Kater Sem niest veel: verkoudheid of niesziekte?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Kater Sem niest veel: verkoudheid of niesziekte?

Bericht door Robijn »

Vanochtend vroeg ben ik met mijn 5-jarige kater Sem naar de dierenarts gegaan. Ik merkte woensdagmiddag toen ik thuiskwam, dat zijn rechteroog helemaal nat was van het traanvocht, en hij nieste af en toe. Vooral in de nacht van woensdag op donderdag nieste hij veel, echte niessalvo’s, maar donderdag viel het wel weer mee; hij had alleen een vochtig oogje (helder traanvocht; geen snot ofzo, en hij kneep niet met zijn oog; en met zijn linkeroog was niets aan de hand), en hij at en dronk gewoon goed, en maakte een fitte indruk, dus ik dacht dat hij over het hoogtepunt heen was. Sem komt overdag buiten, en laatst lag ie gewoon in het natte gras; en aangezien het ’s ochtends vroeg best koud kan zijn, ging ik ervan uit dat hij een kleine verkoudheid had opgelopen, die vanzelf wel over zou gaan.

Echter, afgelopen nacht kreeg Sem de ene naar de andere niesaanval. Ik zag hem veel slikken en met zijn rechterpootje over de rechterkant van zijn gezichtje wrijven, na elke niesbui. Hij schudde ook een beetje met zijn kopje. Zooooo zielig! Hij was ook erg aanhankelijk en behoeftig naar mij toe; ging heel dicht tegen mij aanliggen op bed. Ik was bang dat het geen kleine verkoudheid was, maar dat er misschien wel iets (een grassprietje ofzo) in z’n neus zat, wat hem vreselijk irriteerde en zou kunnen gaan ontsteken, of toch een verkoudheid die niet vanzelf overgaat. Ik haalde me al van die indianenverhalen in mijn hoofd, dat ie misschien wel niesziekte zou kunnen hebben.. Heb daarom vanochtend een afspraak gemaakt bij de dierenarts, waar ik gelukkig meteen terecht kon. Er bleek niets in zijn neusje of keel vast te zitten, wat ik dacht, maar ‘zijn sinus was flink opgezwollen’, aldus de woorden van de dierenarts. Ze heeft ook naar zijn longen geluisterd, maar daar was niets mee aan de hand.. Hij heeft een injectie gehad, en een AB-kuur voor 4 dagen (4 miniscule pilletjes; 1 pil per 3 kg lichaamsgewicht – nou ben ik helaas de naam kwijt; - de pilletjes liggen thuis – ben nu op mijn werk), waarmee ik, of liever gezegd Sem, morgen moet beginnen.
Maar ik vroeg me af of een AB-kuur wel nodig is bij een verkoudheid? Volgens de dierenarts wel, anders kan hij er nog lang mee door blijven lopen. Sem leek er wel veel last/ongemak van te hebben; hij niest veel en hard, en hij slikt veel.
De dierenarts heeft beide benamingen ‘verkoudheid’ en ‘niesziekte’ niet genoemd. Ze zei alleen dat zijn sinus flink was opgezet.

Maaaaaarrrr….. nu las ik nét op een site dat als een kat meer dan 3x per dag niest, het altijd gaat om niesziekte, en dat antibiotica dan zeker nodig is. Klopt dat?
Ik dacht eigenlijk dat Sem gewoon verkouden was, maar waarschijnlijk heeft ie dan toch last van niesziekte???!!!!. Of toch niet???? Moet ik me nu wel of niet ongerust maken??
Hoe kun je het verschil zien tussen een neusverkoudheid en niesziekte? Wat zou Sem nu hebben? Is een AB-kuur voor hem nu wel of niet noodzakelijk? En, als Sem de niesziekte heeft, hoe zou hij dat kunnen hebben opgelopen? Via contact met andere katten buiten? Ik dacht dat een kat met niesziekte altijd hele vieze snotogen heeft, of hoeft dat niet?

Nog een andere vraag: kan mijn andere kat, Robijntje, het nu ook krijgen? Sem zit altijd bij mij in Putte, en Robijn zit doordeweeks bij mijn partner in Tilburg, maar in de weekenden bij mij (en bij Sem dus). Kunnen we haar met een gerust hart bij Sem zetten dit weekend, of beter van niet?
Een hoop vragen, maar alvast bedankt voor jullie antwoorden en advies!
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6821
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Kater Sem niest veel: verkoudheid of niesziekte?

