Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Ceestro
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2012 22:43

Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Ceestro »

Wij zijn 3 weken met vakantie geweest en tijdens de vakantie zijn onze 2 katten door mijn zus buiten gelaten en 's avonds weer binnen. 1 week voordat wij terug waren kwam onze kat Keesje niet terug binnen. Een paar dagen nadat wij terug waren heeft mijn vriend hem vlak bij gevonden, hij zat gewoon rustig op straat (dat terwijl we toch al een paar dagen de buurt met zijn rammelende etensbakje hebben afgezocht en hem niet vonden). Mijn vriend riep hem en hij kwam meteen en hij kon hem zo oppakken en mee naar huis nemen. Hij is nu sinds gistermiddag 12 uur terug thuis, na anderhalve week kwijt geweest te zijn. Hij was niet vermagerd of zag er ook niet slecht uit, hij stonk alleen enorm naar rook. Sinds hij terug thuis is, is hij boos (?) op ons. Als we hem aaien draait hij zijn kop om, legt zijn oortjes plat of het liefste nog loopt hij weg. Hij spint niet meer, ontwijkt ons.Hij lijkt me wat angstig. Vanavond hadden we bezoek maar daar reageert hij eender op. Ik herken zijn gedrag helemaal niet, hij was altijd een hele vriendelijke, tevreden spinnende, kalme kat. Is dit gedrag normaal? Is hij boos omdat we hem in de steek hebben gelaten? Of heeft hij wat meegemaakt? Mijn vriend zegt geduld hebben, maar ik maak me toch wat ongerust eigenlijk... Wie kan mij verklaringen geven?
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door pearlsofpassion »

Misschien is hij in huis genomen door iemand anders en heeft die persoon hem slecht behandeld?
Misschien is hij zelfs geslagen. Je weet niet wat andere mensen doen.

Als een kat van huis gaat en steeds bij een ander op de drempel zit, is het vrij normaal dat die persoon denkt dat de kat van niemand is. Maar dat wil nog niet zeggen dat het een dierenvriend is.
Trouwens, sommige mensen denken dat je katten moet opvoeden en soms gaat dat verder dan wat plantenspuiten. Dat je kat daar angstig van wordt, is ook niet gek. Maar vele mensen weten niet beter.

Ik zou het inderdaad ook wat tijd geven. Probeer hem het vertrouwen te geven en laat hem zelf komen. Probeer zijn eerste voorzichtige toenaderingen niet te verpesten en zijn nieuwe vertrouwen niet te beschamen.
Ook slechte ervaringen slijten, maar hoe lang dat duurt kan niemand zeggen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Ceestro
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2012 22:43

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Ceestro »

Dankjewel voor je antwoord. We hebben ondertussen ook een plekje op zijn rug ontdekt waar het lijkt alsof er haartjes weggebrand/gesmolten is. Ik denk dat je inderdaad gelijk hebt dat hij mogelijk door andere mensen niet zo goed behandeld is. Ik zal hem met rust laten hoe moeilijk dat ook is want ik wil eigenlijk niets liever dan met hem kroelen.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door castratenkoor »

Die plek op zijn rug kan ook komen door een aanrijding. Ik zou hem eens naar de dierenarts brengen om helemaal na te laten kijken. Wellicht heeft hij pijn.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Ilovesiamesecats »

Je kunt valeriaandruppels kopen, bodempje water in een plantenspuit doen, 6 druppels er in, ff schudden en dan sprayen op de bank, zijn kussentje en zo. Katten worden vaak rustiger en reaxter van valeriaan.
Maar het zal vooral veel tijd nodig hebben, hij moet het vertrouwen in jullie weer terug krijgen. En naar de dierenarts gaan is een goede stap.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Dinky »

Inderdaad niet onverstandig om even voor een checkup langs de DA te gaan.
En verder veel geduld hebben om zijn vertrouwen weer terug te winnen, vooral niets forceren.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Ceestro
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2012 22:43

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Ceestro »

Goed idee die valeriaandruppels, die heb ik staan dus dat ga ik vanavond doen en ik ga morgen voor een check up naar de DA.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Ilovesiamesecats »

Puur vond ik het te snel vlekken, vandaar de plantenspuit. Ook heb ik in een gezichtssauna(!) zonder die rare kap een bodempje water gedaan met 6 druppels, als verdamper :edance:

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Robijn »

Het kan ook zijn dat er haartjes verschroeid zijn doordat hij tegen/onder een nog warme uitlaat van een geparkeerde auto aan heeft gelopen / gekropen. Is met mijn vorige kat ook wel eens gebeurd. Maar die vertoonde niet opeens vreemd gedrag; dus met jouw kat moet meer gebeurd zijn.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Ceestro
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2012 22:43

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Ceestro »

Ik ben bij de dierenarts geweest, zij zegt dat het in ieder geval duidelijk is dat iemand hem wat heeft aangedaan. Ze had nog niet vaak zo'n angstige kast gezien... Toen ik bij de DA de plek op rug aanraakte beet hij me en blies hij naar mij. Hij was zo kwaad en bang. Ze heeft hem een pijnstillende injectie gegeven, mocht hij daar van opknappen dan moeten we nog doorgaan met pijnstillende druppels. Hij heeft ook een antibioticainjectie gehad, hij was namelijk 5 wkn geleden heel erg ziek, hij had toen oa een abces, dat was mooi genezen maar hij krabde daar steeds weer aan, dus vandaar antibiotica. Valeriaan heb ik gisteren ook nog gedaan maar dat heeft geen effect (althans ik merk geen verschil). Ik ga ze ook royal canin calm voeren maar helaas hebben we dat voer pas dinsdag, had ze niet voorradig. Maar goed dat doen dan vanaf dinsdag. Nu laat ik hem met rust en hoop ik dat hij wat opknapt van de pijnstilling. Verder vind ik het erg rot dat onze kat iets is aangedaan, ik probeer de gedachtes hieraan te verbannen... Waarom doet iemand zoiets? Onze kat was zo'n brave nieuwsgierig kalme sul, daar is op dit moment niks van over, hij is onherkenbaar in zijn gedrag... Ons arme Keesje... :-(
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Ilovesiamesecats »

Tegen ontstekingen kun je ter ondersteuning ook nog Pyrogenium geven.

Voor tegen het getraumatiseerd zijn kun je verstopplekjes maken voor hem, liefst hoog. Plekjes waar hij jullie kan zien maar het idee heeft dat jullie hem niet zien. Laat het contact met jullie op zijn initiatief gaan, wij mensen hebben de neiging een zielige kat te vertroetelen, een kat ervaart dat echter niet altijd zo. En geef het vooral de tijd!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Ceestro
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2012 22:43

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Ceestro »

Hij ligt graag op het bed in de logeerkamer, daar is hij alleen en stoort niemand hem, dus daar ligt hij nu ook het liefst te slapen. Ik laat hem daar lekker liggen en verwen ze vanavond met natvoer, eten was al zijn favoriete hobby en dat is in ieder geval nog steeds zo.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Ilovesiamesecats »

Je doet het super!!! Met zoveel liefde komt het vast goed!!

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Ceestro
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 10 okt 2012 22:43

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Ceestro »

Dankjewel voor je reactie's.
Groetjes, Cindy
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6831
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kat 1,5 week kwijt, nu vreemd gedrag

Bericht door Dinky »

Fijn dat hij een kamertje heeft waar hij alle rust kan krijgen :)

En fijn te lezen dat eten nog altijd zijn grote hobby is ;)
Hoop dat hij snel een beetje bijtrekt en ontdekt dat hij weer in zijn eigen veilige huis is zonder enge en vervelende mensen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie