Een paar vragen aan jullie katten kenners.

Voor alle vragen wanneer je een kat of kitten (erbij) wil. Welke problemen kun je verwachten en waar moet je van tevoren allemaal rekening mee houden?
LET OP: Voor acceptatie problemen tussen een nieuweling en je andere kat(ten) kun je HIER terecht.
Gebruikersavatar
helskinky
Poema
Poema
Berichten: 209
Lid geworden op: 09 apr 2010 22:36

Re: Een paar vragen aan jullie katten kenners.

Bericht door helskinky »

In mijn eigen kater (nu 6 maanden is bij mij binnengebracht toen hij 8 weken was wegens niet nagedacht!) zit ver weg maincoon, de kans is zeer groot dat hij door gebitsproblemen voor zijn 1ste jaar al zijn tanden kwijt is! Een kruising raskat kan dus ook veel kosten mee brengen.
Daar zeg je het goed, KAN!! kosten met zich meebrengen Mio is een kruising mainE coon en had in het begin wat rood tandvlees maar nu is hij 3 jaar en heeft zijn voortandjes allemaal nog (ook al zijn ze piepklein) terwijl de dierenarts zei, dat Maine coons ze vaak voor het eerste jaar kwijt zijn. Niet alles wat ze zeggen komt uit of is waarheid.
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Een paar vragen aan jullie katten kenners.

Bericht door Jessica2802 »

Mijn kat is ook een kruising mainecoon....hij is nu ruim 1 jaar en hij is zo gezond als het maar kan. Nog nooit last van zijn tanden of tandvlees gehad (gelukkig!).
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Een paar vragen aan jullie katten kenners.

Bericht door eveline1982 »

Oei.....Het was niet mijn bedoeling om mensen tegen het zere been te stoten. Ik ben niet anti raskat of kruisingraskat, anders had ik mijn eigen Beer ook niet zelf gehouden, maar er zijn heel veel mensen die lukraak nestjes nemen alleen omdat mamma poes en pappa kat zo mooi zijn. Ze laten de dieren niet controlleren op erfelijke ziektes en dan zijn er ook nog de malafide fokkers waar voor gewaaschuwt word. Er zijn helaas dierenartsen die een mooi raport over de poes invullen terwijl het dier op niks getest is en dat doen voor wat geld! Google maar op malafide fokkers. Op radar, opgelicht etc staan ook berichten over dit soort fokkers.

Misschien had ik wat duidelijker moeten zijn in mijn eerste bericht, en had ik eigenlijk moeten neerzetten: Als je een dier bij een fokker vandaan haalt lees je dan eerst goed in over de desbetreffende fokker, want je kan tegenwoordig niemand meer vertrouwen op zijn eerlijke gezicht ;).

Ik hoop dat het bij Beer uiteindelijk ook mee valt en hij oud mag worden met al zijn tandjes....
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Een paar vragen aan jullie katten kenners.

Bericht door Dinky »

Roy_poes schreef:Even kort: (ik reageer morgen wat uitgebreider)

wij zijn erg gaan twijfelen.. maar hebben ons ingeschreven voor een kitten bij zwerfkattenrijnmond.nl .. met de gedachten dat we in ieder geval een kitten kunnen redden van een vroege inslaap. Ik moet nu aan het werk.. zoals gezegd reageer ik morgen wat uitgebreider ;)

groeten,

Roy
Wanneer je echt twijfelt (weet niet over welke punten je twijfelt) moet je het wellicht niet doen. Een kat is niet een nieuw gebruiksvoorwerp wat je zomaar weer kan "dumpen".
Wel fijn te lezen dat als er een kitten komt (liefst twee zodat ze elkaar hebben) dat het dan eentje is die echt een warm huisje zoekt :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Een paar vragen aan jullie katten kenners.

