diarree

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Gebruikersavatar
Sylkra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2012 23:16
Locatie: Emmen

diarree

Bericht door Sylkra »

Hoi allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb al wat verhalen op dit forum gelezen. Ik leg jullie nu ook mijn verhaal voor met de vraag of jullie adviezen, tips etc. hebben.

Ik heb 4 Noorse Boskatten. Onze laatste aanwinst is Youri, een katertje van nu 20 weken. Hij is bij ons komen wonen toen hij 13 weken oud was. Na een kleine 2 weken raakte hij aan de diarree. Het was net in die warme periode van een aantal weken terug, dus denk je: de hitte, ander voer (we zijn geleidelijk overgegaan op ander voer), verhuizing/stress etc. Na 3 weken en een paar probeersels zoals het geven van finidiar, kaopectate, werd het maar niet beter, dus ontlasting naar de da gebracht. En wat was het..giardia. Balen dus. Alle katten aan de panacur. We hebben net een paar dagen geleden de herhalingskuur afgerond. De andere katten hebben nergens last van. Youri zijn diarree was nog niet over. Meestal was het brij, dus niet waterdun en soms draaide hij zachte sigaartjes. Na het einde van de panacur was het nog niet helemaal top. Geen harde ontlasting in ieder geval en soms 'goot hij wat jus over zijn hoopje' dus niet goed. Op advies van onze da zijn we sinds vandaag Flagyl gaan gebruiken. Hoe is de ervaring met dit middel? Overigens Youri eet en drinkt vanaf het begin goed, groeit goed, is vrolijk en erg actief. Hij is in de 7 weken dat wij hem nu hebben van 1200 naar 2200 gram gegroeid, best netjes dus. Alleen die ontlasting...We moeten de Flagyl een week gebruiken. Ik heb het in een drankje maar hij vindt het verschrikkelijk vies, maar via een spuitje krijg ik het in ieder geval bij hem naar binnen. Ik las ook trouwens iets over Prins. Ik heb hem aan de Prins kittenbrokjes. Zijn hier geen goede verhalen over?? In de tijd dat wij hem hebben zijn we niet van voer veranderd en heb ook verder geen gekookte kip of rijstwater gegeven. Alleen droge brokjes. Welke adviezen kunnen jullie me geven? Verder wil ik misschien na de Flagyl ook Probiotica gaan geven alleen raadde me iemand aan dat ik net zo goed een paar keer per dag magere yoghurt kan geven. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik ben eigenlijk een beetje huiverig om het hem te geven omdat ik bang bent dat de zure yoghurt hem alleen maar meer aan de diarree brengt...Sorry voor mijn lange verhaal, maar ons ventje heeft ook al veel te lang z'n ontlasting niet goed...Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
Groetjes van Sylvia en de noorse boskabouters Eros (5), Bowie (4), Lizzy (2) en Youri (5 maanden)
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: diarree

Bericht door mittenslief »

je moet je ook bedenken dat zn darmpjes na zoveel rottigheid qua medicijnen helemaal ontregeld zijn, de een is daar gevoeliger voor dan de ander, heb je ook al isogel gebruikt? dat doe ik hier voor de kittens die aan de diarree zijn
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Sylkra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2012 23:16
Locatie: Emmen

Re: diarree

Bericht door Sylkra »

OK, ik zal er eens naar kijken. Bedankt voor de tip!
Groetjes van Sylvia en de noorse boskabouters Eros (5), Bowie (4), Lizzy (2) en Youri (5 maanden)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: diarree

Bericht door castratenkoor »

Als het zo blijft zou ik overstappen van Prins naar een beter voer en dan een speciale vrariant voor gevoelige darmen. Yoghurt zou ik niet doen, als de darmen al overstuur zijn raken ze het daar alleen maar nog meer van.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sylkra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2012 23:16
Locatie: Emmen

Re: diarree

Bericht door Sylkra »

Ik had gevoelsmatig ook mijn twijfels om nu yoghurt te geven, hoewel het misschien de darmflora wel ondersteunt. Ik heb onlangs proefzakjes opgevraagd van Freitag's Best Meal. Ik kreeg de tip via iemand en had dit op de website opgezocht (www.poespas.org). Ik raakte er wel enthousiast van. Aan het vers vlees zoals Carnibest of iets dergelijks krijg ik ze hier niet. FBM is ook op natuurlijke basis. Ik lees er goede recenties over, dus ik ben benieuwd.
Vanaf zaterdag geef ik dus Flagyl en de ontlasting gaat hier vooruit. De sigaartjes worden wat donkerder van kleur en worden niet meer overgoten met een 'sausje'. Ook wordt het steviger. Dus na 5 weken heb ik eindelijk een keer goede hoop. Nu moet het natuurlijk doorzetten. Ik moet nog een aantal dagen de Flagyl blijven geven. Daarna de ontlasting weer voor een giardiatest onderwerpen en dan hopen dat deze goed uitpakt. Vervolgens hoop ik dan dat de ontlasting goed blijft. Zoniet, dan denk ik toch dat het met het voer te maken heeft gehad. Maar goed, nu loop ik wel erg hard vooruit. Eerste prioriteit is om die giardia weg te krijgen.
Groetjes van Sylvia en de noorse boskabouters Eros (5), Bowie (4), Lizzy (2) en Youri (5 maanden)
Gebruikersavatar
BillyJean
Jaguar
Jaguar
Berichten: 781
Lid geworden op: 22 feb 2011 10:57
Locatie: Bovenkarspel
Contacteer:

Re: diarree

Bericht door BillyJean »

Dus na 5 weken heb ik eindelijk een keer goede hoop.


hoewel het probleem heel vervelend is, moest ik hier wel om grinneken....leuke woordspeling...
succes!! Het blijft een hele zoektocht
Groetjes van Elly, Fayline (29-02-2008) en Taffy ( 29-10-2012)
* BillyJean * * Bowie *

Hier vind je ons fotoalbum
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: diarree

Bericht door Chiquita98 »

Ik zou niet teveel dingen gaan proberen. De darmpjes van je kitten zijn nog in de groei en hoe meer dingen je gaat veranderen/proberen hoe harder die darmpjes steeds weer moeten werken. Een hoopje met een laagje saus erover.....daar zou ik al heel blij mee zijn. Het kan voorkomen dat je kitten nog maanden wat dunnere ontlasting heeft. Zolang ie eet en speelt en aankomt zou ik me er niet meer te druk om maken. Gewoon goed voer(licht verteerbaar in het begin) en dan komt het vast goed
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Sylkra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2012 23:16
Locatie: Emmen

Re: diarree

Bericht door Sylkra »

Goede hoop is een mooie woordspeling in deze inderdaad ha ha ha.
Ja, ik ga nu eerst ook kijken hoe hij het blijft doen op zijn huidige voer. Zoals ik eerder al vertelde moet ik de Flagyl nog blijven geven tot zaterdag. Dus ook daarna nog zien het zich ontwikkelt. Voorlopig nog even geen veranderingen en toevoegingen van ander voer of andere middelen. Mocht het na de Flagyl weer verslechteren, dan ga ik in overleg denk ik over op een ander (meer licht verteerbaar) voer.
Ik ben er ook geen voorstander ervan om van allerlei dingen te proberen in verband met de darmpjes. Aangezien hij de afgelopen 5, 6 weken wel al diverse medicijnen heeft gehad (finidiar, kaopectate, panacur en nu de flagyl) en zijn darmflora denk ik wel een klap heeft gehad, ben ik nog wel op zoek naar een middel dat als de ontlasting weer goed op orde is, om zijn darmflora te ondersteunen. Of moet ik het gewoon op z'n beloop laten en herstelt het lichaam vanzelf wel weer???
Bedankt allemaal voor jullie reacties trouwens, heel fijn! groetjes, Sylvia
Groetjes van Sylvia en de noorse boskabouters Eros (5), Bowie (4), Lizzy (2) en Youri (5 maanden)
Gebruikersavatar
Sylkra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2012 23:16
Locatie: Emmen

Re: diarree

Bericht door Sylkra »

Sinds een dag of 3 is het hier weer minder, zijn ontlasting is weer brijig. Ik ga weer ontlasting verzamelen om toch weer een giardiatest te laten doen. Ik moet nog 2 dagen de Flagyl gebruiken. In overleg met de da dus toch weer een test. Mocht de giardia toch niet worden vastgesteld, dan kan het dus aan de voeding liggen. Maar tijdens de kuur Flagyl is het wel een stuk beter geweest al. Raar dat er dan toch weer een terugslag is... Baal ervan. Het duurt me allemaal veel te lang. Misschien heb ik te weinig geduld??
Groetjes van Sylvia en de noorse boskabouters Eros (5), Bowie (4), Lizzy (2) en Youri (5 maanden)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9309
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: diarree

Bericht door castratenkoor »

Het is een probleem wat vaak veel tijd neemt, ik kan me voorstellen dat je het onderhand zat bent. Als de giardatest negatief is misschien toch een heel voorzichtig overschakelen op een sensitive variant voer. Het is vaak een lange weg van van alles uitproberen. De ene kat is de andere niet. Je zou eens Trovet voor gevoelige darmen kunnen proberen.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sylkra
Huiskat
Huiskat
Berichten: 14
Lid geworden op: 08 sep 2012 23:16
Locatie: Emmen

Re: diarree

Bericht door Sylkra »

Ja, ik zit ook te denken aan een voer dat lichter verteerbaar is. Maar ben ook tegelijkertijd weer huiverig voor een nieuw middel dat het lichaam ingaat (ongeacht medicijn of ander voer). Want aan alles wat nieuw is moeten maag en darmen natuurlijk ook weer aan wennen. Het is best lastig om de juiste belissing te nemen, wat is wel of wat is niet verstandig om te doen. Ik kreeg ook al een tip om een glutenvrije brok te geven aangezien giardia een glutenallergie kan verzoorzaken. Misschien maar op zoek naar een sensitive en glutenvrij dieetbrokje...
Groetjes van Sylvia en de noorse boskabouters Eros (5), Bowie (4), Lizzy (2) en Youri (5 maanden)
Gebruikersavatar
Solis
Huiskat
Huiskat
Berichten: 45
Lid geworden op: 28 jul 2012 15:16
Locatie: Liemers, Gelderland

Re: diarree

Bericht door Solis »

Ik gaf mijn 12 weken jonge kitten ook Prins Kitten. Sinds hij bij mij was nooit een vast hoopje gezien.. ontwormingen (Milbemax, Panacur), diarreeremmers en antibiotica.. geen verbetering.
Ik heb na al die kuren inderdaad ook ander voer gegeven (was ik ook huiverig voor, want het omschakelen naar ander voer zou óók weer een beroep doen op de maag/darmen) en nu lijkt het toch wel te helpen.

Ik juich niet te vroeg hoor, maar heb nu toch ook goede (vaste! hihi) hoop dat het beter gaat.
Ik voer nu Sanabelle sensitive kip.. misschien dat eens proberen?
paasnini

Re: diarree

Bericht door paasnini »

Hier goede resultaten met Proplan sensitive.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: diarree

Bericht door Chiquita98 »

Langzaam het voer mengen dan is er niets aan de hand hoor.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
heidinuyten
Huiskat
Huiskat
Berichten: 66
Lid geworden op: 05 jul 2009 17:19
Locatie: Noord-Brabant

Re: diarree

Bericht door heidinuyten »

Ik heb een vriendin, en haar kat had hetzelfde.
Alle mogelijke testen gedaan, helemaal gezond, alleen voedselintolerantie.
Ze ging toen over op royal canin hypoallergenic, van de da en ook alleen daar te krijgen.
Is na een tijdje omdat het er klein verpakkingen voor veel geld zijn ook gaan kijken voor andere brok.
Nu heeft ze almo nature kip en dat gaat erg goed.
Verder had haar kat in die tijd ook nergens anders last van, alleen diarree en was verder niet ziek of iets.

Succes ermee.
Lightning!
Plaats reactie