Gebruik kattenkruid, wel of niet doen?

Kat plast buiten de bak, katten aan elkaar laten wennen, kat krabt aan meubilair, etc.
Plaats reactie
Dante123
Kitten

Gebruik kattenkruid, wel of niet doen?

Bericht door Dante123 »

Van kennisen en vrienden hoor ik gemengde meningen over kattenkruid.
Zo zijn er voor en tegenstanders van.
1 van de tegenargumenten welke ik hoorde was dat kattenkruid als een soort cocaine is voor katten, en tja drugs geef je toch niet aan je dieren.

Vandaar dat ik hier eens wil polsen wat de meningen zijn omtrent het gebruik van kattenkruid.
Dus bij deze, hoe denken jullie hierover?
Cerna

Re: Gebruik kattenkruid, wel of niet doen?

Bericht door Cerna »

Je bedoelt het plantje of gedroogd? Ik heb het plantje wel eens gehad en ze werden er niet warm of koud van.
Ik heb wel zakjes met gedroogde valeriaanwortel en daar worden ze even heel relaxed (zo je wilt: stoned) van, maar na 10 minuten is het uitgewerkt en ze raken niet verslaafd. De kat vindt het heerlijk (een begint zelfs te kwijlen) en dat gun ik ze. Zie het als een onschuldig vermaak en absoluut niet vergelijkbaar met mensendrugs.
Adriana

Bericht door Adriana »

cocaine voor katten?
om te beginnen: ik ben niet bekend met het effect van cocaine op mens of dier.. dus ....

kattenkruid is er als plant (paar soorten) en gedroogd en als soort van tinctuur/druppels..
valeriaan is er als wortel (stinkt door vrijwel alle verpakkingen heen) en als druppels..
en dan heb je nog de feromonen (feliway) en nog wat plantaardige middelen zoals ongeveer zylkene, telizen, destress e.a.
en je hebt matatabi-staafjes, soort van katten-quat hihi..

je kunt er katzels, die het heel erg op hun heupen hebben (dikken staarten, blazen, beetje grommen..) mee proberen af te leiden en bij sommige katzels werkt het ene middel beter dan het andere, of helemaal niet.. kwestie van proberen en uitvinden..

van een beetje valeriaanwortel in een muis of kussentje kunnen sommige katten redelijk high worden en ze soppen dat kussentje helemaal nat.. ze kiezen daar vaak zelf voor want het geeft pas geur af wanneer je de stukjes wortel kneust.
bij kleine ruzietjes kan het de kou snel uit de lucht halen, net als wat valeriaandruppels gewapperd door de lucht op een wattenschijfje..

maar cocaine voor katten..? kan niet zoveel met die vergelijking en dan niet met name met de schadelijke bijverschijnselen, zoals verslaving en criminaliteit (hihi..katzels als drugskoeriers, inbrekende, jattende katten en zo..)
pearlsofpassion
Tijger
Tijger

Bericht door pearlsofpassion »

Het heeft alleszins al geen negatieve effecten op de gezondheid van de kat.
Das al iets dat niet opgaat bij drugs.

Ze kunnen er inderdaad een beetje high van worden, of zo lijkt het dan. Maar mijn jongens krijgen dat ook van de geur van mijn zweet. Dus moet ik het dan ook verbieden als ze mijn sandalen weer eens heerlijk vinden ruiken? :eeh:
Ik vind dat allemaal nogal onschuldig. Het is niet dat ze er de hele dag aan gaan liggen sabbelen.

Het kan wel in zekere mate verslavend werken, net als elk goed gevoel verslavend kan werken. Er zijn ook mensen die verslaafd zijn aan sport of aan kick's. Dat is dus aan het voldane gevoel dat sport en uitputting geeft, of aan de adrenaline (ok, das een lichaamseigen drugs als je wil). Doch zijn er ook genoeg mensen die daar ook aan doen, maar er niet verslaafd aan geraken.
Ik denk dat de meeste katten geen reden hebben om verslaafd te worden aan catnip of valeriaan. Maar mijn poes heeft het wel een beetje gehad.
Mijn poes had namelijk erg veel moeite met nieuwe katten in huis. Sinds Luis er was om Cuzco bezig te houden zodat deze niet achter haar aanging, ging het veel beter. Maar om haar te ondersteunen ben ik ook valeriaan gaan gebruiken. Dat ontspande haar, verzette haar gedachten waardoor ze minder moeite had met de jongens en haar stresslevel een stuk daalde. In het begin was het nodig om 2 keer per week te sprenkelen, al deed ik dat niet altijd stipt. Als ik het vergat werd ze een beetje minder tolerant, maar niet speciaal slecht gezind. Naarmate de tijd verstreek werd het minder nodig om te sprenkelen want de relatie met de jongens werd beter, maar Kleintje zelf werd erg lastig als ik het niet gedaan had. Je zou dus kunnen zeggen dat ze de valeriaan nodig had, en dus verslaafd was.
Maar toen heb ik gewoon eens doorgezet en niet toegegeven en daarna maar 1 keer per week meer gesprenkelt en het probleem was over.
Nu zet ik het nog in als ze eens een paar dagen achter elkaar lastig loopt. Ik wil namelijk niet dat het gaat escaleren tussen haar en de jongens en als ze van het minste gaat blazen wordt iedereen daar slecht gezind van.
Ook als ik lange tijd (relatief gezien) van huis ga, durft ik sprenkelen. Dat is dan om alle katten wat meer bezig te houden dan ze normaal gezien al zijn en de sfeer zo goed mogelijk te houden tijdens mijn afwezigheid.

Maar dus, ookal zou je kunnen zeggen dat mijn poes na maandenlang eigenlijk continu gebruik, misschien wat verslaafd was, ik zou het zo weer inzetten, zeker wanneer het ter ondersteuning van een onzekere of bange kat is.
De afkickingsverschijnselen waren nu ook niet om een heel boek over de schrijven (enkel erg slecht gezind). En het duurde maar een paar dagen voor ze over waren.
En als je het gewoon af en toe gebruikt of speeltjes met catnip geeft, maar niet meteen het hele huis vol, gewoon af en toe een speeltje erbij, dan zal je kat echt niet verslaafd raken. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar

Bericht door achtpuntzes »

ik had nog nooit gehoord van tegenstanders van kattenlruid :lol:

kattenkruid zit vrij vaak in speeltjes voor katten verwerkt. mijn katten reageren er maar lauwtjes op. nee dan geef ik ze liever wat valeriaanworteldaar worden ze echt high van... :)

maar ik heb dus nog nooit gehoord van kattenjunks, die s'nachts radio's uit auto's jatten om hun verslaving mee te bekostigen...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Dante123
Kitten

Bericht door Dante123 »

Het vergelijk met cocaine was misschien wat ver gezocht, maar zie het dan als een joint. Volgens vele is wiet ook niet verslavend, maar als mens wordt je er ook stoned/high van.
Aangezien ik persoonlijk geen voorstander ben van drugs (al is dat een hele andere discussie) voelde het wat gek om een soort drug (al dan niet verslavend) aan de kat te geven.
Ik had er wat filmpjes van gezien op youtube hoe bepaalde katten helemaal schuimbekkend en lam uit de ogen keken. Vandaar dat ik het toch eerst maar eens hier wou polsen.
pinguin
Tijger
Tijger

Bericht door pinguin »

Ik ziet het meer zo: de meesten mensen vinden chocola heerlijk :grin: En voor sommige zelf verslavend ;-) Maarn zoalang je het met mate eet kan het geen kwaad :-P
Zo zie ik het ook met kattenkruid. Ik gebruik hier de spray en als ze het dan ruiken worden ze wild en gaan ze liggen rollen en uit eindelijk nog lekker na chillen. Maar ze krijgen het hier niet dagenlijks.
En ik gebruik er maar heel weinig van.

Met valeriaan heb ik slechte ervaring. Een kat van mij kreeg een bad trip heb heb ze een aantal uur uit elkaar moeten halen omdat ze ruzie kregen. Maar over het algemeen reageren katten er goed op.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
castratenkoor
Tijger
Tijger
Contacteer:

Bericht door castratenkoor »

Ik heb katten die zowel op valeriaan als op catnip niet reageren.
Een aantal is verzot op kussentjes met valeriaan.
Ik zie in beide middelen geen enkel gevaar.
6koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRikMaks**
Teun'09 Luuk'13 Teske'14 Clarie'16 Koen&Wiep'25
brad000123
Kitten

Bericht door brad000123 »

tot mijn schrik zag ik dat de pagina die in het onderwerp staat verwijderd is. Nu ben ik vandaag begonnen met de pagina te maken en was hij nog niet af. Verder klopt het dat er informatie uit een ander document is overgenomen. Maar dat document is door onszelf als vereniging opgesteld. Zoals gezegd, ben ik nog niet klaar met de pagina. De geciteerde tekst wilde ik nog met voetnoten voorzien. Het lijkt me dat er dan geen sprake is van auteursrechtelijke schending toch? Zou het misschien mogelijk zijn om de pagina weer terug te halen, waarbij je wat tips kunt geven hoe ik de pagina moet aanpassen, zodat die niet verwijderd hoeft te worden?
Plaats reactie