Bericht door pearlsofpassion »

Ik vind het inderdaad verstandig om een katje uit het asiel te halen. Kitten of niet, een goed! asiel is de beste plaats om een kat te halen als je aan katten begint.
Eentje waar ze je begeleiden in de keuze en je uitleg geven, niet eentje waar je ze gewoon kan uitkiezen als een zak droogvoer en de mensen die er werken hun schouders ophalen bij welke je kiest. Want er zijn wel verschillen in asielen.
In een goed asiel zullen de kittens alle eerste zorgen gehad hebben (inenting, ontworming, ontvlooien, eventueel chip) en dan betaal je dus minder dan als je dat allemaal zelf nog zou moeten doen op een kitten dat je bij particulieren haalt. Bij sommige asielen betaal je de castratie bij bij aankoop en krijg je deze terugbetaald wanneer ze uitgevoerd is. Aangezien een castratie bij een kat toch noodzakelijk is (liefst rond 6 maanden), is dat ook meegenomen als je daar korting op krijgt via het asiel. Je betaalt altijd minder dan als je het zelf via de DA moet laten doen.

Ik zou je wel aanraden om ofwel voor een jongvolwassen kat te gaan ofwel voor 2 kittens. Ik begrijp dat je graag een jonge kat wil, alhoewel het een misvatting is dat je die beter zaken zou kunnen leren en dergelijke. Ik begrijp dat wel, zeker bij beginnende katteneigenaren. Maar juist daarbij is het eigenlijk erg lastig om met een jong dier te beginnen omdat die nog zo ontstuimig zijn en je eigenlijk niet goed weet waaraan je begint, terwijl dat wel nodig zou moeten zijn.
Het is ook een reactie van de meeste beginnende katteneigenaren om te zeggen: we gaan beginnen met eentje en dan kijken hoe het gaat. Maar dat is nu net fout bij katten. Want een kitten alleen laten opgroeien tot een evenwichtige kat, vergt net ontzettend veel kennis van katten en weten waar je mee bezig bent. In sommige gevallen (lees sommige kittens) is het zelfs onmogelijk. Die kunnen het gewoon niet.
Je kan gewoon stellen dat 1 kitten alleen nemen, het zo moeilijk mogelijk maken is voor jezelf en je gezin. En zeker voor je meubelen, bank en andere spullen in huis. Ook voor de kitten trouwens.
Als je er twee hebt, kan er al veel minder fout gaan. De kittens hebben wat ze nodig hebben, zijn nooit alleen, en leren elkaar wat er moet geleerd worden: dat nagels pijn kunnen doen, dat je niet mag doorbijten, dat je rekening moet houden met een ander.... Zeker als je kinderen hebt, zijn dat belangrijke lessen die je een kitten als mens zelden geleerd krijgt.

Je wil niet weten hoeveel van de katten in de asielen daar terechtgekomen zijn omdat ze door de eigenaren als aggressief bestempeld worden, terwijl het eigenlijk heel normaal is door een typisch kittengedrag bij alleen opgroeiende kittens en een negatieve reactie van de mensen daarop. Je kweekt ze als het ware aggressief, ookal is dat niemands bedoeling.
Dat zal je bij twee kittens samen niet voorhebben, omdat die dus elkaar de grenzen leren en met elkaar spelen zodat de kitten geen nood heeft om een arm van je kinderen als stoeiobject te gebruiken. Om over je bank en gordijnen nog maar te zwijgen....
Want dat is wat gebeurt met een kitten: dat wil sluipen, vangen, 'aanvalleeeuh' en als er geen ander kitten is om dat bij te doen, dan worden armen en benen van de baasjes het doelwit. Dat is heel normaal en gezond voor een kitten (het zijn tenslotte roofdieren), maar mensen vinden dat in de regel niet zo geweldig. De mens krijgt dan ook niet uitgelegd aan de kitten dat die nagels pijn doen en die tandjes ook, waardoor de kat blijft doorbijten en krabben. Een kat die opgroeit met een andere kat heeft geleerd voorzichtig te zijn bij het spelen en zal niet doorbijten of nagels compleet uitzetten. Ale, dat kan nog wel eens voorvallen, maar zal geen dagelijkse kost zijn.

Er zijn natuurlijk kittens die niet zo worden, maar we zien er toch heel erg veel met die problematiek hier terechtkomen of in het asiel belanden. En dat is doodjammer.
Vele mensen weten het niet, maar het is de natuurlijke situatie voor kittens om met leeftijdsgenootjes op te groeien en het loopt vaak mis door daar tegenin te gaan.
Dus gun hen dat, of als je echt maar 1 kat wil, neem dan een kat die al volwassen is.

Niet alleen voor jezelf, ook voor de kat. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie