Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Wanneer je kat het naast de bak doet, op meubilair of op andere plekken, kun je in dit forum je vraag kwijt. Ook voor katten die sproeien.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Jessica2802 »

Oja, ben niet veranderd qua kattenbakvulling. Missvhien nog een idee om een open bak te proberen. Heb er twee met deksel (zonder deurtje).
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Als ik jou was zou ik dan een grote hoge opbergbak kopen ipv een echte kattenbak. Hier een groot succes. Ik heb er 3 staan, 2 beneden en 2 op zolder. Die drie worden eigenlijk alleen maar gebruik, de echte kattenbakken kijk ik voor de show eens per week in. Zit zelden wat in.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Jessica2802 »

Hoihoi,

Nou op 4 oktober ben ik meteen naar de dierenarts geweest met Manny. Hij is onderzocht en ze konden niks raars zien/vinden. Urine getest en hier kwam ook niks raars uit. De dierenarts vroeg of Chouffe Manny wel eens opjaagt, omdat dit het probleem ook wel eens kon veroorzaken.

De poep en plasmat weggegooid en een andere bij de voordeur neergelegd. Hij heeft niet meer buiten de bak geplast (gelukkig). Ik ben erg gaan letten op het gedrag van de twee jongens en soms had ik inderdaad het gevoel dat chouffe manny zit op te jagen. Maar dan op andere moment is het weer gewoon spelen (soms is het zo lastig te zien bij katten). Manny is een piepdoos (als chouffe een schijnbeweging maakt dan hoor je hem al mauwen/piepen en laat hij zich op zijn rug vallen). Manny ging van de week naar de kattenbak en ineens zie ik Chouffe voor de kattenbak zitten en de bak in kijken. Ik heb Chouffe daar weggehaald. Tot dusver geen plas en poepproblemen meer.

Van de week de week had Manny ineens in zijn mandje gepoept (hier ligt/slaapt hij altijd in), erg vreemd. Mandje gewassen en een dag erna had hij er weer in gepoept. Mandje heb ik nu tijdelijk maar opgeruimd. Vanmorgen vroeg was het weer feest.....Chouffe weer achter Manny aan en hij mauwde toch wel erg hard. Ik heb 1 kattenbak op de slaapkamer gezet, Manny ook meegenomen in de slaapkamer en de deur dicht gedaan. Binnen een minuut zat hij in de kattenbak om zijn behoefte te doen. Daarna heeft hij lekker rustig geslapen en kwam Chouffe een paar keer aan de deur krabben en miauwen (zo zielig :-( ). Na een paar uur heb ik de deur weer open gedaan en hebben ze beiden bij me op bed geslapen. Op een gegevens moment ging Manny Chouffe wassen/likjes geven en lekker tegen hem aan liggen.

Ik ga morgen weer de dierenarts bellen om te overleggen en ik verplaats 1 kattenbak naar de slaapkamer (waar ik het vannacht heb neergezet). Ze stonden nu beide op de gang (openingen niet naar elkaar gericht en een deur ertussen die altijd een stukje openstaat). Ik ga straks of morgen een opbergbak halen (Dinie, ik zag de foto ergens in een forumbericht staan), waar kan ik deze het beste neerzetten? Ik heb ruimte in de gang van de voordeur, maar daar is het in de winter erg fris (en is de deur meestal dicht omdat de koud anders de woonkamer intrekt).In de keuken is nog een optie, alhoewel ik de keukendeur liever dicht doe als er niemand thuis is. De woonkamer is vrij open dus dan kan een kat niet erg beschut in de bak zitten. Ik heb een hoekbank en tussen de vensterbank en de bank heb ik wel een stukje ruimte, is het een idee om de bak daar dan te zetten? Dat is de meeste beschutte plek en niet te dichtbij hun eet/drinkbakken en speelplaatsen.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

castratenkoor schreef:Als ik jou was zou ik dan een grote hoge opbergbak kopen ipv een echte kattenbak. Hier een groot succes. Ik heb er 3 staan, 2 beneden en 2 op zolder. Die drie worden eigenlijk alleen maar gebruik, de echte kattenbakken kijk ik voor de show eens per week in. Zit zelden wat in.
Interessante telling had ik op 5/10 2 + 2 is 3 hahahaha. Zeker mijn telraampje niet bij de hand gehad ;-) Moet zijn 2 beneden en 1 op zolder.

Fijn dat er geen ongelukjes meer zijn voorgevallen op poep- en plas-gebied.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
cute cat
Kitten
Berichten: 10
Lid geworden op: 29 jul 2012 17:59

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door cute cat »

dan is hij zenuwachtig of is hij niet gecastereerd of gesteriliseerd of er is spanning met een ander huisdier in huis ;-) :!:
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Jessica2802 »

Haha dat van die telling heb ik ook niet gezien ;-).

Nou het verplaatsen van de kattenbak lijkt echt te werken! Chouffe gaat niet meer in die kattenbak en de kleine doet zijn behoefte er niet meer buiten, yes! Ik ga nu natuurlijk nog niet te hard juichen, maar ik ben erg blij nu. De derde "kattenbak" neergezet, maar die is nog niet gebruikt.

@cutecat, het kan zijn dat hij soms wat geintimideerd is door de andere kat. Ik druppel nu dagelijks wat druppels valeriaan op een watje of kussentje/speeltje, pak speeltjes waarmee ik met beide katten tegelijk kan spelen en als ik denk dat Chouffe Manny (teveel) opjaagt/intimideert dan leid ik ze af met een speeltje of iets dergelijks. Ze eten gewoon naast elkaar, liggen altijd bij elkaar in de buurt en af toe samen. De katten zijn beide voor de 6 maanden gecastreerd.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Chiquita98 »

Wat goed. Kun je nagaan dat het echt aan zoiets kleins soms kan liggen dus in dit geval het verplaatsen van de bak. Katten....het zijn ook zulke eigenwijze wezentjes ;-) Hopelijk gaat het vanaf nu helemaal goed
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Jessica2802
Lynx
Lynx
Berichten: 110
Lid geworden op: 26 nov 2011 11:58
Locatie: Amsterdam

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Jessica2802 »

Ja, inderdaad een simpele oplossing. Nu hebben ze beide hun "eigen terrein"....denk dat chouffe het als zijn gang zag en daarmee Manny intimideerde (klinkt zo ernstig)...hij snuffelt nu alleen nog bij manny zijn kattenbak en loopt dan weer weg.

Erg handig forum met tips en adviezen waarbij iedereen het belang van de kat voorop stelt.
Groetjes Jessica en de katzels Chouffe&Manny
bioteck
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2012 18:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door bioteck »

Hoi Sandra,

Er is een gemakkelijke manier om er voor te zorgen dat de kater de plek niet meer herkent.
Het product XXXXX zorgt ervoor dat de bacterien die op de urine leven (en dus door de kater geroken wordt) niet kunnen overleven, Het product is 100% biologische en verteert de urine waarop kwalijk geurebnde bacterien leven. Alles schoonmaken met chloor heeft geen zin omdat de kater in chloor een component ruikt die hem aanzet tot het territoriumgedrag.

Ook de kattenbak is met dit product gemakkelijk schoon te maken omdat het geen chemische bestanddelen bevat die poot, vacht en huid onvriendelijk zijn. Door de micro organismen in XXXXX wordt ook de geur binnen een week afgebroken waardoor de kattenbak permanent geen geur verspreidt.

Als je meer wil weten, stuur me even een bericht.

Groet

Andre
bioteck
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 nov 2012 18:16

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door bioteck »

Als de kat regelmatig zijn behoefte doet op plekken die ongewenst zijn, of urine heeft achtergelaten in de bekleding van een stoel of automeubilair..... kijk dan even op [URL verwijderd] bij biologische producten naar XXXXX.

Dit product is 100% biologisch, zonder chemie, poot- vacht en huidvriendelijk en zorgt er voor dat de geur in max 1 week permanent weg blijkt. Het product is volledig ongevaarlijk voor mens, dier en milieu omdat het natuurlijk product is uit de naturr om ons heen.

Als j meer wil weten, stuur me dan een email: [e-mial verwijderd]
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Chiquita98 »

Hmm je mag geen reclame maken hoor voor je eigen commerciele website volgens mij
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
PienEnKiki
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 15 nov 2012 16:39

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door PienEnKiki »

Sinds een tijd zijn wij er ook achter gekomen dat 1 van onze 2 katten ergens anders poept.

Dit is gebeurd nadat er 1 heletijd naar buiten was en de andere binnen, uiteindelijk kregen de 2 katten ruzie. Hebben ze nu ook nog steeds. Dit was niet echt stoeien want ze bliezen en bijten elkaar.
Hier kwamen we op een vieze ontdekking achter de kattebak op zolder achter enkele dozen lag dus een hele hoop stront.
Dit opgeruimt vervolgens zo gemaakt dat de katten er niet door kunnen. Kattebak op een andere plek gezet, alles bleek goed te gaan totdat we NU opeens weer poep achter dozen vinden.
Dit is erg vervelend en het lijkt wel of de 1 niet wil poepen omdat ze ruzie met elkaar hebben?

2 kattenbakken lijkt het mij ook niet op te lossen als de 1 heletijd op alle 2 de bakken gaat.

En die ruzie lijkt wel minder, ze blazen niet meer naar elkaar maar tijdens het stoeien lijkt het heel erg uit de hand te lopen.

Hoe los ik dit op? Ik heb het nu wel gehad met het poeprapen want heel het huis gaat er na stinken want ze plast er ook!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9348
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door castratenkoor »

Ik zou als ik in jouw situatie zat er 2 bakken bijplaatsen. Regel is aantal katten + 1. Zeker bij katten die problemen hebben met elkaar is het verstandig meer bakken te plaatsen. Bakken ruim uit elkaar plaatsen. En uiteraard liefst 2 x daags schoonmaken dwz poep en plas eruit vissen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
eveline1982
Tijger
Tijger
Berichten: 2043
Lid geworden op: 16 okt 2012 19:50
Locatie: Alkmaar

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door eveline1982 »

Ik zou toch ergens een 2de kattenbak neerzetten en ze goed schoonhouden. Je kan het altijd proberen, baat het niet dan schaad het niet :)
The Lovers of my life, Banjer, Beer, Minoes (katjes) Diego, Jimmie (hondjes) Django, Rodney, Co en Moos (ratjes)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6827
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Plassen/sproeien/poepen op ongewenste plaatsen

Bericht door Dinky »

Je gaat er vooraf al vanuit dat een tweede kattenbak met twee katten niet gaat werken in plaats van het eerst eens te proberen......
Kan gewoon een simpele opbergbak zijn van een hema/blokker o.i.d.
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie