Verlamde staart

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Selena

Re: Verlamde staart

Bericht door Selena »

Toen mijn kat vanaf de grond (3 meter) begon te springen en in het boven lichtje (raampje) ging zitten omdat hij ZO graag naar buiten wilde en ongeveer 70% van de dag aan het janken was omdat hij zo graag naar buiten wilde heb ik hem gisteren naar buiten gelaten.

Ik ben gaan zitten kijken wat hij precies ging doen en hoe hij met zijn 'beperking' omging. Wat hij deed was hetzelfde als wat hij normaal doet: op de schutting springen. Hij balanceren over de rand van de schutting, dit ging minder goed dus deed hij het op een kruipende manier en sprong er wat sneller, in de tuin van de buren weer af. Toen ik hij een uur weggeweest en kwam gewoon weer terug. Moe natuurlijk door alle inspanningen wat gerust in de schaduw en daarna weer de schutting opspringen, toen ging het balanceren mis en goed ook dat hij dat nu beseft. Hij kon zijn evenwicht niet bewaren en kwam met zijn buik op de rand van de schutting terecht. Ik heb hem van de schutting gepakt en in de tuin gezet.

Omdat hij wel heel goed en hoog kan springen is hij gewoon andere 'capriolen' gaan verzinnen die hij wél kan uitvoeren. Zo is hij op muurtjes gaan springen en er vanaf. Toen hij aanstalte maakte om opnieuw over een randje te gaan lopen zag je hem twijfelen en direct de beslissing nemen het niet te doen, hij heeft immers ondervonden dat hij dit niet kan. Zo ben ik dus van mening dat een kat prima zelf door heeft wat het wel en niet aan kan. Ik denk dat een dier hier toe beter in staat is dan een mens. Een dier heeft immers een instinct en past zich beter en sneller aan om te overleven dan dat wij dat doen, een dier is er immers op ingesteld, puur om te overleven.
Een kat zal het dan ook snel uit zijn hoofd laten om dingen te doen die zijn lichamelijke gesteldheid nu niet toelaten, maar om hier achter te komen zal hij dit wel eerst moeten ondervinden en als ik hem die kans niet geef dan lukt dit ook niet. Bovendien ben ik van mening dat zijn staart sneller geneest als hij zijn spieren, door het buiten spelen, vaker gebruikt. Binnen is hij wat lui geworden wat die staart betreft en beweegt hij hem nauwelijks.

tweede keer was hij wat langer weg, maar toen ik hem riep kwam hij vrijwel direct. Ik laat hem vanaf nu iedere dag weer een paar uur naar buiten als ik thuis ben, kijk hoe dit gaat en bouw het zo op tot het oude niveau. Volgens mij is dat het beste wat ik kan doen voor het beestje.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verlamde staart

Bericht door Adriana »

dank je wel voor je uitgebreide terugmelding en heel verstandig om hem zo naar buiten te laten. binnen zou hij steeds meer stress kunnen oplopen en pogingen om uit te breken zouden ook nog wel eens heel schadelijk kunnen uitpakken.
ben het met je eens dat de meeste katzels leren van ervaringen die negatief uitpakken en in een notedop zag je dat ook gebeuren. en denk dat je ook gelijk hebt dat zijn staart sneller zal genezen, alhoewel missch niet helemaal, als hij actiever wordt en meer spieren moet gebruiken. en als dat niet meer werkt dan zal hij zich aanpassen en zo is het in de natuur geregeld en dieren die zich niet aanpassen, die houden het doorgaans niet lang vol..

ben je er nu al achter wat er met hem gebeurd kan zijn? zodat je een eventuele herhaling kunt voorkomen..?

wat me wel opvalt is dat hij gelijk weer de hort op gaat, vaak zie je dat katten na een dergelijk ongeluk niet meer naar buiten durven en als ze dat dan wel doen, heel dichtbij blijven.
en als je de indruk had dat-ie dichtbij bleef, kun je dan niet een soort van hogere uitkijkpost voor hem maken in je eigen tuin? of iets waar hij graag zit en buiten is?
het is een gok en hopen dat het nog lang goed gaat en dit is denk ik de minst kwaaie oplossing..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Selena

Re: Verlamde staart

Bericht door Selena »

Bedankt voor je positieve reactie. Het is inderdaad verwonderlijk dat hij niet bang is om naar buiten te gaan. Ik merk aan hem, dat als hij bang is of pijn heeft hij zich ergens verschuild. Ik vind het dan a. opmerkelijk dat hij direct na dat ongeluk met die staart naar huis is gekomen ipv zich is gaan verschuilen ergens en b. inderdaad typisch dat hij totaal niet angstig is om naar buiten te gaan. Het lijkt er op dat het ongeluk wel eens IN huis of bij het naar binnengaan gebeurt zou kunnen zijn! Als het echt buiten was geweest dat onhoudt een kat dat écht wel en zal hij niet zo zelfverzekerd opnieuw naar buiten gaan en capriolen uithalen.
Het is ook zo dat ik die nacht (van het ongeluk), stom toevallig oordoppen in had tijdens het slapen. Dit heb ik normaal nooit en dit zou dus best kunnen verklaren waarom ik hem niet heb horen krijsen, áls het ongeluk dus inderdaad in of rond huis gebeurt is. Hij heeft natuurlijk vastgezeten met zijn staart, dit kan op zo veel manieren gebeuren, ook makkelijk ergens IN huis. Al heeft hij een hele grote pluk haar verloren (kale plek op zijn staart) en daar heb ik in en rond het huis niets van teruggevonden (wel naar gezocht)
Nee, hij gaat best ver weg. Nu zijn het vooral allemaal achtertuintjes waar hij in komt, niet op de weg (als het goed is!) maar hij gaat nu even ver als dat hij ging, ik merk dat namelijk aan de tijd die ertussen zit wanneer ik hem roep en hij in beeld verschijnt, dit duurt soms wel 5 tot 10 minuten. Een hogere 'uitkijkpost' maakt niet uit, hij wil vooral klimmen en op jacht gaan...
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verlamde staart

Bericht door Adriana »

Het lijkt er op dat het ongeluk wel eens IN huis of bij het naar binnengaan gebeurt zou kunnen zijn!
heb jij soms ergens in huis kantelramen of iets dat kantelt..?
kan me niet voorstellen dat dit door een kattenluik is veroorzaakt..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Selena

Re: Verlamde staart

Bericht door Selena »

Sterker nog: ik heb geen kattenluik maar 2 kantelramen, hier gaan de katten ook door naar buiten en binnen, de ramen kunnen alleen niet dichtgevallen zijn want dat zou ik hebben gemerkt. Hoe denk jij dat het met een dergelijk raam gebeurd is?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verlamde staart

Bericht door Adriana »

k weet zelf niks van kantelramen anders dan dat het heel erg gevaarlijk voor katten (en kinderen!!) is.
we hebben hier een paar topics en redelijk wat - vaak dodelijke - ongelukken met kantelramen..
even via de zoekfunctie op kantelramen zoeken en je krijgt alle berichten..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
paasnini

Re: Verlamde staart

Bericht door paasnini »

Geen idee waar je woont in Den Haag, ik heb zelf zeer positieve ervaringen met de dierenkliniek Wateringse Veld en aan de kant van Leidschendam met dierenkliniek Leidschendam.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verlamde staart

Bericht door castratenkoor »

Selena schreef:Sterker nog: ik heb geen kattenluik maar 2 kantelramen, hier gaan de katten ook door naar buiten en binnen, de ramen kunnen alleen niet dichtgevallen zijn want dat zou ik hebben gemerkt. Hoe denk jij dat het met een dergelijk raam gebeurd is?
Katten gaan aan de bovenkant erdoor en glijden naar beneden, zitten dan klem met hun nek, kop aan de ene kant rest aan de andere kant. Ze raken in paniek en snappen niet dat ze terug naar boven moeten om erdoor te kunnen. Ze halen vervolgens in ware paniek zichzelf helemaal open.

Mijn zus werkt bij de brandweer en heeft al meerdere slachtoffers uit kantelramen geplukt, soms dood soms levend, maar zwaar gehavend.

Als jouw katten via ramen naar buiten gaan, denk ik dat het geen kantelramen maar klapraampjes zijn.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Selena

Re: Verlamde staart

Bericht door Selena »

Het is al weer een hele tijd geleden en de staart van mijn kat ging slecht vooruit. Hij bleef hem nauwelijks gebruiken en kon hem maar een klein beetje optillen, enkel wat grove bewegingen kon hij er mee maken. Echter: sinds een paar weken terug is de staart van mijn kat vrij plotseling meer gaan bewegen (ik dacht, dat gebeurt niet meer omdat het een paar weken zou duren en geen maanden), toen ging het in een rap tempo beter en zag ik ook de fijnere bewegingen terugkomen. Zelfs het puntje van zijn staart begon weer mee te doen! Uiteindelijk is zijn staart nu alsof er nooit iets gebeurt is. Geen knikje aan de bovenkant en zelfs niet in het topje (waar de wond en die knik zat) ook kan hij zijn staart weer helemaal verticaal houden. Hij heeft zijn balans terug en zijn staart lijkt mooier dan ooit (meer haren). Ik vind het toch wel een klein wondertje en ben zo blij voor hem!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Verlamde staart

Bericht door Adriana »

ja, zeker weten. soms heeft iets wat meer tijd nodig om weer (enigszins) te genezen en ik dacht dat dit zeker met soort van zenuwschade ook het geval kan zijn. soms komt het niet goed en soms trekt het na verloop van tijd bij tot herstelt helemaal..
maar kan het nog een keer gebeuren en hoe is het nu met de beveiliging van je kantelramen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6803
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Verlamde staart

Bericht door Dinky »

Wat fijn dat het toch nog helemaal is genezen :)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Selena

Re: Verlamde staart

Bericht door Selena »

Het komt denk ik niet door het raam, het is ook geen kantelraam maar een klapraam dus. Ik was in de war. Ik denk niet dat het door het raam komt omdet hij een enorme pluk met haren is verloren tijdens het ongeluk en hier zou ik dan echt iets van terug moeten vinden, maar er was helemaal niets te zien. Hij gaat nog door het raam maar zie ook niet hoe hij er in vast kan komen te zitten. Het kan overal gebeurd zijn, in een boom, schutting etc.
Plaats reactie