Verhuizen & inenting

Voor alle vragen over wat te doen als je op vakantie gaat, als je gaat verhuizen of als je je kat wil vervoeren.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mufffin
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2012 18:40
Locatie: Malden

Verhuizen & inenting

Bericht door Mufffin »

Hallo!
Mijn vriend en ik gaan zeer binnenkort verhuizen (verven en vloeren leggen e.d. is bijna klaar) en onze lieve poes gaat natuurlijk met ons mee. Nu is het echter ook weer tijd om haar weer in te laten enten. Mijn vriend begon erover en dacht dat het misschien in verband met stress vanwege verhuizen en de inenting het wat teveel zou kunnen zijn voor haar (ze is net 1 jaar geworden, dus stiekem nog wel een beetje een kitten). Eerst was ik ervan overtuigd dat het geen probleem zou zijn, maar nu begin ik toch ook wat te twijfelen. Zijn er misschien mensen die hier ervaring mee hebben? Kunnen we de inenting beter een maandje uitstellen? Of zal het geen probleem voor haar zijn?
Freya13
Poema
Poema
Berichten: 240
Lid geworden op: 21 jul 2011 16:49
Locatie: Gent, België

Re: Verhuizen & inenting

Bericht door Freya13 »

ik denk eigenlijk dat het een niks met het andere te maken heeft
tuurlijk is inenten niet leuk voor een kat, maar dat duurt toch maar een paar minuutjes ... eens ze terug thuis zijn is de stress toch voorbij?
Gebruikersavatar
Mufffin
Kitten
Berichten: 6
Lid geworden op: 26 sep 2012 18:40
Locatie: Malden

Re: Verhuizen & inenting

Bericht door Mufffin »

Ja ik denk het ook. Maar ik twijfel een beetje aangezien meestal met inentingen een verzwakte versie van de normale ziekte wordt ingespoten, wat een gezond dier makkelijk kan hebben waardoor het er afweer tegen kan aanmaken dat dan voor een langere tijd aanwezig blijft, en zo is het dier dus immuun tegen de ziekte. Door stress (van de verhuizing) kan de afweer wel een beetje omlaag gaan. Mijn zorg is dus dat ze dan een te lage weerstand zou kunnen hebben, waardoor ze alsnog ziek wordt van de inenting... Zou dat kunnen? Of maak ik me nu zorgen om iets dat echt onmogelijk is?
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Verhuizen & inenting

Bericht door lidewij020 »

Ik vind dat je best een punt hebt. Stress zorgt voor verminderde weerstand en bij de enting wil je juist dat die weerstand goed is. Je kunt de enting gerust een maandje uitstellen tot alle verhuisstress voorbij is. Bel anders even met je dierenarts, zij kunnen hier het beste advies over geven.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Verhuizen & inenting

Bericht door pinguin »

Ik persoonlijk zou er voor kiezen om het uit te stellen. Eerst verhuizen en de kat laten wennen. Je heb wel die kitten entingen laten zetten?
Bij twijfel anders gewoon even je dierenarts bellen en vragen hoe die er over denken.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Verhuizen & inenting

Bericht door Robijn »

Mufffin schreef:....aangezien meestal met inentingen een verzwakte versie van de normale ziekte wordt ingespoten, wat een gezond dier makkelijk kan hebben waardoor het er afweer tegen kan aanmaken dat dan voor een langere tijd aanwezig blijft, en zo is het dier dus immuun tegen de ziekte. Door stress (van de verhuizing) kan de afweer wel een beetje omlaag gaan. Mijn zorg is dus dat ze dan een te lage weerstand zou kunnen hebben, waardoor ze alsnog ziek wordt van de inenting... Zou dat kunnen? Of maak ik me nu zorgen om iets dat echt onmogelijk is?
Nee hoor, je hebt helemaal gelijk!
In het verleden is een katertje wat ik een dag (of 2 of 3; ik weet het niet meer precies) na de inenting had opgehaald, inderdaad juist ziek geworden; waarschijnlijk inderdaad door de stress van een nieuwe omgeving, waardoor zijn weerstand omlaag ging, en hij juist niesziekte kreeg!!
Ik zou dus inderdaad het inenten even uitstellen.
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9353
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Verhuizen & inenting

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies is ook uitstellen tot ze helemaal tot rust is gekomen in de nieuwe woning.
Stress verzwakt de weerstand en dan is enten niet verstandig.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Verhuizen & inenting

Bericht door mittenslief »

ja het beste even aankijken hoe je poezel het heeft in haar nieuwe huis, en als ze op haar gemak is enten, soms weet je het toch niet ik heb hier gezonde kittens die wel ziek worden en de wat zwakkere juist niet.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie