Zie door het bos, de bomen niet meer!

Dagelijkse hoeveelheid, merken kattenvoer, versvoedingen, dieetvoer, etc.
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6861
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door Dinky »

Je zou ze ook beide een paar keer per dag een gedeelte kunnen geven ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Dat kan inderdaad, maar ik ben vaak weg overdag. Dus dan zouden ze over een periode van 8 uur geen eten krijgen..

Mijn kat kan prima een hele dag doen met zijn bakje, die heeft ook moeten leren om rustig aan met zijn voer te doen.

Maar ik sta open tot suggesties en ideeën
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Ik heb de ze 50 en 45 gram Applaws gegeven. De volgende dag ligt er nog zo'n 5 a 10 gram in hun schaaltje. Ik denk dat beide beesten dan genoeg hebben aan 40 gram, lijkt je niet?

Straks helemaal als ze elke dag een (half of heel) blikje natvoer van Applaws krijgen
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door pearlsofpassion »

Als ze niet te dik wordt, is het niet erg. Maar als er eentje veel te dik wordt en de ander te mager ben je beter dat je de voeding over 2 delen verdeelt. Of zelfs 3 keer per dag elk een bakje voor zetten en de rest weghalen.
Dat kan prima hoor en ze leren het snel.
24 uur delen door 3 is trouwens 8 uur dus ideaal, maar als dat niet lukt, hoef je ook niet alle tussenpozen even groot te maken. Hier eten ze ook gewoon als ik opsta (8 of 9 u), 's avonds rond 6 uur en dan voor het slapengaan nog een kleiner hapje.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Ze eten aldoor minder van de brokken, heb het idee dat ze er achter komen dat zelf ook minder nodig hebben dan eerst.

Maak het kleine zakje nog op, dan gaan ze weer even over op het restant Hill's wat hier nog staat en dan koop ik een wat grotere zak. Ben nog niet volledig overtuigd dat ze 100% deze brokken willen.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door pearlsofpassion »

Maak je er niet te druk in.
Zelfs als ze op dit moment deze brokken heel graag hebben, wil dat nog niet zeggen dat het altijd hun voorkeur blijft. Ook katten houden van afwisseling en kunnen een smaak na een tijd beu zijn. Das ook niet vreemd als ze altijd hetzelfde eten.
Het is dus wel leuk als je kan afwisselen tussen verschillende brokken die ze graag hebben en waar ze het goed op doen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Ja, dat snap ik. Alleen jammer dat Applaws dan bijvoorbeeld zo'n gelimiteerde smaak heeft.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Beide beesten doen het goed op Applaws! Ze hebben het nu een maand en heb maar een 7,5 kg zak gekocht :) Binnenkort eens de vleesjes doen.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Hoe belangrijk vinden jullie variatie in het droogvoer van de katten? De teren nu al een tijdje op de kip variant (7,5) kg! Zat er aan te denken om de volgende keer de kip & zalm variant te nemen.. beide worden goed gegeten.
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door pearlsofpassion »

Zo belangrijk als je dat zelf vind je katten het vinden.
Voor de gezondheid is het niet nodig. Er zal toch niet veel verschil in voedingstoffen in zitten. Het zou kunnen dat de zalmversie iets meer omega 3 bevat en dat is goed voor een heel aantal dingen (huid, nieren, ontstekingsremmend enz...), maar dat hangt er vanaf hoeveel zalm er werkelijk in zit.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Ik heb het nog even bekeken... er zit niet meer omega in de zalm variant...

Het enige verschil zit in de toegevoegde calcium, fosfor en kopersulfaat... Verder heb ik geen verstand of lagere waardes beter of slechter zijn voor de kat.. een idee?
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door pearlsofpassion »

Fosfor en calcium moeten ongeveer evenveel aanwezig zijn. 1 van beide ietsje meer, maar ik ben kwijt het welke.
Dat is heel belangrijk.
Maar daarnaast is het beter als er een lagere fosfor is. Fosfor is belastend voor de nieren. ;-)
Calcium heeft geen negatief of positief effect, het moet gewoon in de juiste verhouding tot fosfor aanwezig zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
stervis
Lynx
Lynx
Berichten: 137
Lid geworden op: 02 jul 2012 09:48

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door stervis »

Kip & Zalm = Calcium 2,12%, fosfor 1,37%
Kip = Calcium 2%, fosfor 1,6%

Dan zou dus Zalm de 'gezondere' keuze zijn?

Enig nadeel is dat ze niet een 7.5kg zak hebben bij Zooplus, gaat maar tot 2kg (kip variant dus niet)... hier al wel een bericht over gestuurd en ze zouden het doorgeven aan het producten team ofzo... (kortom, niemand koopt het, komt dus niet in het assortiment(
Niki
Looney
Binky
Puff
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door lidewij020 »

Kijk eens naar voedselverrijking. Er staan wel voorbeelden op het forum. Je kunt het droogvoer ook nu en dan aanvullen met een vers extraatje. Dat is goed voor de tanden en ze moeten er vaak echt op kluiven. Je kunt kippenvleugel, runderhart of eendagskuikens nu en dan rouw voeren. Waar woon je? Ik voer mijn katten 's-morgens vers en 's-avonds krijgen ze brok. Darf en Lotgering zijn ook vrij goedkope KVV en het zit in blokken van 200 en 250 gram respectievelijk.
Darf: http://www.darf.info/pages/darf/darf-kat.php
Lotgering: http://www.lotgering.nl/Start.aspx

Let wel op dat er een paar uur tussen het eten van bewerkt voer en vers vlees moet zitten. De bewerkte brokken maken maagzuur basisch, terwijl het maagzuur voor het verse vlees juist flink zuur moet zijn. Zuur maagzuur doodt eventuele ziektekiemen. Veiliger voor de katten en ook voor hun eigenaar.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Zie door het bos, de bomen niet meer!

Bericht door pearlsofpassion »

stervis schreef:Kip & Zalm = Calcium 2,12%, fosfor 1,37%
Kip = Calcium 2%, fosfor 1,6%

Dan zou dus Zalm de 'gezondere' keuze zijn?

Enig nadeel is dat ze niet een 7.5kg zak hebben bij Zooplus, gaat maar tot 2kg (kip variant dus niet)... hier al wel een bericht over gestuurd en ze zouden het doorgeven aan het producten team ofzo... (kortom, niemand koopt het, komt dus niet in het assortiment(

Euhm nee, net niet.
Fosfor is daar wel lager, maar de hele balans tussen calcium en fosfor is zoek. Je hebt daar bijna 2:1 ratio calcium:fosfor, terwijl het ideaal ergens 1.1:1 moet zijn. Ik weet niet precies hoeveel, en in brok is het altijd wel wat afwijkend, maar daar zou het naartoe moeten gaan. En dat is bij de kip dus meer het geval dan bij de kip en zalm.
Voor mij is die verhouding belangrijker dan dat beetje fosfor dat er minder in zit.
Zeker in kunstmatige voeding zoals brok kan je kat problemen krijgen met al die calcium waar geen fosfor bij hoort. Ze krijgt dat dan moeilijk uitgescheiden.
Absolute details weet ik er niet van, maar dat zijn de grote lijnen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Plaats reactie