Moeite om mijn kat te castreren!

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Adriana »

goed zo! hij moet even bijkomen van de narcose maar vandaag èn morgen geen voer?
heb je dat goed begrepen?
ik zou nog even naar de praktijk bellen want ik kan me voorstellen dat hij voorlopig niet zo veel trek heeft maar in de loop van vannacht/morgenochtend zou hij toch wel willen eten, denk ik. en het lijkt me na een katercastratie dat daar geen bezwaar tegen is.
van de castratie van mijn katers weet ik dat ze in de loop van de avond toch wel weer wilden eten.. zich hebben schoongelikt en de volgende ochtend al weer de beest uithingen..

en fijn dat het achter de rug is...
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9349
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem in de loop van de avond een ietsepietse beetje eten geven. Als dat erin blijft 2 uur later nog wat.
Zolang zonder eten is niet goed, als je hem dan daarna wat geeft gaat hij gegarandeerd braken.
Gewoon heel langzaam opbouwen met om de 2-3 uur een beetje.
Als dat erin blijft kun je morgenavond weer normaal voeren zoals hij gewend is.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
loonsy
Lynx
Lynx
Berichten: 191
Lid geworden op: 24 jul 2008 12:31

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door loonsy »

Ik kreeg bij beide castraties Royal canina recovery mee geloof ik. 1/4 bij terugkomst, 1/4 bij avond (had ze om 2 uur 's middags weer opgehaald) 1/4 voor het slapen en 1/4 bij het opstaan. Daarna mocht het gewone voer weer.
Schijnt (volgens de assistente) te voeden zonder braken... misselijkheid na operatie kan dit veroorzaken.

Heeft altijd als een tiet geholpen :)

Geen voer lijkt me helemaal streng. Mijn twee monsters hadden aan dat kwart blikje echt niet genoeg in hun ogen! En dat hebben ze mondeling laten blijken
(1/4 blikje per kat per keer natuurlijk)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5467
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door nellebel »

onze Da gaf wel aan dat ze konden gaan braken, maar dat ik ze wel wat mocht geven als ze er om vroegen. ze worden hier rond 11:00 uur geholpen en dan rond 15:00 uur ophalen.
hier hebben ze enkele uurtjes erna ook al gegeten, kleine beetjes, maar dat hebben ze zelf bepaalt. en dag later renden ze alweer door de kamer.
de kater kreeg ook geen pijnstilling mee alleen het poesje. dat is zo'n kleine ingreep, wordt zelfs geplakt ipv gehecht
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou ook voer geven.
Zo lang zonder eten is erg ongezond en inderdaad, hoe langer je wacht, hoe meer kans op misselijkheid.
Hier heb ik hen altijd gewoon eten gegeven van zodra ze goed wakker waren. Niet meteen heel het potje vol, maar wel een kleine maaltijd.
Langzaam opbouwen en elke paar uur kleine beetjes geven is voorzichtiger en zeker ook goed, maar gewoon 2 dagen wachten vind ik erg gevaarlijk voor leververvetting. Je zit dan toch, met het vasten voor de operatie erbij, al aan 3 dagen geen eten. Lijkt me echt niet gezond voor een kat.
Persoonlijk lijkt me het hongergevoel en bijhorende misselijkheid veel erger dan de misselijkheid van de narcose. Zeker als hij gasnarcose gehad heeft, moet hij daar toch snel over zijn? Nee, ik vind 2 dagen geen eten ook zwaar overdreven. De remedie lijkt me erger dan de kwaal.
2 dagen opletten met eten, daar ben ik het mee eens, maar wel zodra hij niet meer misselijk wordt en de narcose goed verwerkt is, er weer eten in krijgen. Dat zou ik doen.

Hier wordt Kleintje trouwens al behoorlijk misselijk na 24 uur niet eten en dan moet ik al veel uit de kast halen om er terug iets in te krijgen. Dat is ook elke kat verschillend.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Chiquita98 »

Hopelijk checkt de ts dit forum wel, want anders krijgt dat arme beestje vandaag dus ook geen voer? Ik gaf ze ook altijd een klein beetje voer hoor. Daar vroegen ze inderdaad ook wel om omdat ze voor de operatie ook al niet gegeten hebben.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Ghost79 »

Ik heb hem natuurlijk wel voer gegeven vandaag! Alleen wat minder dan normaal en gewoon het zelfde voer wat hij altijd krijgt, namelijk Royan Canin 36. Heb er nog veel van daarna ga ik overstappen op Royan Canin sterilized.

Ik merk overigens niet echt verschil in zijn karakter behalve dat hij wel krijst als ik hem oppak nou. Zal wel te maken hebben omdat dat het nog beetje gevoelig is daar.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Adriana »

maarre, hoe pak je hem dan op?
altijd hand onder zijn buik tot midden tussen zijn voorpoten en dan linkerhand poten ondersteunen..
en dus voorlopig even niet oppakken, maar dat had je al begrepen denk ik..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door anita_r »

Onze twee katers zijn nu bijna twee maanden geleden gecastreerd, omdat we ze in eerste instantie naar buiten wilden doen en om ervoor te zorgen dat ze niet zouden gaan sproeien. We hoopten dat ze door de castratie wat rustiger zouden worden, maar aan de andere kant waren we ook bang dat hun karakters zouden veranderen.

Nou....niets is minder waar!!! Ze zijn nog even gek, speels en ondeugend als voor de castratie. Flex hangt nog steeds in de gordijnen en Dexter vliegt ook nog steeds naar boven als hij daarvoor de kans krijgt. Het zijn twee donderstenen en dat waren ze ook voor de castratie.

Mijn dierenarts gaf ook aan dat ik over kon gaan op volwassen voer.
Sinds kort geef ik ze sterilised cat adult van Hill's. Voordeel van Hill's vind ik dat ze daarin twee soorten hebben namelijk adult en mature.

Ik zou me echt niet naar of schuldig voelen!!
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
anita_r
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 03 apr 2012 11:27
Locatie: Emmeloord

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door anita_r »

Oh... heb niet ver genoeg naar onder gescrolld en lees nu pas dat je kat al gecastreerd is?!
Groetjes,

Anita

-Flex en Dexter-
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door heidinuyten »

Van het karakter merk je nu ook nog niks, duurt nog wel een paar weken voor al zijn hormonen uit zijn systeem zijn, maar je hebt grote kans dat hij nu nog liever en aanhankelijker gaat worden.
Ik heb een maine coon kater van bijna 2 en hij is ook wat later geholpen, hij is zo veel kroelerd nu als dat hij eerst was, en nog zo gek als een deur qua spelen, ook hij is enorm groot en moet nog wel even doorgroeien.
Lightning!
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door pearlsofpassion »

Ik heb ook ooit een kater later laten helpen en hij werd toen terug speels en aanhankelijk.
Hij was natuurlijk nog steeds trots en onafhankelijk, dat soort zaken raak je niet kwijt :grin:

Maar hij was duidelijk een stuk gelukkiger na castratie en een stuk meer op zijn gemak. Sindsdien laat ik het niet meer zover komen. Gewoon op tijd weg met die hormonen zodat ze blij en onbezorgd kunnen blijven. Ik vind niet dat je hoeft te wachten tot ze weken van huis gaan of aggressief worden.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Ghost79
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 15 feb 2012 18:34

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Ghost79 »

4 mnd zijn verstreken sinds castratie en gisteren zag ik mijn kat plots tegen een teddy aan te rammen!
Ik checkte en zag zijn ding ook stijf zijn! Is de operatie mislukt en zal ik terug gaan naar de dierenarts?
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Robijn »

Ha ha, niets ernstigs hoor! Meerdere gecastreerde katten vertonen nog dit rijgedrag.
Mijn vorige kater werd opgewonden als je hem aaide en ging dan vervolgens op je arm rijen, en zachtjes in je arm bijten.. (niet zo fris; maar ja). Zijn ventieltje was dan ook zichtbaar :esick: .
De vorige kater van mijn partner trappelde graag op een opgefrommelde deken en maakte dan met zijn achterlijfje kleine snelle shockende beweginkjes.
Ze vinden het gewoon lekker... ;-)
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6829
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Moeite om mijn kat te castreren!

Bericht door Dinky »

Je zou inderdaad voor controle langs de DA kunnen gaan maar zoals robijn ook zegt kan het ook gewoon bij zijn gedrag horen ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Plaats reactie