Ouderdom? Plast en poept in huis

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
BasZwolle
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2012 00:30

Ouderdom? Plast en poept in huis

Bericht door BasZwolle »

Hier een "probleem"

Mijn kater (enige, geen andere dieren) van bijna 19 plast (behoorlijke plas, geen sproeiwerk of kleine beetjes)regelmatig onder de tafel in de voorkamer (wel steeds dezelfde plek)
en poept zo af en toe gezellig aan de andere kant van de kamer (ook zelfde poep-plek)
Kattenbak gebruik hij... als het hem uitkomt.
Nu kwam ik boven en ook daar vond ik een plasplek in de logeerkamer. :cry:

De bak staat al jaren op dezelfde plek en is gewoon zoals altijd gevuld met dezelfde korrels.
Hij komt verder nooit meer buiten en dat wil ik ook niet meer. Hij is doof en hoort daardoor verkeer niet aankomen.

Verder vergaat het hem redelijk. Ouderdom heeft gevolgen, naast stokdoof zijn gaat springen op de bank niet altijd meer en heb ik het idee dat hij dement aan het worden is. Verder gebruikt hij laxceermiddel zodat poepen wat gemakkelijk gaat...ach ja, oud worden gaat niet altijd zonder slag of stoot.

Naar de dierenarts is altijd een drama en wil hem dat ritje en stress graag besparen. Naderhand is hij altijd helemaal de weg kwijt dus is het uitzingen tot het niet meer wil.

Ik verdenk het vreemde plas- en poepgedrag aan ouderdom cq dementie, wat denken jullie?

Vraag die er natuurlijk aan zit te komen:
Wanneer is het "genoeg" hé, lastig vraagstuk. Hij lijkt het verder redelijk naar het zin te hebben al slaapt meneer wel zo ongeveer 95% van de dag.

alvast dank voor jullie reacties.
Gebruikersavatar
Ilone
Tijger
Tijger
Berichten: 2812
Lid geworden op: 13 feb 2010 23:09
Locatie: Dordrecht

Re: Ouderdom? Plast en poept in huis

Bericht door Ilone »

Welkom met je bejaardje :-)
Best kans dat hij daar plast door de ouderdom. Misschien voelt hij niet snel genoeg meer aan dat hij moet en haalt dan de kattebak niet meer. Ik zou, indien mogelijk, op die 2 plaatsen een extra bak neerzetten. Gewoon een open bak, of een teil/opbergbak van de blokker ofzo. Zowiezo wel goed om wat meer bakken neer te zetten, hij zal misschien niet meer weten soms waar de bak staat. Zijn "vaste' poep en plasplek buiten de bak blijft toch de geur houden en zo komt hij daar weer terecht.

Je zou voor de zekerheid eens een plasje kunnen proberen op te vangen en deze bij de dierenarts afgeven voor controle, zo hoeft hij niet meer mee. Eet en drinkt hij nog wel goed?

Wanneer is het genoeg. Ja moeilijke vraag he ;)
Eigenlijk wanneer je merkt dat het voor hem allemaal te moeilijk wordt, als hij pijn gaat krijgen.
Succes met je oudje, pracht leeftijd.
Als 't vrouwtje van huis is, dansen de katten op tafel

Purrz:
Muka(12)-Speedy(12)-Lotje(9)-Nozem(8)-Muis&Muffin(2)-Monchou(1)
*Pluis '03-'14
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Ouderdom? Plast en poept in huis

Bericht door Adriana »

welkom met je senior..
kwaliteit van leven is een belangrijk onderdeel van een moeilijke beslissing. en voorzover ik lees heeft je bejaarde kater eigenlijk een rustig, pijnloos leven.
voorzover aan de buitenkant te zien gezond, maar de weg missch een beetje kwijt. maar dat is toch nog geen reden om aan inslapen te denken?
ik denk net als ilone, ook aan meer kattenbakken en bijvoorbeeld op zijn favoriete wildplas-plekken. dat kunnen hobbykratten of langwerpige dweilemmers zijn.
en verder zou je eens moeten kijken naar de bijsluiter en info over cholodin. is dat iets om eens een tijdje te proberen?
http://www.nmlhealth.com/c,5635,,/Dementie.aspx
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
BasZwolle
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 okt 2012 00:30

Re: Ouderdom? Plast en poept in huis

Bericht door BasZwolle »

Dank jullie wel. Ik zal me eens inlezen hier dit weekend.

Gr, Bas
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Ouderdom? Plast en poept in huis

Bericht door Chiquita98 »

19 jaa,r wat een leeftijd alweer. Ik zou je ook aanraden om wel het medische uit te sluiten. Ook al geeft een tripje naar de da stress. Eventueel kan je de da vragen of ie niet naar jou kan komen, maar daar moet je natuurlijk wel voor betalen.
Ik zou ook zorgen voor meerdere bakken. En ik zou voor opstapjes zorgen zodat je kat niet meer hoog hoeft te springen, maar nog wel op lekkere hogere plekjes kan komen. Dus bijv een lager krukje neerzetten voor je bank of vensterbank.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie