Katten kunnen niet meer binnen.

Kattenbak, kattenren, grit, voer- en waterbakjes, mandjes, krabpaal, kattentuigjes.
Plaats reactie
Jaak
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2012 13:27

Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door Jaak »

Hallo,

Ik ben nieuw hier en kwam dit forum tegen bij mijn zoektocht naar een oplossing voor een lastig probleem. (Denk ik)

Een vriendin van mij is verhuist naar een ander huis met volgende indeling:

Bij het binnenkomen ben je op de gelijkvloers waar de woonkamer en keuken zich bevinden. Boven zijn er 2 slaapkamers maar beneden, waar je logisch gezien een kelder of zoiets zou hebben, is ook een slaapkamer. Aan die slaapkamer is een soort veranda en die veranda geeft uit op de tuin. (beetje raar > oud huis)

Het resultaat van deze verandering in woonsituatie is dat de kater en poes nu enkel nog in de veranda mogen komen en dus niet meer in de rest van het huis. Dit omdat ze door de slaapkamer moeten en dus op bed gaan liggen en zo. Ik vind het allemaal erg zielig want het zijn twee super lieve aanhankelijke beesten die nu opeens nog amper in contact komen et mensen.

Ik hoop dat er hier mensen zijn die er misschien een oplossing voor weten.

Alvast bedankt,
Jaak
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door Dinky »

Eerste wat ik mij afvraag is waarom ze dan alleen de veranda krijgen en niet bijvoorbeeld de woonkamer en keuken? Dan hoeven ze toch ook niet door de slaapkamer?

En de twee slaapkamers boven worden dus ook gebruikt om te slapen? Want als één daarvan bijvoorbeeld studeerkamer is zou je die ook in de slaapkamer beneden kunnen doen zodat ze door een studeerkamer moeten en niet op het bed komen wanneer die vriendin dit niet wil?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Jaak
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2012 13:27

Re: Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door Jaak »

Hey,

Bedankt voor je antwoord! : )

Als ze in de woonkamer en keuken zitten kunnen ze niet naar buiten. Vandaar.
Boven slapen twee kinderen.

Groeten,
Jaak
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door Dinky »

Als het mijn persoonlijke situatie zou zijn dan zou ik ervoor kiezen dat de kater en poes gezellig in de woonkamer en keuken zitten bij de mensen en dan maar niet naar buiten toe kunnen (met alle gevaren van buiten zoals vermissing, aanrijding, klemzitten enz). Vooral omdat je zegt dat ze super lief en aanhankelijk zijn.

Veranda klinkt klein (weet niet hoe dat in werkelijkheid is) en als ze aanhankelijk zijn klinkt het alsof ze meer behoefte hebben aan menselijk contact (wat ze daar dus weinig hebben) dan aan naar buiten gaan.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door Cerna »

Wanneer je het allemaal erg zielig vindt, dan weet ik maar een oplossing en die is niet zo moeilijk: accepteren dat katten ook een onderdeel zijn van het gezin en dus - net als de rest van het gezin - in het hele huis mogen komen.

Bij ons slapen 's nachts twee (soms drie) katten op het bed. Dat is een beetje heen en weer schuiven soms want ze vinden wel dat ze recht hebben op de warmste plekjes, maar och, daar wen je ook wel weer aan. En voordat het bed opgemaakt wordt, ga ik even met een kleefborstel over het sprei en is dat ook weer netjes.
Gebruikersavatar
Rosalie123
Huiskat
Huiskat
Berichten: 64
Lid geworden op: 21 mar 2012 21:35
Locatie: Rijswijk

Re: Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door Rosalie123 »

Of een sprei over het bed gooien overdag, zodat ze dan wel op bed kunnen liggen zonder haren te verliezen, en zo toch binnen en buiten kunnen zijn.
Groetjes,
Rosalie & Bagheera
(*fotoalbum*)
Jaak
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2012 13:27

Re: Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door Jaak »

Dus als ik het goed begrijp is het minder zielig/erg om katten niet meer buiten te laten als ze dit altijd gewend geweest zijn?
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door Dinky »

Jaak schreef:Dus als ik het goed begrijp is het minder zielig/erg om katten niet meer buiten te laten als ze dit altijd gewend geweest zijn?
Okeej ik ben inderdaad blond maar snap het niet helemaal meer. Je komt er eerst mee dat jij het zielig vind dat de aanhankelijke kater en poes van een vriendin van je vrijwel niet meer in aanraking komen met mensen.
Dan geven wij mogelijke oplossingen en zijn die weer zielig? Wanneer ze echt de behoefte blijken te hebben om naar buiten toe te gaan (met alle gevaren die daar zijn zoals aanrijding, bekneld raken, vermist raken, mishandelt worden) zou je ook nog kunnen kiezen voor een tussenoplossing. Namelijk overdag buiten en de veranda en ze 's avonds meenemen naar de woonkamer/keuken waar ze warm, veilig en knus tussen de mensen zijn.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door castratenkoor »

ik sluit me aan bij Annet. Ik zou ze ook het hele huis geven en overdag een sprei over de bedden.
Ik zie het probleem niet zo.
Je hebt 3 keuzes 1. alleen de veranda en buiten, zoals jezelf terecht opmerkt = zielig.
2. alleen in woonkamer en keuken - vind je zelf ook zielig
3. je biedt ze hele huis met buitengaan aan - is ideaal voor de katten

Over het liggen in bed, misschien niet ideaal in jouw optiek, kun je toch heen stappen?
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door Dinky »

Zoals ik het lees is ts niet de eigenaar van de katten en het huis maar een vriendin van de ts ;) Het gaat er dus niet om dat ts de katten niet in bed wil maar die vriendin van de ts.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door falkosan »

ik kan zoiets echt niet begrijpen. door een verhuizing kunnen katten die je al erg lang hebt ineens niet meer naar binnen omdat ze dan op bed gaan liggen. echt triest. ik zou als je vriendin dit echt niet wil inderdaad een plaid over het bed doen. dan is er naar mijn idee niets aan de hand. ik vind het wel zielig dat ze niet meer in en uit kunnen want dat zijn ze eigenlijk gewent.
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door eveline1982 »

Tja denk dat een sprei een heel goed alternatief is! Ik zou katten die al jaren buitenkomen ook niet meer in huis houden, dat is niet eerlijk to hen, en hier kan je ook zeer gefrusteerde katten van krijgen! Maar ik vind wel dat ze naar buiten en naar binnen moeten kunnen, want ook dit waren ze gewend! Dus sprei over je bed en wat vaker zuigen, probleem opgelost......
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Jaak
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 24 okt 2012 13:27

Re: Katten kunnen niet meer binnen.

Bericht door Jaak »

Ok, bedankt.
Plaats reactie