Urinary voer

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
irisgriffel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 okt 2010 13:39
Locatie: Leeuwarden

Urinary voer

Bericht door irisgriffel »

Hoi hoi,

Afgelopen vrijdag ben ik met Jasper (2,5), Ginny (9) en Stripe (7) bij de DA geweest voor hun jaarlijkse vaccinatie. Ginny plast sinds een paar weken af en toe voor de deur een klein beetje. Dit is niet in de buurt van de bak, maar wel in de buurt van een voederbakje (jaja ze zijn af en toe een beetje raar). In overleg met DA besloten om Ginny's urine op te vangen. Hieruit bleek dat ze ietwat verhoogde waardes had, en hierdoor waarschijnlijk veel pijn bij het plassen had. Ook had ze last van kleine kristallen in haar urine.
We zijn meteen gestart om Ginny op speciaalvoer van de DA te zetten (van RC). Dit kan echter alleen Ginny krijgen en niet Jasper en Stripe.
Over 2 maanden mag ze van dat voer af, en kan ze speciaal urinary voer krijgen wat ook de andere katten kunnen eten? Nu is mijn vraag vooral, moet dit speciaal van RC zijn?
We gebruiken nu namelijk altijd Sannabelle Hair. Ik heb gezien dat Sannabelle ook speciaal voer heeft, maar is dit slechter als RC?

alvast heel erg bedankt!
Groet,

Iris

Ginny (8), Stripe (6), Jasper (2,5)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Urinary voer

Bericht door Dinky »

Hallo Iris,

Neem aan dat je dan nu RC S/O high dilution geeft? En aangezien het met voer over moet gaan zal het gaan over struvietblaasgruis.

Bij onze poes Dinky heeft het uiteindelijk 3 maanden geduurd voordat het helemaal weg was (zo ongeveer elke maand urine opgevangen en laten controleren).
Het vervolgvoer hoeft in elk geval niet RC te zijn ;) Door mijn DA werd Trovet geadviseerd omdat deze goedkoper is dan bijvoorbeeld RC (ik betaal voor 3 kg Trovet 24 euro).
Wel werd er met klem op gewezen dat ik het voer bij de DA weg moet halen vanwege bepaalde controles op het voer bladiebla (zowel brok als natvoer).

Zelf geef ik op moment als natvoer echter "gewone" blikjes zonder toevoegingen en daarmee ook zonder graan (de grootste boosdoener voor de ontwikkeling van blaasgruis) van schesir. Heb in de planning om vers te gaan voeren ipv blikvoer naast de brokjes omdat dit nog gezonder is.
Geloof dat hier op het forum ook wel positief wordt gesproken over Sanabelle urinary. Zelf durf ik het (nog) niet aan om over te gaan op vrij verkrijgbare brokjes omdat mijn DA dat zo pertinent afwees (iedereen die dat probeert die keert hier weer terug met blaasgruis, soms pas na een jaar....). Het is in elk geval niet zo dat de vrij verkrijgbare urinary brokjes slecht zijn maar ze hebben bijvoorbeeld geen certificaat o.i.d.
Wat in elk geval bij de brokjes zeer belangrijk is is dat er zo min mogelijk graan in zit ;)

Toen ik info vroeg aan een producent van KVV kreeg ik het volgende antwoord terug:
Bijna alle katten op commerciële voeding ontwikkelen blaasgruis, meestal gebeurt dit rond de leeftijd van 9 a 10 jaar. Uiteraard kan een kat aanleg hebben en komt het eerder voor.

Blaasgruis en andere blaasproblemen komen door de brokken, nat voer is ook niet goed maar nog altijd iets beter, het allerbeste is versvlees.

Een kat heeft van nature geen dorstprikkel en zal daardoor chronisch uitgedroogd zijn waardoor het lichaam niet doorgespoeld wordt. Dit is de grootste boosdoener.

Als je een kat versvlees gaat geven, dus geen blikvoer dan krijgt een kat het vocht binnen via de voeding, ook is dit metabol vocht, dit houdt in dat het vleesvocht is met voedingsstoffen en beter door het lichaam wordt opgenomen.

Daarnaast is een kat een 100% carnivoor en dient voor een goed functionerend lichaam de juiste voeding te krijgen.

Om nu je kat over te gaan zetten op versvlees kan moeilijk zijn. Katten zijn niet makkelijk om over te zetten. Uiteraard ook hier weer uitzonderingen daar gelaten.

Mijn advies is om te kijken of je kat versvlees lust en dan langzaam gaan overzetten, zorg dat je kat altijd eten heeft, je kan een kat niet dwingen te eten door bijvoorbeeld niks te geven, dit kan bij een hond wel.

Een kat als deze geen eten heeft zal er leververvetting ontstaan binnen een aantal dagen.
En omdat op die speciale zakken van de DA staat dat er sprake is van een verlaagd magnesiumgehalte tegen blaasgruis daar ook even naar gevraagd:
Granen zijn altijd uit den boze, zelfs 1% al bijwijze van, een lichaam van een kat is erop ingesteld om dierlijke eiwitten en vetten te verteren. Granen zijn een ballast voor het lichaam en zullen dan ook gewoon het lichaam weer verlaten.

Voor wat betreft het magnesiumgehalte daar ben ik niet genoeg van op de hoogte, ik zou in dit geval even een telefoontje wagen aan Tannetje koning pro vers holistisch dierenarts haar website is www.centrumoase.nl

Persoonlijk verwacht ik dat het magnesium gehalte er niet toe doet als een kat puur vers gevoerd krijgt.
Omdat ik het puur voor erbij wil geven heb ik er verder niet meer achteraan gebeld ;)
Hoop dat je hier wat aan hebt en duim voor je dat je poes snel weer de oude is!
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Urinary voer

Bericht door castratenkoor »

Ik zou Sanabelle Urinary afraden voor een blaasgruis kat. Ik gaf het 8 maanden aan mijn katten, toen een van de katten blaasgruis kreeg. Na 3 maanden RC Urinary overgegaan op Specific Urinary brokken. Verkrijgbaar bij Zooplus.
Blaasgruis is een sluipmoordenaar zeg maar het kan een poos - wel maanden - duren voor het toeslaat.
Bij mij komt Sanabelle Urinary er helaas niet meer in.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Urinary voer

Bericht door pearlsofpassion »

Graanvrij voer werkt ook blaasgruisvoorkomend.
Dus dat kan je ook gaan geven nadat het gruis weg is.
Het zijn namelijk de koolhydraten die blaasgruis veroorzaken ( veroorzaken hogere pH waarin de kalk kristaliseert).

De meest natuurlijke remedie tegen blaasgruis is vers vlees.
In speciale blaasgruisbrokken (en urinary) worden verzuurders toegevoegd, maar dat is dus niet specifiek op de kat gericht en kan soms te weinig, soms te veel zijn.
Vers vlees zorgt gewoon voor een natuurlijk, juiste pH van de urine.

Maar een voer laag in koolhydraten (graanvrij blik of brok) is dus ook al voorkomend, omdat het niet of minder inducerend is.
Zeker blik kan je volledig zetmeelvrij krijgen (wat bij brok niet kan) en er zit ook nog eens veel vocht in wat de blaas doorspoelt. Een graanvrij (en suikervrij uiteraard) natvoer zou ik dus ook aanraden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
irisgriffel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 okt 2010 13:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Urinary voer

Bericht door irisgriffel »

Sorry voor mijn late reactie,

Dank voor jullie reactie. Ik zal gaan kijken wat we moeten gaan doen. Gelukkig hebben we nog 1,5 maand voordat het zover is. Ginny krijgt nu inderdaad S/O high dilution.
Weet je eventueel ook waar je Trovet nog meer zou kunnen krijgen? Onze dierenarts is helemaal RC en daar betaalde ik voor de S/O high dilution 20 euro voor 1,5 kilo.
Als het niet anders kan dan hebben we het er natuurlijk wel voor over, maar mocht er ander voer zijn wat net zo goed is en goedkoper, dan is dat voor ons het overwegen ook waard.
Groet,

Iris

Ginny (8), Stripe (6), Jasper (2,5)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Urinary voer

Bericht door Dinky »

Ik haal Trovet gewoon bij de DA.
Kon het bij mijn eigen krijgen maar de vervolgzakken haal ik bij een andere DA omdat die gebruik maakt van een spaarsysteem wat betekent dat ik bij de 10e zak de 11e gratis krijg. Ik betaal 24,50 voor 3 kilo.

Verder is het ook via internet verkrijgbaar bij medpets, net als veel andere spullen die je via de DA moet kopen.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Urinary voer

Bericht door Adriana »

belangrijk onderdeel van blaasgruis voorkomend voer is vooral veel en doorgaans dus méér drinken!
daar zijn drinkfonteinen voor. en bijvoorbeeld veel meer ondiepe waterbakken in huis op veilige plekken helpt doorgaans ook het drinkgedrag te bevorderen.
hier drinken ze het liefst uit bakken die zo staan dat ze van boven af 'veilig' zijn. dat is tussen de boekenplanken, onder het blad van een bijzettafel, onder een brede vensterbank in de keuken. en dan een wijde ondiepe bak of schotel, zodat ze hun snorren niet stoten. ik heb hier geglazuurde, zware keramieken onderschotels voor plantenpotten, die zijn wijd en ondiep. zijn niet om te stoten en vaak drinken ze via de opstaande rand, ik bedoel ze willen met hun tong ergens overheen gaan en niet zomaar in een diepe plas..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Urinary voer

Bericht door ayla »

Hopelijk is de gruis snel over! Hier 2 katten gruis al 4 maanden... Allebei behoorlijke aanleg voor vrees ik. Sanabelle komt er hiervoor niet meer in. Dit steeds gegeven en gruis was binnen 3 maanden terug bij de ene kat en ontwikkeld bij de ander.
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
irisgriffel
Huiskat
Huiskat
Berichten: 12
Lid geworden op: 06 okt 2010 13:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Urinary voer

Bericht door irisgriffel »

thnx,
Qua drinken, hebben ze hier verschillende mogelijkheden. We hebben verscholen naast de bank een grote fontein staan, met verschillende niveaus. Hier hebben we over het algemeen regenwater inzitten, omdat we het idee hebben dat ze dat lekkerder vinden. Ook hebben we naast de eetbakjes drinkbakjes staan die regelmatig worden ververst. We merken dat de plassen in de tuin toch lekkerder zijn, en alle 3 vliegen ook in de regen vaak even na buiten toe om water te drinken.
Ik zal over 2 weken aan de dierenarts vragen wat voor voer ze adviseren en wat dat gaat kosten dan. (Dan is de zak voor Ginny op en kan ik meteen weer korrels halen voor haar urine op te vangen)

paar dagen nadat Ginny was begonnen met het voer, konden we de kattenbak er bijna niet tegenop verschonen, zoveel plaste ze. Nu begint het weer beetje normaal te worden.
Ze begint het zelfs al minder erg te vinden om 's nachts in de badkamer opgesloten te zitten.
Groet,

Iris

Ginny (8), Stripe (6), Jasper (2,5)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Urinary voer

Bericht door Dinky »

Ik zou de korrels halen voordat het voer op is. Wanneer blijkt dat het namelijk nog niet goed is moet ze langer het voer krijgen dat ze nu al krijgt en is het dus handig wanneer je dat gelijk mee kan nemen naar de DA ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
artemis
Panter
Panter
Berichten: 445
Lid geworden op: 12 jan 2012 16:03

Re: Urinary voer

Bericht door artemis »

Hier ook goede ervaringen met Trovet asd.

Een vraagje terzijde: Kunnen jullie in NL geen speciaalvoer bij de apotheek op bestelling krijgen? Hier in België kan dat wel. Trovet is in elk geval een pak goedkoper dan RC of Hill's en ik kan het bij mijn apotheker bestellen. Jammer dat je bij Medpets verzendkosten moet betalen.
Tja DAen die voeders verkopen voelen zich altijd getrouwd met een bepaald merk of merken, die zullen je niet snel een goedkoper en even goed alternatief aanraden. Jammer.

Niets tegen vers, maar qua struvietvorming waarschuwde mijn oude DA me altijd voor orgaanvlees wegens te hoog magnesiumgehalte (en magnesium is één van de bouwstenen van struviet).
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Urinary voer

Bericht door Dinky »

Ik kan hier in Groningen het voer gewoon bij de DA krijgen ;) Weet er zelfs twee die het verkopen, naast natuurlijk RC en Hills. Mijn DA adviseerde mij dan ook, nadat dinky blaasgruisvrij was, om trovet te nemen omdat dit goedkoper is. Het verschilt dus heel erg per DA denk ik.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
wupsie
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 27 feb 2011 20:16

Re: Urinary voer

Bericht door wupsie »

Mijn DA adviseerde in eerste instantie ook Trovet voor Lilly, maar die vind het echt niet eetbaar... zij verkopen Trovet, hills (ook niet eetbaar volgens Lilly), Royal Canin en nog een merk (kan er ff niet op komen)

Mijn konijnen krijgen ook Trovet voer en dat bevalt ook zeer goed (veel voeders geprobeerd maar steeds weer haken met 2 maanden en nu al sinds maart keurige kiezen) Dit heb ik de laatste keer ook bij medpets besteld. op zich vallen die verzendkosten ook wel mee toch? ik heb toen geloof ik 3 euro ofzo betaald. En als je weet dat het bevalt kun je ook meer in 1 keer bestellen.
Als je een DA hebt gevonden die het verkoopt dan zal die ook proefverpakkingen hebben.
Plaats reactie