Waar doen jullie je kat 's nachts?

Kammen, kattennagels knippen, vlooienmiddel, wormenkuur toedienen bij een kat, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Dinky »

Hier bij dinky was het voldoende in het begin om er heen te lopen en als ze er dan niet gelijk af sprong een corrigerende UH en als er dan nog geen reactie was tilde ik haar er af en zette haar vervolgens in de woonkamer neer.
Daarnaast zorgde ik er voor dat er niets eetbaars te vinden was op het aanrecht.
Op deze manier heeft dinky het bij ons afgeleerd (was wel 5,5 jaar toen ze bij ons kwam).

Als ik nu in de keuken bezig ben met eten (en dan vooral met vlees) dan komt dinky wel bij de keukenkastjes op staan en begint ze te miauwen dat ze ook wat wil maar op het aanrecht springen doet ze niet meer :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door eveline1982 »

Ik zag zo snel op het laatst geen reacties meer van de topic opener, maar wil toch reageren. Er zijn speciale sprays die je op je meubelen kunt spuiten zodat ze daar niet meer bij in de buurt willen komen. Toch zou ik ook is een bloedonderzoek laten doen! Mijn kater was ook overdag veel buiten en kon binnen de bak vinden, maar toch had hij afentoe ongelukjes op de bank en in het washok op de (gelukkig) vuile was. Toen hij begon aftevallen ben ik toch maar naar de dierenarts gegaan....Had ik dit maar vele maanden eerder gedaan!!! Hij bleek nierfalen te hebben en liet daarom soms zo zijn urine lopen, te veel pijn waardoor hij het niet langer kon ophouden en het maar gewoon deed op de plek waar hij was. Hij werd direct op speciale voeding gezet maar het was al te laat, ik heb nog een maand van hem mogen genieten, daarna werd hij zo mager en kon hij niet eens meer eten, dan hing hij boven zijn bak en zodra hij een hap nam begon hij al te spugen. Ik heb hem ca 5 maanden geleden in moeten laten slapen, en denk nog steeds afentoe, had ik dat plassen maar wat serieuzer genomen.......
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Anne87

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Anne87 »

Flo slaapt altijd in de logeerkamer. Daar staat een kattenbak, eten en drinken, en haar favoriete stoel met favoriete dekentje waar ze zich heerlijk in krult om te slapen. 's Morgens doet de eerste persoon die wakker is die deur weer open en dan wordt ze langzaam wakker en springt van de stoel af om ons gezelschap te houden in de badkamer. Ook de nieuwe kitten wil ik 's nachts in een aparte kamer laten slapen. Eventueel in eerste instantie in de studeerkamer, maar zodra de twee samen kunnen 's nachts, samen in de logeerkamer.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9357
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door castratenkoor »

eveline1982 schreef:Ik zag zo snel op het laatst geen reacties meer van de topic opener, maar wil toch reageren. Er zijn speciale sprays die je op je meubelen kunt spuiten zodat ze daar niet meer bij in de buurt willen komen. .......
Ik zou wegjaagmiddelen gebruiken in de tuin om buurtkatten weg te jagen, niet in huis om je huis onaangenaam te laten ruiken voor je eigen kat.
Is niet de manier om een gelukkige kat te krijgen.
Stress is zeer ongezond voor een kat en dat is wel wat je hem hiermee bezorgt.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door eveline1982 »

Ik heb het hier een keer gebruikt toen mijn kitten maar achter de bank bleef poepen en plassen terwijl hij ook zijn behoeftes op de bak deed. Ik had eerst uien en peper geprobeert maar dat deerde hem niet. Hem continu op de bak zetten werkte ook niet, en dit had binnen een dag het gewenste effect. Heb het een dag later schoon gemaakt en meneer is sindsdien compleet zindelijk! Het is een stressloze vrolijke kroelkip. Je moet zoiets ook niet blijven gebruiken, maar als (tijdelijk) hulpmiddel kan het helpen.

Toch denk ik dat in dit geval een bezoek aan de dierenarts voor een nieronderzoek beter op zijn plaats is, want het is niet normaal als een volwassen kat dit doet....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Sura
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 sep 2011 08:51

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Sura »

Over 3 weken gaan we 2 kittens ophalen. Ik ben aan het denken waar ik de kittens toegang tot wil geven. Ik dacht dat ik ze de eerste dagen in onze grote woonkeuken laat, daar staat ook de kattenbak. In de bijkeuken staat het voer.. daar mogen de kittens ook komen. Overdag kunnen ze later ook in de woonkamer maar ik wil onze slaapkamers kattenvrij houden. Wij slapen zelf beneden en de kinderen (14 jaar, 3 jaar en 3 maanden) boven, de trap in de keuken loopt naar boven. Hebben jullie tips om ervoor te zorgen dat de kittens niet via de trap naar boven gaan? Ze mogen wel op de trap liggen maar ik wil ze liever niet op de verdieping hebben lopen....Als dit niet gaat lukken wil ik proberen overdag de slaapkamer deuren dicht te houden en kunnen ze wel over de etage lopen. Liever heb ik dit niet omdat we ook een baby van 3 maanden boven hebben liggen met meestal de deur open anders hoor ik haar beneden niet, vooral 's nachts. Overdag ben ik er zelf bij en heb ik er geen probleem mee maar goed ik moet natuurlijk wel 1 grens aanhouden. Niet dat ze er overdag wel mogen komen en 's nachts niet want dat snappen ze denk ik niet..Eigenlijk mogen ze dus straks overal komen behalve in de slaapkamers en het liefst niet op de 1e etage..Iemand ideeën?

Groetjes,
Janine
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Dinky »

Heb je dan geen babyfoon waardoor je haar hoort? Want dan is de simpelste oplossing gewoon de slaapkamerdeuren dicht houden omdat je haar dan over de babyfoon hoort ;)

Anders misschien een traphekje beneden met een schot/plaat er tegenaan waardoor ze niet de trap op komen?
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Cerna »

Mijn eerste reactie was: waarom wil iemand katten wanneer ze bijna uit het hele huis (op de keuken en later (alleen overdag!) de kamer na) geweerd worden?
Wanneer je een hond neemt, kun je een traphekje gebruiken, maar voor een kat is dat geen enkele belemmering. Die klautert daar zo overheen (of tussendoor wanneer ze nog erg klein zijn).
En ze mogen wel op de trap liggen, maar niet naar boven lopen want de babykamer moet open blijven staan?

Nou sorry hoor, ik vind het een behoorlijk onmogelijke situatie. En ik heb met mijn 35-jarige kattenervaring geen enkel idee hoe je dat oplost (ja, geen katten nemen).
En je kinderen mag je dan ook wel streng toespreken want niets is gezelliger dan een kat in bed, lekker saampjes onder de dekens. Ik ken heel wat gevallen van kinderen die kittens of katten stiekem mee naar boven smokkelden en uiteindelijk gingen ouders dan maar overstag.
Niet bij de baby natuurlijk want katten kruipen op de warme plekjes en kunnen zo'n kindje smoren. Erg gevaarlijk!
Gebruikersavatar
Sura
Huiskat
Huiskat
Berichten: 24
Lid geworden op: 14 sep 2011 08:51

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Sura »

Babyfoon zijn we inderdaad nog aan het overwegen. Boven aan de trap zit een traphekje en wij denken er ook over om hier iets voor te maken zodat ze er niet tussendoor kunnen gaan. Bedankt voor je reactie Dinky.

Cerna, waarom wil ik katten?? Omdat het erg gezellig is en het hele lieve leuke maatjes zijn, etc?
Ik persoonlijk hou er niet zo van om katten in bed te hebben. Onze brit heeft wel een tijdje bij ons in bed gelegen, zij kwam niet buiten. Dan heb ik daar een ander gevoel bij.
Bovendien vind ik het erg gevaarlijk bij de baby, zoals jij ook al aangeeft. Een peuter doet niet netjes de deur achter zich dicht, dus ook niet bij de baby. Vandaar mijn wens om de kittens beneden te houden en niet op de slaapkamers. Onze eigen slaapkamer beneden grenst aan de hal, waar ze niet komen 's nachts.

