Metacam!

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Metacam!

Bericht door eveline1982 »

Ik lees al in verschillende berichten dat de pijnstiller/onstekingremmer metacam helemaal niet zo goed voor katten blijkt te zijn!

5 weken geleden kreeg ik een moederpoes van 9 jaar in de opvang met 3 kittens. Omdat ik absoluut niet wil dat zij ooit nog kittens krijgt heb ik besloten haar eerst te steriliseren voor ik haar zou herplaatsen. Nu is zij dinsdag geholpen, en omdat een aantal tepels ontstoken leken aan de binnenkant heeft ze een antibiotica shot en metacam mee gekregen! Ze moet in feite nog 2 dagen dit krijgen van de dierenarts, maar ik twijfel nu heel erg of ik het haar nu nog moet geven morgen en zondag! Ze heeft nog wel wat pijn aan haar wond, maar het word steeds minder. Ook ziet de wond er mooi uit. Iemand tips?

Groetjes Eveline
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Metacam!

Bericht door eveline1982 »

Ik ben nog meer topics gaan lezen en heb al besloten absoluut niet meer te geven. Het ziet er allemaal netjes uit, en blijf het goed in de gaten houden!
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam!

Bericht door Adriana »

je had natuurlijk ook gewoon kunnen aansluiten bij één van de metacam topics..
we hebben op het forum een aantal bewezen gevallen van forse en onherstelbare nierschade na metacam en een aantal forumleden zijn, in tegenstelling tot een aantal dierenartsen, heel huiverig voor dat middel.
met één injectie kun je de niercapaciteit van een gezonde kat al behoorlijk aantasten en als er in het verdere leven dan nog iets gebeurt, dan zit je met een zieke nierfaalkatzel...
dit als toelichting op de berichten 'valt allemaal wel mee' tot en met 'zeker weer iets via internet opgepikt..
er zijn goeie alternatieven - zie betreffende topic -
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Metacam!

Bericht door eveline1982 »

Ik was iets te snel met een topic openen ;). Toen ik is verder ging zoeken zag ik alle berichten erover. Ik ga het ook zeker niet meer gebruiken. Kitty gaat enorm goed, dus ik laat het even zo en hou haar goed in de gate. Bedankt voor je reactie
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Metacam!

Bericht door Ilovesiamesecats »

Mijn DA zei dat het in zo'n lage dosering geen kwaad zou kunnen.... Ze hebben ook geen alternatief terwijl dat er wel is.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam!

Bericht door Adriana »

metacam wordt in een heel erg lage dosering toegepast bij gewrichtsklachten en daar is het een ideaal middel voor.
maar doorgaans spuiten da's metacam/novacam/meloxicam na een operatie in een heel veel hogere dosis en daar kan het een redelijk verwoestend effect hebben op nierweefsel, dat niet meer herstelt.
er zijn tal van pijnstillers met minder risico's/bijwerkingen en pijn kan ook wel een functie hebben, bv een signaal dat een katzel dus niet jolig over een grote hechting moet gaan liggen rollebollen omdat-ie door de pijnstiller dat niet voelt.
en ik begrijp nooit waarom er een ontstekingsremmer preventief wordt gegeven, denk dat dit alleen maar een belasting is en geen zin heeft..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Metacam!

Bericht door eveline1982 »

Oh fijn, ik heb hier ook een kat te logeren die novacam krijgt. Hij heeft vorige week een hele zware operatie gehad, zijn gehooringang is verwijdert. Maar eigenlijk durf ik bij hem niet zo goed te stoppen, aangezien dit niet een doorsnee operatie was. Morgen moet ik met hem naar de dierenarts voor draincontrolle en dan ga ik het wel even zeggen. Misschien kan ze wat anders geven, misschien besluit ze dat hij niks meer hoeft.

Met Kit gaat het enorm goed, heb gisteren ook niet meer gegeven. Bedankt voor de info :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Metacam!

Bericht door Adriana »

voorheen werd er doorgaans antibiotica gegeven/gespoten, zinnig/nodig of niet,
en ik heb de indruk dat de metacam-familie die taak heeft overgenomen.
en ik heb bij een aantal da's de indruk dat het factureren belangrijker is dan de vraag:
is dit het juiste middel/is dit nodig?

buprecre was een prima alternatief geweest en je weet niet hoeveel schade het inmiddels heeft aangericht.
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie