Castratie afhankelijk van gewicht ipv leeftijd?

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Castratie afhankelijk van gewicht ipv leeftijd?

Bericht door Anneke_87 »

Toen we begin oktober langs gingen bij de DA voor Tigris zijn eerste vaccinatie vroegen we vanaf wanneer hij gecastreerd kon worden. De DA zei dat hij daarvoor minimum 2 kg moest wegen. Op dat moment hadden we net 1kg Tigris.
Tigris is begin augustus geboren. We weten geen exacte datum aangezien het een vondeling is. Ik heb er geen idee van hoeveel hij nu weegt (hij wil niet op de keukenweegschaal blijven zitten, en die gaat ook maar tot 1 kg). Volgende week gaan we terug naar de DA voor zijn tweede vaccinatie.

Wordt dat wel meer bepaald aan de hand van het gewicht in plaats van de leeftijd? Ik vermoed dat het iets met de narcose te maken heeft.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Castratie afhankelijk van gewicht ipv leeftijd?

Bericht door Ms Maaike »

Gewicht is inderdaad belangrijk wat betreft de narcose. Leeftijd speelt ook een rol; de ballen moeten namelijk het liefst zijn ingedaald (anders mag je meer geld neerleggen voor een ingewikkeldere operatie).
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Castratie afhankelijk van gewicht ipv leeftijd?

Bericht door Dinky »

Wat betreft het zelf wegen kan je ook zelf op een gewone weegschaal gaan staan en dan eerst met Tigris en daarna zonder. Het verschil in gewicht is dan het gewicht van Tigris ;)

Het kan heel goed dat de DA niet een te kleine kat wil castreren ;) Hier op het forum wordt volgens mij aangeraden rond de 5 a 6 maanden en dat is tigris nog niet ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Castratie afhankelijk van gewicht ipv leeftijd?

Bericht door Brittenbolletje »

Er worden ook kittens gecastreerd van 12 weken en die zijn zelden 2 kilo.. Ik zelf doe niet aan vroeg castratie, maar daar zullen de meningen wel over verdeeld zijn
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Castratie afhankelijk van gewicht ipv leeftijd?

Bericht door Dinky »

dit topic is volledig gericht aan het castreren van katten en op welke leeftijd met daarin ook de verschillende meningen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Brittenbolletje
Tijger
Tijger
Berichten: 1143
Lid geworden op: 22 okt 2012 16:22

Re: Castratie afhankelijk van gewicht ipv leeftijd?

Bericht door Brittenbolletje »

ok bedankt:-o

inderdaad verschillende meningen ;-)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Castratie afhankelijk van gewicht ipv leeftijd?

Bericht door eveline1982 »

Tussen de 5 en 6 maanden is het meest ideale. Vroegcastratie kan maar vind dit persoonlijk alleen nuttig voor asiels etc. Als particulier zou ik de kitten lekker wat meer laten uitgroeien. Zwanger worden of maken kan toch niet, aangezien je een kitten toch het beste tot ca 1ste levensjaar binnen kan houden (of samen aan een tuigje). Let inderdaad goed op ingedaalde balletjes, dit is voor je porto een stuk gunstiger ;). Bij mijn katertje duurde het echt lang en even werd gevreest voor een ingrijpendere castratie, gelukkig daalde zijn balletjes wel voor zijn 5de maand in :) en heb ik hem met 6 maanden laten "helpen". Hij zal overigens waarschijnlijk weinig last hebben van de ingreep, Beer liep na een paar uurtjes alweer vrolijk rond alsof er niks gebeurt was, en ik moest hem zelfs een paar keer tot rust manen! Ik zou ook even kijken naar het gedrag van jouw katertje, Beer was echt vroegrijp!!! Met 4 maanden liep hij al door het huis te bleren, ik heb uiteindelijk toch voor 6 maanden gekozen maar heb soms spijt ervan, dat ik hem niet een maandje eerder heb laten "helpen". Want we zijn nu bijna een maand verder na de ingreep en hij is zijn gebler nog niet vergeten....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Anneke_87
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 25 okt 2012 14:18
Locatie: Oost-Vlaanderen - België

Re: Castratie afhankelijk van gewicht ipv leeftijd?

Bericht door Anneke_87 »

Bedankt voor de reacties!
Groeten, Anne, Tigris (08/2012) en Thor (09/2012)
Plaats reactie