plassen en medicatie

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jille
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 26 jun 2011 10:21

plassen en medicatie

Bericht door jille »

Ik ben ook teneinde raad met een 9,5 jarige FIV positieve kat. Sinds maanden poept en plast ze in huis, niet te doen. Ze heeft een medische check up gehad - bloedonderzoek - alles was goed. In de zomer hebben we haar zoveel als mogelijk buiten gehouden, we wonen rustig en er zijn stallen en een ovedekt terras waar ze kon slapen in een comfortable doos met kussen. Maar nu met regen en koud weer op komst wordt dat te onbarmhartig - ze springt overigens telkens binnen wanneer er een deur opengaat.
De dierenarts stelt een kuur voor met Temezin en een vriendin gebruikt voor hetzelfde probleem bij haar kat clomicalm
Er zijn echt momenten dat ik er over denk haar te laten inslapen, hoe wreed dit ook mag klinken. Gisteren een hele plas - diarree dan nog wel op de tapijt in de living, ik krijg de stank nauwelijks weg. En de kattenbak stond dichter bij haar dan die tapijt, daar moest veel meer meters naar toe hollen terwijl die kattenbak bij wijze van spreke voor haar neus stond. Maar ze gebruikt het niet, in het beste geval plast ze er vlak voor. Ze is als klein katje opgegroeit met een kat van dezelfde leeftijd en beide katten zijn er dus nog - tot voor een paar maanden was er nooit een probleem en er is niets veranderd in het huishouden
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: plassen en medicatie

Bericht door castratenkoor »

Probeer eens ipv een kattenbak een grote hoge opbergbak. Zonder deksel, ongeveer 30 cm hoog en meter lang. Katten die zit rot voelen toiletteren graag ruim zeg maar.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: plassen en medicatie

Bericht door Ms Maaike »

Vervelend van je plasprobleem (en natuurlijk ook van de FIV). Er is neem ik aan ook een lichamelijke check-up gedaan, toch? Heeft poes bijvoorbeeld geen last van artrose of een pijnlijke rug? Je zegt dat ze voor de bak plast, en ook als de bak vlakbij is wil ze het daar niet in doen. Vandaar bovenstaande vragen. :) Weet je waardoor de diarree komt trouwens? Is dat stress, voedselintolerantie of bijvoorbeeld een schildklierprobleem (wat niet in een standaard bloedtest naar voren komt)? Heeft ze behalve diarree nog andere symptomen? Denk aan een opstaande vacht, niezen/traanogen et cetera. Is haar hartje nog goed/geen hartruis?
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: plassen en medicatie

Bericht door eveline1982 »

Hoi Jille

Ik snap je frustratie alleen in laten slapen lijkt me wel echt een laatste keus. Was je al begonnen met het kuurtje wat je da voor wilde schrijven? Heeft ze wel vaker last van diaree? Want dan zou ik haar darminhoud eens laten testen op een parasiet. Of dit moet van de fiv afkomen, heb dat nl nog nooit aan de hand gehad dus weet er vrijwel niks van. Ik heb hier onlangs een volwassen poes in de opvang gehad die voor de bak haar behoeftes deed als er wat van een andere kat in lag, dat vond madam vies! Dat ze dat niet eerder heeft gedaan wil niet zeggen dat ze nu heeft besloten het vies te vinden om haar bak te delen! Heb je een deksel op de bak? Misschien heeft ze ineens besloten dat het eng is om in een dichte kattenbak te moeten zitten?! Een flinke bak zonder deksel zou je kunnen proberen, en ook echt heel vaak (liefst direct als dat mogelijk is) de poep eruit scheppen, misschien dat dat de problemen oplost.

Sterkte met haar.
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Plaats reactie