Ik deel je mening niet dat het een onmogelijke situatie zou zijn. Volgens mij zijn er wel manieren te bedenken zoals Dinky ook al aangaf. Mijn kinderen nemen de katten niet mee in bed en hoef ik dus ook niet streng toe te spreken.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Ilovesiamesecats »

Een dichte deur boven aan de trap? En dan een babyfoon aan zetten? Een traphek kun je dicht maken maar over niet al te lange tijd springen die katten er met gemak overheen..... een hordeur tegen het traphek zou ook nog kunnen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Dinky »

Inderdaad moet je zoals siamesecats al aangeeft wel zorgen dat het goed dicht is bij het traphekje in dat geval. Onderschat nooit de vindingrijkheid van een kitten/kat ;) Wellicht dat een hordeur of vaste deur bij de trap een betere oplossing is ;)

Wat misschien helpt om te zorgen dat de driejarige de deur van de babykamer open doet is de deurklink omhoog zetten zodat hij/zij er moeilijker bij kan. En natuurlijk gewoon zien aan te leren dat die deur niet open mag blijven, een kind van 3 kan echt al wel wat leren ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ozzyzorro
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 dec 2011 20:42

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Ozzyzorro »

Bij ons hebben de katten de hele beneden verdieping en als er een feestje is dan mogen ze ook boven dat is wat meer onspannen voor hun i.p.v . In de drukte .
Op de kamer van onze dochter komen ze niet graag geen idee waarom .
En heel soms mogen ze bij ons in bed slapen s'nachts dat is wel gezellig maar veel rust heb je niet!
Ik laat ze niet altijd boven omdat ik drie katers op leeftijd heb die wel eens ziek zijn.
Een heeft regelmatig blaasontsteking waardoor hij wel eens buiten de bak plast of op vreemde plaatsen .
En een heeft de rare eigenschap om te veel in een keer te drinken en dan vervolgens dit weer uit te spugen.
En een spuugt wel eens vaker maar we zijn er nog niet achter waarom .
Om te voorkomen dat ze dit in ons bed doen mogen ze maar soms boven
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door eveline1982 »

Onze katten hebben vrijwel het hele huis beschikbaar maar mogen ook vrijwel niet op de slaapkamers komen! We vergeten nog wel is de deur dicht te doen en dan pakt er altijd wel 1 zijn of haar kans om meteen op bed te liggen. Als dat gebeurt laat ik ze liggen tot ze zelf weggaan of zet ik ze weer eruit als ik ga slapen. Ik heb een milde kattenallergie, overdag en s'avonds heb ik er weinig last van. Maar als ik ga slapen en er ligt er 1 naast me hoofd (lijkt wel het meest prettige plekje) dan raak ik helemaal benauwd en word ik met barstende hoofdpijn wakker! Heb een ruime woonkamer met open keuken van 40m2 open, trap in de woonkamer en boven de ruime hal, in 1 van de hokken boven is het washok en die staat altijd open, als ze rust willen gaan ze daar ook altijd lekker warm liggen :) . Voor de rest lijkt het me genoeg race ruimte :D

De kittens in de opvang gaan s'nachts overigens in de bench (hele ruime hoor ;)). Ik heb 2 nogal grootte honden en de kittens willen altijd bij hen liggen, zou als de doods zijn als ik er niet bij ben en eentje komt onder 1 van me reuzen vast te liggen!!! :shock:
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door pinguin »

Op dit moment slapen mijn schatten slapen momenteel gezellig s`nachts bij mij op bed tot 04.00 daarna word er flink gespeeld maar mij laten ze tot 06.00 liggen :-P
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Zaniematsu
Huiskat
Huiskat
Berichten: 58
Lid geworden op: 29 okt 2007 10:08
Locatie: Zwijndrecht
Contacteer:

Re: Waar doen jullie je kat 's nachts?

Bericht door Zaniematsu »

Ik begrijp dat je katten wil omdat je het zelf zo gezellig vind. Maar wat ik me afvraag is of de katten het wel zo gezellig vinden om alleen in een keuken (en later de woonkamer) te moeten leven. Dan mag je de keuken wel heel erg aantrekkelijk maken met heel veel tijgerplekjes van de grond tot het plafond. En dan nog lijkt het mij ontzettend moeilijk om geen gefrustreerde probleemkatten te creëren.
Ik wens je heel veel succes.
Plaats reactie