Bericht door Dinky »

Aangezien je Sem nog niet zo heel lang hebt en hij uit het asiel komt is hij waarschijnlijk ingeënt tegen niesziekte. Dit is te vergelijken met een griepprik bij mensen in die zin dat het niet inhoudt dat je het niet kan krijgen maar als je het krijgt in een minder erge mate.

Wat je omschrijft lijkt erg op de symptomen die onze vorige poes Loulou had toen ze niesziekte had. Op internet kom je de meest roodomrande ogen tegen maar dat was bij Loulou toen ook niet echt zichtbaar. Waarschijnlijk mede door de inenting.
Ook Loulou heeft toen een injectie gehad en daarna antibioticakuur maar deze was 10 dagen en geen 4 dagen.
Nadeel van de AB bij loulou was dat ze hier diarree van kreeg waar we nog een aantal weken mee hebben lopen "prutsen" maar na injectie om darmen rustig te krijgen bij DA was dit weer goed ;)

Het kan inderdaad zijn dat Sem de niesziekte heeft opgelopen door andere katten. Dit kan wanneer ze de ziekmakers hebben achtergelaten in de tuin maar het kan ook zijn dat je het zelf mee hebt genomen aan je schoenen bijvoorbeeld. Valt dus weinig over te zeggen.
Op de vraag of robijntje het ook kan krijgen is het antwoord ja. Zou er dus uit voorzorg voor kiezen om ze dit weekend dan niet bij elkaar te laten.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Cerna

Re: Kater Sem niest veel: verkoudheid of niesziekte?

Bericht door Cerna »

Sem heeft hetzelfde als Amber en ik noem het verkoudheid, anderen niesziekte. Voor mij is niesziekte meer dan alleen neusverkoudheid. Dan zie je vieze ogen, kapotte neus, longen niet in orde, klodders die je om de oren vliegen.
En Sem en Amber hebben "alleen" last van de voorste luchtwegen. Amber kreeg het 2 jaar geleden, zomaar opeens en waarschijnlijk door verminderde weerstand ivm een erg stressy huishouding op dat moment omdat we toen net de diagnose van Noa hadden gehoord.
Daarna steekt het iedere herfst (zodra de R in de maand komt) de kop op en probeer ik het eerst met neusdruppels (Rhinigenta) op te lossen. Vaak is dat voldoende soms moet er ook nog een Convenia-injectie achteraan. Dit heeft ze net achter de rug en ze is nog wel iets benauwd, maar niest niet meer. Meestal moeten we het halverwege de winter nog een keer herhalen.

Het eerste jaar (2010) stak Amber de een na de ander aan, maar dat ging bij hen vanzelf weer over omdat ze ingeënt zijn (duurde een paar dagen), alleen bij Amber is de inenting dus niet voldoende. Vorig jaar bleef iedereen, behalve Amber, snottervrij.

Ik heb gemerkt dat neusdruppels bij verkoudheid in de voorste luchtwegen het beste werkt. Rhinigenta is ook antibiotica, maar werkt dus heel plaatselijk (dus geen risico's op diarree). Alleen vraagt het wel wat handigheid en moet je waarschijnlijk met z'n tweeën zijn. Bij Amber lukt het me niet in mijn eentje. Milka heeft het 2 jaar geleden ook gehad want die was er toen wel heel erg beroerd van en wilde ook niet meer eten omdat ze niets meer rook en haar kon ik gewoon op de grond tussen mijn knieën klemmen.
Maar ze vinden het niet fijn. Het moet ook vaak, zeker 4x per dag, maar liever 6x.

Dus: bij Amber werkt antibiotica (14 dagen!) goed en de combinatie Conveniaprik en Rhinigenta werkt het best. Dan is ze er toch een paar maanden van af.
Wanneer Robijn ingeënt is, kan ze wat snotterig worden, maar zoals ik dus vorig jaar hier heb gemerkt - toen het huis weer stressvrij was en iedereen goed in zijn/haar vel zat - hoeft dat niet. En anders is ze er ook na een paar dagen weer van af.

Ik heb ook weerstandsverhoger gehad (ben de naam kwijt, zo'n poeder die je over het eten moet doen), maar dat hielp bij Amber totaal niet.
Oh ja, Llysine heet dat spul.
Plaats reactie