Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door Lodewijk »

Hallo,

Ik heb een vraag. Mijn kat (6 jaar) komt uit het asiel. Daar is hij op een blaasgruisdieet gezet met droogvoer van Royal Canin. Mij werd geadviseerd om dit dieet voor te zeggen. Nat voer lust hij niet. Eigenlijk eet hij überhaupt niets anders dan brokken.

Ik haalde altijd dezelfde brokken, Royal Canin Urinary bij de dierenarts. Nu was ik net bij de Albert Heijn en zag daar een zak Purina One Urinary staan. Omdat het kattenvoer op was en de dierenarts al dicht heb ik het meegenomen. Het is ook veel goedkoper.

Nu vraag ik me af: zijn deze brokken hetzelfde van functie voor de blaas? Ik ben namelijk bang de gezondheid van mijn kat te schaden, maar als het zou kunnen wil ik deze nieuwe brokken wel een tijdje proberen.

Heeft iemand hier ervaring mee?

(Ik heb dit topic per ongeluk ook in een ander subforum geplaatst omdat ik deze categorie nog niet gezien had.
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door Ms Maaike »

Zelf heb ik geen ervaring met de verschillende merken. Als ik puur naar de samenstelling kijk kun je prima Purina One geven. Qua eiwit- en vetgehaltes zit het zelfs net een klein beetje lager dan bij RC. Vaak is een wat lager eiwitgehalte beter voor de nieren.

Of Purina One ook daadwerkelijk struviet (= blaasgruis) helpt op te lossen durf ik niet te zeggen.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door Dinky »

Ik zou het persoonlijk niet aandurven om volledig over te schakelen op purina one urinary.

Zelf geef ik Trovet ASD. Is ook bij de DA verkrijgbaar en daarmee dus onder strengere controle dan urinary voer dat vrij verkrijgbaar is. Dit is goedkoper dan Royal Canin en werd mij geadviseerd door mijn DA. Betaal voor een zak van 3 kg 24 euro ;)

Maar niet in paniek raken want een keertje purina one urinary zal zeker geen kwaad kunnen ;) Durf alleen niet te zeggen dat het ook op de lange termijn werkt.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door pearlsofpassion »

De blaasgruisvoorkomende werking zit niet in de samenstelling in eiwitten of dergelijke,of toch niet bij deze merken.

Eigenlijk zou een koolhydratenarm dieet ingezet moeten worden bij blaasgruis, maar RC lost dat liever op door kunstmatige verzuurders toe te passen. Ik heb de samenstelling van Purina One niet bekeken, maar het merk kennende, en gezien het feit dat hier gezegd wordt dat de eiwitgehalte's nog lager liggen, zullen die het vast op dezelfde manier aanpakken.
Of ze dat goed doen, daar kan ik ook geen antwoord op geven.
Ik zou zelf niet trial-and-error spelen bij je kat, maar het kan zijn dat Purina net zo goed werkt als de RC....

Zelf zou ik dus eerder op een koolhydratenarm dieet zetten...
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Lodewijk
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 25 okt 2012 18:53

Re: Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door Lodewijk »

Bedankt voor al jullie reacties!

Ik denk dat ik morgen even de dierenarts bel en om advies vraag. Zij adviseerden mij, net zoals het dierenasiel, Royal Canin en daarom heb ik dat altijd gegeven. Bij de vorige eigenaar plaste mijn kat in huis - hier nooit gebeurd en ook nooit moeite gehad met zindelijkheid - dus de dierenarts zei dat katten al snel in het asiel op een Urinary dieet werden gezet. Ik wilde het er niet op wagen en ben hem dus Urinary brokken blijven geven.

De DA heeft wel een keer een proefverpakking goedkope voer voor Urinary gegeven en dat lustte mijn kat niet. Ik heb hem net de Purina One gegeven en volgens mij vond hij ze heel lekker en at meteen het hele bakje leeg.

Heeft iemand misschien meer informatie over zo'n koolhydratenarm dieet? Hij lust echt niets anders dan brokjes, geen vlees of wat dan ook. Laatst een heel klein stukje kibbeling maar dat lijkt hij eng te vinden. Natvoer eet hij ook niet dus ik wil hem niet dwingen tot iets dat hij niet wil.

Bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door Adriana »

welkom op het forum!
brokjes hebben minimaal altijd rond 15% zetmeel/koolhydraat, anders zijn ze niet te maken/aan elkaar te plakken.
bij blaasgruiskatten is het belangrijk dat de urine de juiste zuurgraad heeft, dat ze voldoende drinken en dus plassen en verder speelt aanleg ook een rol. lees de blaasgruistopics! http://www.medpets.nl/blaasontsteking-kat/
en als koolhydraat-arm natvoer afvalt, dan zit er niks anders op dan goeie brok en goed/beter drinken..

drinkfontein en genoeg wijde glazen/keramieken waterbakken in huis zijn belangrijk en niet allemaal tegelijk verversen en schoonmaken met zout en niet met chemisch schoonmaak-spul.

brokken met heel hoog tarwegehalte zijn doorgaans de boosdoener van blaasgruis en op de verpakking heet dat dan granen.
er is geen standaardvoer voor alle katten dat preventief goed werkt, je zult dat per kat moeten uitzoeken want het moet goed werken en ze moeten het ook nog willen eten.
en altijd geleidelijk overschakelen en nieuwe voer bijmengen ipv in één keer overstappen.

dagelijks een stukje rauw vlees helpt ook goed om urine aan te zuren
en dan zijn er ook nog middelen om urine aan te zuren, los van het voer (medpets zie onder), maar wees daar voorzichtig mee. en het is niet de bedoeling om daarnaast dan supermarkt-bagger-hamstervoer te voeren.. want met het geld dat je daarmee uitspaart kun je heus de dierenarts niet betalen!
--
pearlsofpassion schreef:Ik heb de samenstelling van Purina One niet bekeken, maar het merk kennende, en gezien het feit dat hier gezegd wordt dat de eiwitgehalte's nog lager liggen, zullen die het vast op dezelfde manier aanpakken.
http://www.purinaone.com/products/cat-f ... -nutrition
blaasgruis-preventie formule: staat bol van de chemische en onnatuurlijke toevoegingen.. normaal eiwitgehalte en matig vetgehalte overigens..
en zoals bijna gebruikelijk wordt nergens het koolhydraat/zetmeelgehalte vermeld..

senior brokjes
http://www.purinaone.com/products/cat-f ... -nutrition
36% eiwit wat ik persoonlijk wat aan de hoge kant vind voor seniors..
ik kom bij Purine nergens methionine tegen dat doorgaans wordt gebruikt om urine aan te zuren..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door castratenkoor »

Ik zou Purina niet aanraden. Je kunt bij Zoo-plus hele goede Uribary varianten van goed merken kopen b.v. Trovet of Specific. Dat zou je wel kunnen proberen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door Adriana »

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... one/239140
toch nog even gekeken naar de samenstelling van purina one blaasgruispreventie en wat zie ik tot mijn stomme verbazing?
zit net zoveel tarwe in als kip (17%), ze zijn tenminste eerlijk daarover....
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door pearlsofpassion »

Wat zit er als verzuurder in?
Methionine?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door Dinky »

ingrediëntenlijst via zoopluslink van Adriana:
Samenstelling:
kip (17%), tarwe (17%), mais, gedroogd gevogelteproteïne, maisbindmiddel, dierlijk vet, maisgriesmeel, gedroogde chicoréewortel (2%), tarwebindmiddel, visolie (1%), gist (1%), autolysaat, mineraalstoffen.

Toegevoegde stoffen:
vitamine A (33.500 IE/kg), vitamine D3 (1.090 IE/kg), vitamine E (680 IE/kg), vitamine C (140 mg/kg), Fe[E1] (60 mg/kg), I[E2](2 mg/kg), Cu[E4] (11,9 mg/kg), Mn [E5] (15,6 mg/kg), Zn [E6] (143 mg/kg), Se[E8] (0,125 mg/kg).
Met antioxidanten.


Methionine zou dus bij die toegevoegde stoffen kunnen zitten maar daar weet ik de scheikundige benaming niet van ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door Ms Maaike »

Methionine zit er niet bij. Maar taurine ook niet, terwijl dat essentieel is voor katten. Ik denk dat de lijst van toegevoegde stoffen niet compleet is. Als dat wel zo is zou ik het niet geven.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door Dinky »

Taurine zou toch onderdeel kunnen zijn van het onderdeel kip? Meende tenminste dat het in hart zit ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Ms Maaike
Tijger
Tijger
Berichten: 1611
Lid geworden op: 25 okt 2012 13:17

Re: Purina One Urinary in plaats van Royal Canin Urinary?

Bericht door Ms Maaike »

Dat klopt, maar of het genoeg is weet ik niet. Ze hadden er dan beter vis in kunnen stoppen, daar zit bijna acht keer zo veel in als je het vergelijkt met kip. Meestal wordt het nog apart toegevoegd aan kattenvoer.
Met diervriendelijke groeten,
Maaike

Klik hier voor het fotoalbum van Mickey* (26-02-1999, 04-11-2014), Pippi (15-03-2011) en Tommy (11-02-2013).
Plaats reactie