag van Tigris. Ook hier, is dit net een goed teken of beter 'afleren'?

Tigris gaat zelf door het kattenluik, Thor nog niet. Moeten wij dit aan Thor leren (al een paar keer geprobeerd, niet echt succesvol) of gaat hij dat automatisch doen door dat hij Tigris dat ziet doen?

Voorlopig staat de bench van Thor in de woonkamer, omdat we het toch wat fris vonden in de garage voor een kitten dat pas uit het nest komt. Toen we Tigris alleen hadden deden we het kattenluik wel dicht 's avonds (en overdag als wij er niet waren) zodat hij in de garage (+/- 40 m²) moest blijven (om de eenvoudige reden, dat die het meest kittenproof was). Op dit moment laten we het kattenluik open, omdat we Thor en Tigris zoveel mogelijk samen willen laten (ook al zit Thor 's nachts nog in zijn bench). Als we gaan slapen zit Tigris dus ook nog in de woonkamer. Op termijn zou het wel de bedoeling zijn dat ze 's nachts in de garage blijven (garage is niet verwarmd). Mijn vraag is nu, hoe koud kan een kat hebben? Kan een kat tegen vrieskou (en dan bedoel ik -2 ofzo, niet -10)?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Adriana »

onze katten zijn gebouwd op kamertemperatuur en dat is rond 15 - 20 graden.
jouw katten zullen ook graag in de zon of tegen een verwarmingsradiator liggen, want de meeste katten zijn dol op warmte.
je bent in de war met een poolvos of ijsbeer, die kunnen tegen vrieskou en zijn daar ook op gebouwd (stofwisseling/vacht enz.)

voor hun gezondheid is het denk ik niet verstandig is om ze zo lang in een koude ruimte te dwingen en als het niet anders kan of je niet anders wilt..
dan zou ik daar twee kattenholen maken van goed isolerend materiaal bv hout, van boven dicht met toegang zijkant en dik bekleed met wol en/of fleece.
dan kunnen ze kiezen bij elkaar te kruipen of apart te liggen.
de meeste katten zijn s nachts best wel actief trouwens..

en er zijn thermodekens/-matten (zie Zooplus hierboven) of bv draad dat je om waterleidingbuizen kunt wikkelen tegen bevriezen dat je op de bodem kunt leggen voor warmte, want ik neem aan dat je in je garage wel een stopcontact hebt.
http://www.zooplus.nl/shop/honden/verzo ... ens/197660

en kijk in je garage wel uit voor gemorste vloeistof bv antivries, dat is doorgaans dodelijk voor katten en ze likken het van de vloer want vinden het erg lekker..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Dinky »

Wat betreft het eten zou ik denken dat Tigris het meest dichtstbijzijnde etensbakje pakt ;) Is liever in de lekker warme woonkamer dan in de koude garage.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door eveline1982 »

Het ziet er naar uit dat het tussen die 2 wel goed komt. Zolang Tigris zijn grenzen nog niet kent en Thor nog zo klein is zou ik ze nog niet alleen laten met elkaar. Het kan onbedoelt een keer uit de hand lopen, en dan raakt Thor misschien gewond. Mijn Beer is heel leuk met de kittens maar veel groter en wilder dus die laat ik ook nooit alleen met elkaar.

Min2 lijkt mij een beetje te koud voor kittens en katten, die houden toch wel van een beetje warmte :). Wat Adriana beschrijft lijkt mij ook een goed plan. Soms heb ik wel is verwilderde kittens in de schuur om ze te laten bijkomen van alles, ik zorg er dan wel voor dat ze warme plekjes hebben. Maar als het winter is zou ik ze daar niet laten, dat word toch echt te koud.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Anneke_87 »

Bedankt voor de reacties.
-2 was maar als voorbeeld bedoeld, zo koud is het hier nog niet hoor. Wat mij betreft mogen ze in de woonkamer hoor, maar het was mijn vriend die zei 'ach ze hebben toch een vacht, ze gaan daar wel tegen kunnen en ze zullen elkaar wel warm houden'. :???: Maar ik ga hem proberen te overtuigen dat ze overdag toch ook binnen in de woonkamer mogen.
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Ms Maaike »

Hm... Je vriend trekt ook liever een jas aan als hij naar buiten gaat, toch? Katten hebben die mogelijkheid helaas niet. :-P Bovendien verschillen vachttypes ook nog eens behoorlijk per kat. Juist die temperatuurwisselingen (in de garage vs. in de woonkamer) maken het niet geschikt voor katten. Hopelijk kan je dat hem duidelijk maken, en anders moet hij zich even komen inlezen hier. ;-)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door Chiquita98 »

Rare gedachte vind ik dat eerlijk gezegd. Hoewel jij natuurlijk niet verantwoordelijk bent voor wat je vriend zegt. Maar ik zou ze gewoon in de woonkamer laten. Je hebt katten aangeschaft om daar 24 uur voor te zorgen. Dus ook in de nachten als jullie lekker in je warme bedje liggen. Hier gaat de cv 's nachts op 16 graden en als ik overdag werk wil ik hem nog wel eens een graadje hoger zetten voor de katten. Katten houden van warmte en zeker niet van koude. Zeker niet als ze eerst in een verwarmde woonkamer mogen en dan meteen naar een koude garage verbannen worden. Ik vind dat echt niet kunnen.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Acceptatie tussen katten (o.a. bij nieuwkomers)

Bericht door castratenkoor »

Bij mij is het zelfs dag en nacht 20 graden. Ik hoop dat je je vriend om kunt praten.
Ook mij lijkt het zelfs nu al te koud voor ze in de schuur 's nachts.

Dat gaat vast wel goed komen tussen die twee katjes, ze moeten even elkaars grenzen weten.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Plaats reactie