Kat plast/sproeit in kinderwagen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Rox79
Kitten
Berichten: 1
Lid geworden op: 22 okt 2012 11:13

Kat plast/sproeit in kinderwagen

Bericht door Rox79 »

Hallo,

Wij hebben 2 katten van 11 jaar (broer en zus, gecastreerd en gesteriliseerd). Sinds 2 maand hebben we een zoontje en dus ook een kinderwagen. De kinderwagen staat ivm ruimtegebrek veelal in de woonkamer, 's avonds zetten we deze in de gang waar de katten er niet bij kunnen, omdat we helaas al eens mee hebben gemaakt dat de wagen de volgende ochtend ondergepist is...

Gisteren zijn we vergeten de kinderwagen in de gang te zetten en ja hoor, het is weer raak...het is zooo vies en het stinkt zo vreselijk...en al het werk dat je ermee hebt... (alle bekleding moet eraf en gewassen worden)

Heeft iemand een idee waarom hij dit doet en hoe we dit gedrag van onze kat kunnen veranderen? Ik snap niet zo goed waarom dit gebeurd. We zijn er nl heel bewust mee bezig geweest de katten te laten wennen aan de baby en de katten eerst aandacht te geven als je de kamer inkomt, katten zoveel mogelijk aandacht geven e.d. De katten lijken de baby verder te accepteren, althans, ze geven hem weinig aandacht op af en toe een snuffel na.

Ik kan nu de woonkamer niet meer verlaten zonder de kinderwagen veilig te stellen..dat is behoorlijk irritant...zou dan ook graag weten of er iets aan dit gedrag te doen is of dat we de kinderwagen steeds moeten wegzetten of afdekken...

Vast bedankt!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat plast/sproeit in kinderwagen

Bericht door nellebel »

ik denk dat ze het een lekkere schuilplaats vinde die lekker zacht is , om in te plassen. vrees dat je daar weinig aan doet.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Kat plast/sproeit in kinderwagen

Bericht door lidewij020 »

Laat de urine van de kat eerst eens onderzoeken door de dierenarts. Als katten op vreemde plaatsten plassen komt dit vaak doordat ze zich niet lekker voelen (pijn, stress...). Is er recent nog een bloedonderzoek bij de kat gedaan? Hoeveel kattenbakken hebben jullie? zit er een deksel op de bakken?
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Kat plast/sproeit in kinderwagen

Bericht door eveline1982 »

Mijn vorige poes leek baby's en kinderen ook te accepteren ze deed iniedergeval nooit vervelend tegen ze. Toch plaste ze op de spullen van de kinderen die kwamen logeren! Voor de rest deed ze altijd al haar behoeftes op de bak! Voor de zekerheid bloedtest en urine test afgenomen en jahoor mevrouw was kerngezond maar zo jaloers als de nete ;). Je doet hier weinig tegen, het enigste wat helpt is het desbetreffende voorwerp niet in zijn buurt te laten. Hopelijk went hij op den duur aan de nieuwe indringer ;) en laat hij jullie zoontje zijn spullen met rust....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat plast/sproeit in kinderwagen

Bericht door Dinky »

Inderdaad zou ik het medische eerst uitsluiten bij een DA.
Anders blijkt hij/zij toch gewoon jaloers te zijn de aandacht te moeten delen met de baby waarvan ze zien dat de kinderwagen het terrein van de baby is. En dan zou het zo zijn dat ze daar plassen als territoriumgedrag en willen ze duidelijk maken dat het hun terrein is, en daar is vrees ik weinig aan te doen aangezien je de katten al probeert zoveel mogelijk aandacht te geven als ik je verhaal lees.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Kat plast/sproeit in kinderwagen

Bericht door jennli »

Heb je toevallig kattenbakkorrels met een babypoedergeur? Heb wel eens gelezen dat als katten het dan bijv ook in de kinderwagen ruiken, zij hun behoefte ook daar doen of op andere babyspullen.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Plaats reactie