Ontsmetten na niesziekte

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Ontsmetten na niesziekte

Bericht door eveline1982 »

Hallo :)

Ik wil graag als de niesziekte weer voorbij is bij Stef en nu ook Hope :???: de boel grondig gaan ontsmetten. Ik heb al detol en alle dierendekens gaan op 90 gr de was in! Nu wilde ik de krabpaal en speeltjes ook ontsmetten, hier zitten wat stoffen dingentjes tussen die ik dus niet kan? ontsmetten met de detol, dus zat te denken tegen die tijd een stoomreiniger te huren. Denken jullie dat dat goed zal ontsmetten en het virus weg zal halen?
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Ontsmetten na niesziekte

Bericht door mittenslief »

een stoomreiniger zal wel handig zijn en moet volgens mij wel de virussen vernietigen, morgen moet ik nog
even naar het asiel ik zal eens ff vragen hoe hun dat doen
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontsmetten na niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Volgens mij kan dat niet.
Heel erg verhitten wel, maar ontsmetten werkt volgens mij enkel voor bacteriën. Virussen zijn gewoon DNA (of RNA) in een eiwitmantel. En die eiwitmantel moet je dus denatureren en dat zal vaak (maar zeker niet altijd) werken door verhitting.

Dettol zou ik dus ook achterwege laten. Heel erg ongezond (zelfs giftig) en zo ontzettend ontsmetten werkt als AB en haalt het immuunsysteem onderuit.
Katten in een vaak ontsmette omgeving worden veel sneller ziek dan katten die in een normale omgeving leven. En dat is logisch ook. Dat geldt natuurlijk ook voor mensen en andere dieren.
Dus gewoon schoonmaken voor de hygiëne, maar geen gekke middelen inzetten op een virus.
Moest het nu nog een bacteriële infectie zijn, maar dan nog zou ik twijfelen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ontsmetten na niesziekte

Bericht door Ms Maaike »

Hangt er vanaf door welk virus de niesziekte is veroorzaakt. Is het het 'gewone' calicivirus? Dan kun je dat met stoom (en zelfs al met afwasmiddel) ontsmetten. Het calicivirus heeft namelijk geen eiwitmantel (en daardoor komen veel katten ook best goed door zo'n virus). Als het veroorzaakt wordt door herpes is het een stuk lastiger, 1) omdat het virus altijd in de gastheer zal blijven en 2) omdat het een eiwitmantel bevat.

Dettol zou ik ook niet doen. Een beetje te veel van het 'goede' zeg maar.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Ontsmetten na niesziekte

Bericht door eveline1982 »

Ohw ik dacht juist dat detol een stuk beter was al bleek! 2x in de week sop ik de kattenbakken uit met detol, dit is blijven hangen nadat kittens een parasiet hadden opgelopen. De DA raadde detol of lysol aan om mee te ontsmetten.

Als je het wilt vragen Mittenslief heel graag :) want ik wil alles wat van stof is liever niet moeten uitboenen met sop.

Maar Valerie, ik kreeg juist van een aantal mensen te horen dat ik de boel moest ontsmetten omdat het virus anders in kleden etc kon blijven hangen en een volgende nestje ook ziek kon worden. Ik wil zowiezo de boel met een stoomreiniger schoonmaken en dan het liefst desinfecteren. Ik doe dit normaal nooit maar omdat ik nu 2x achter elkaar gevalletje niesziekte heb gehad, wil ik zeg maar het virus echt helemaal weg hebben uit me huis :). Wat zijn veiligere middelen om te gebruiken? Ik ga het maar 1x grootschalig doen, ben niet zo muts die haar huis brandschoon moet hebben hoor hahaha dan had ik waarschijnlijk niet eens hier op het forum gekomen omdat ik geen dieren zou hebben :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ontsmetten na niesziekte

Bericht door Ms Maaike »

Bleek gebruik ik juist voor de kattenbakken. ;-) Wat je met bleek schoonmaakt ruikt als een interessante plas- en poepplek als ik het goed begrepen heb. Ik gebruik niet zo'n hoge concentratie daar ik zelf redelijk gevoelige longetjes heb.

Dettol is een heel goede ontsmetter, maar juist omdat het zo veel bacteriën doodt zou ik het niet veel gebruiken. Wat je dan eigenlijk doet zijn alle ziekteverwekkers doden, waardoor er geen natuurlijke afweer tegen gevormd wordt. Als je vervolgens eens je huis een paar weken niet grondig kan schoonmaken (door ziekte of zo) wanneer je dat normaal wel doet, dan heb je kans dat je ziek wordt omdat je geen afweer tegen bacteriën/virussen hebt. Na een 'ziektegolf' is het wel handig om alles goed te ontsmetten; de afweer tegen ziekteverwekkers moet rustig opgebouwd worden. Een stoomreiniger is denk ik wel het meest veilige middel aangezien er geen chemische prul in zit. :)
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Ontsmetten na niesziekte

Bericht door eveline1982 »

Ok nou ik gebruik voor me huis zelf voornamelijk normale allesreiniger. Alleen me keuken en toilet maak ik 1x in de week met detol schoon, voor de rest dus ook met allesreiniger. De vloer word alleen met detol schoongemaakt als er katten aan de diaree zitten en dit door de woonkamer lopen vind ik het niet zo fris om alleen allesreiniger te gebruiken want ik heb ook kinderen die op de grond liggen te spelen ;) maar dit doe ik dus alleen bij diaree en alleen als ze het vanuit de bak mee nemen de woonkamer in. Stoomreiniger gaat binnenkort gehuurd of gekocht worden even kijken wat voordeliger is :D
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontsmetten na niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Zoals je het in het laatste bericht doet, lijkt me prima.
Maar ik geloof wel dat Dettol giftig is voor katten, de bakken zou ik ook eerder met bleek doen (en dan goed naspoelen natuurlijk).


Maaike, waruit is het calicivirus dan opgebouwd als het geen eiwitmantel is?
Gewoon zuiver DNA kan toch niet?
Ik heb echt nog nooit gehoord van virussen zonder eiwitmantel.
Dat herpes hardnekkiger is, dat wel.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Ontsmetten na niesziekte

Bericht door Ms Maaike »

Pearlsofpassion; je hebt gelijk, elk virus is omgeven door een eiwitmantel. :oops: Als het alleen door een celmembraan omgeven zou zijn, net als gewone lichaamscellen (wat ik dus eventjes dacht), dan zou het betrekkelijk simpel zijn om het virus te overwinnen. :lol: :edoh:

Waar ik mee in de war was is dat de eiwitmantel van een herpesvirus ook nog eens is omgeven door wat men noemt een enveloppe. Die enveloppe is verkregen door het binnendringen van een lichaamseigen cel van de gastheer, zodat de afweer het virus niet herkent als lichaamsvreemd. Dat maakt een herpesvirus vrijwel onmogelijk te bestrijden.

Edit: een stoomreiniger heeft (gezien de bovenstaande redenatie) wel degelijk effect heeft op zowel het calici- als het herpesvirus.
Laatst gewijzigd door Ms Maaike op 28 okt 2012 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Ontsmetten na niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Ah ja, dat kan ik volgen. :grin:
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Ontsmetten na niesziekte

Bericht door eveline1982 »

Oke dat wist ik dus niet! Heb ook een flinke fles bleek staan dus zal dat voortaan gebruiken voor de kattenbakken!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Ontsmetten na niesziekte

Bericht door mittenslief »

nou ik heb even nagevraagd in het asiel ze doen het gewoon met een lapje af, mede omdat de van verdachte nies gevallen direct de quarantaine ingaan, en het herpes virus "maar" 24 uur in de lucht overleeft. het calici virus kan tot 2 weken in de lucht/kattenbak overleven.
ps ik gebruik ook weleens detol hoor, vooral als de kittens weer eens aan de diarree zijn en een wat laten vallen op de vloer. ook dweil ik dagelijks met bleek, vooral omdat lisa toch vaak op blote voeten loopt vindt ik dat wel zo fris.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Ontsmetten na niesziekte

Bericht door eveline1982 »

Aha okeey, ja deze 2 hebben het beide dus ze hoeven niet apart. Mijn andere katten zijn ingeent ervoor en hebben ook niks. De kans is zeer groot dat we binnenkort woningruil gaan doen YESSS grotere woning :) dus ik neem even geen kittens meer aan tot alles in kannen en kruiken is, want ik vind het niks om met die ukkies te moeten slepen. Stichting zwerfdier heeft weer wat meer ruimte, dus het kan wel even :). Dus voor nu hoef ik even geen maatregelen te nemen, ontsmet de boel voor we de deur voorgoed achter ons sluiten ;)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie