Pluisje, verhoogde nierwaardes

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Fijn dat de waardes van Binkie gedaald zijn !
Casper heeft ook schrompelniertjes, dus er is zeker hoop hoor ;-)
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Zo wat houdt hij het goed vol dan! Met Bink gaat het erg goed hij is actief nieuwgierig eet en drinkt goed dus dat geeft hoop.

Ga jij 1x in de zoveel tijd naar de DA voor een infuus of doe je dat zelf?
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Ik heb even een vraagje bij liesje mijn nierpatient is de ureum stabiel gebleven zelfs een beetje gezakt maar de creatine is erg gestegen sinds de vorige meting bijna een jaar geleden. Gaat dat niet samen naar beneden of omhoog?
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Meestal wel, maar het gebeurt ook wel eens afzonderlijk van elkaar..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

even naar je waardes gekeken en gaat inderdaad achteruit..
wat krijgt liesje precies te eten en krijgt ze iets van urémyl of macsamuels om te helpen urea naar beneden te krijgen?
je zou kunnen overwegen om af en toe te 'spoelen' zodat ze alle opgebouwde ellende kwijt is..
in de whg bibiotheek bij bloedonderzoek (zelf ff goegelen) staat een uitgebreide uitleg over de betekenis van de waardes bij bloedonderzoek, waaronder urea, crea, etc.. het bestaat uit drie delen..
http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... h+Chemisch
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Katelijne »

Hoi allemaal,

Ik ben hier ook nog eens met enkele vraagjes. Onze Azraël is ondertussen 18 geworden, dus nu wettelijk meerderjarig! Hij kan met de auto leren rijden om nu zelf naar de da te gaan! :lol:

Ik heb twee vraagjes ivm onze nierpatiënt:
1) Er is mij hier eens verteld dat tonijn natuur (dus in eigen nat) NIET goed is voor een nierkat, terwijl onze da zegt dat het net wel goed is. Maar gisteren vertelde mijn broer, wiens kat ook recent nierpatiënt is geworden, dat hij ook GEEN tonijn natuur mag geven. Dus, hoe zit dat nu eigenlijk?
2) Zijn er eigenlijk nog andere dingen, behalve het nierdieet, dat ik hem mag geven? Azraël heeft zo graag eens een brokje vers vlees (kippenwit of zo), maar ik durf niets te geven nu.

Zijn achterpootjes lijken ook wat minder krachtig te worden. Zou dit met zijn nieren te maken hebben, of kan het gewoon van de artrose zijn (dat heeft hij al jaren).

Ik moet normaal gezien pas in december weer op check-up. Zou ik vroeger gaan?

Groetjes,
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Van harte met de meerderjarige ;-) !! Wb de tonijn, goede vraag zou daar ook graag antwoord op willen hebben, want Guusje is er dol op, maar durf het niet te geven. Om op je tweede vraag antwoord te geven, als je eens iets anders zou willen geven zou je er ikipaktine over kunnen doen. Laatst heb ik guusje een piepklein stukje kipfilet gegeven, vond het zo sneu de anderen altijd wel, en zij niet.. Maar het advies is liever alleen nierdieet, volgens de dierenartsen.. Je zou de kattensnoepjes van Trovet kunnen proberen was zowel Patiaan (im) als Guusje gek op!

Wb de achterpootjes, is het kalium wel eens meegenomen bij een bloedonderzoek? Houdt hij zijn kopje wel gewoon goed rechtop? Kalium tekort komt nl regelmatig voor bij nierpatientjes, en dan komen dit soort klachten voor.
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door kansarmedieren »

Adriana schreef:even naar je waardes gekeken en gaat inderdaad achteruit..
wat krijgt liesje precies te eten en krijgt ze iets van urémyl of macsamuels om te helpen urea naar beneden te krijgen?
je zou kunnen overwegen om af en toe te 'spoelen' zodat ze alle opgebouwde ellende kwijt is..
in de whg bibiotheek bij bloedonderzoek (zelf ff goegelen) staat een uitgebreide uitleg over de betekenis van de waardes bij bloedonderzoek, waaronder urea, crea, etc.. het bestaat uit drie delen..
http://www.whgdierenartsen.nl/Bibliothe ... h+Chemisch
Ze eet happy cat nierbrokjes ze hoeft geen natvoer al veel merken geprobeerd, ze eet wel goed en is niet misselijk. De ureum is gezakt was bij de eerste meting 19.2 in nov 2010 maar de creatine stijgt .ze eet ene beetje moeilijk ik moet erbij blijven staan en aanmoedigen om haar brokjes te eten zal dat de komende tijd eens doen, en dan eens kijken of ze weer aankomt.

Ze krijgt nu een klein kuurtje prednoral voor korstjes op de huid. Kan dat ook komen door verhoogde waardes?
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

vette vis zoals makreel en sardines is erg goed voor nieren ivm met de vetten/oliën, die een positief effect op de nierfunctie (kunnen) hebben.
en dan kom je bij trias omega en andersoortige/levertraan producten uit als je het isoleert..
dierlijke eiwitten zijn ook eiwitten en kip eiwit is makkelijker en lichter verteerbaar, zeker voor nierklantjes dan vis-eiwit.plantaardig eiwit geeft de minste afvalstoffen..
om die reden krijgen ze hier geen 100% vis of een heel heel klein beetje.

Enzo krijgt tegenwoordig wel trias omega (voor nieren en gewrichten) en hij vindt het absolute bagger!! dus gaat wat van dat spul in een druppelflesje, zodat ik druppels van dat spul in een capsule kan doen, voorzichtig en niet aan je vingers smeren, zodat ik die capsule met een beetje easypill bij Enzo naar binnen kan schuiven.. 'en goed voor je Enzo'...

en Enzo: 'smeer het maar in je haar, die prut'..!!!

je zou het kunnen opleuken met wat ipakitine als je het dan echt wilt geven en dat geldt voor de kip ook.. en opletten en als ze de volgende dag nauwelijks tot niet eten, dan was het eiwitgehalte voor die betreffende nierfunctie te hoog en dan zou ik het schrappen, want dan is de belasting voor de betr nierpatient te hoog.... dus kan ik geen eensluidend antwoord bedenken en zal het bij iedere nierkatzel wat anders uitpakken ..

verhoogde crea waarde kan dacht ik komen door bepaalde medicijnen en dus zelf ff bij de uitleg van creatinine in het whg etc kijken pse..

licht gestolde eidooier is uitstekend voer voor nierklantjes (vits b en andere goeie stofjes en geen eiwit). ik leuk dat tegenwoordig op met zeer fijngemalen gedroogde tonijn of kip van de Cosma snacks, dat heeft erg sterke geur en je hebt maar een paar priegeltjes nodig in de vijzel. en dan is het ineens veel lekkerder-der..

en hoezo personeel...? ;-) :lol:
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Haha, je doet goed je best Adriana ! Onze lievertjes krijgen ons toch zover hè? ;-)

Bonnie/Clyde/Binkie: Ik geef Casper 2x per week zelf onderhuids infuus. Destijds met mijn da overlegd en hij is met sprongen vooruit gegaan.
Er zijn meerderen op dit forum die het zelf geven hoor, het is goed zelf te doen, tenzij je een wilde "huistijger" hebt.... :shock:
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Gebruikersavatar
BonnieClydeBinkie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 16 aug 2012 19:40

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door BonnieClydeBinkie »

Hebben je dat dan geleerd van je DA? En hoe kom je aan die spullen?

Weet niet of ik dat zou durven hoor. Bink blijft bij de DA redelijk rustig maar hier in huis is ie nogal wild. Dat was even wat minder maar sinds t infuus is t weer de oude drukke Binkie. Gelukkig goed teken.
Bonnie & Clyde: 4 juni 2006
Binkie: 30 mei 2011
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Adriana »

op pagina 171 van Pluis staat de link en de informatie over thuis infuus geven..
http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2550
bericht van 8 mei..
oefenen op een sinasappel en zelf niet de zenuwen krijgen..

maar met sommige katten lukt het niet. beetje vergelijkbaar met insuline spuiten, maar daar is het motto: 'vluchten kan niet meer'..
de dierenarts kan het voordoen en het belangrijkste is de scherpe naald er onder de juiste hoek in éen keer injassen.. (naald max 2x gebruiken, anders bot en pijnlijk)

heel veel baasjes komen uiteindelijk toch over de drempel en gaan het doen, wel in het begin met twee en rustig blijven en geduld en stoppen als het niet lukt, met aai en knuffel..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door patiani-guusje »

Het is heel goed te doen zelf thuis infuus geven, als je een kat hebt die een beetje meewerkt. Ik vond t eerst ook best eng maar er kan weinig misgaan en je weet waarvoor je t doet. Niet elke dierenarts werkt mee hierbij, jammer genoeg, want thuis geven is voor de kat veel minder stress vol.

Hier goed nieuws: na maanden heel slecht zelf eten, eet guusje nu wel zelf, al t hele weekeinde! Droge brokjes at ze wel zelf maar ook erg weinig en nat voegr helemaal niet! Nu weer eens kipsmaak van rc geprobeerd wilde ze nooit maar nu eet ze t met smaak!!
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Cerna

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door Cerna »

Ik ben weer heel even terug want ik wil graag wat advies voor Cochi. Het gaat niet goed met hem. Hij is broodmager, vacht is plokkerig (maar nog wel zacht dankzij Trias Omega) en hij spuugt de laatste tijd weer bijna dagelijks.
Infuus doe ik niet - hij heeft helemaal geen onderhuids vet meer, dat is veel te pijnlijk - controle heeft, denk ik, weinig zin want ik weet dat de nieren slecht zijn en hij krijgt al Fortekor en zo nu en dan echt nierdieet, maar meestal Gourmet met ipa. Tweemaal daags krijgt hij een kwart Zitac en dat hielp tot voor een week terug goed. Nu dus helaas niet meer.
Kan ik nog Cerenia proberen? Ik zag dat het alleen voor honden is.

Ik weet dat ik hem binnenkort ga verliezen, hij is oud, hij is op, maar hij is al vaker in een crisis geweest: drie jaar geleden, vorig jaar winter, maar toen had hij nog wat bij te zetten. Hij is nu een schim van de kater die hij ooit was.

Gisteren lag hij op ons bed met zijn kop op mijn kussen en toen ben ik naast hem gaan liggen en hebben we herinneringen opgehaald: over Frankrijk waar hij geboren is, over de lange reis naar Nederland, over dat hij altijd - ondanks zijn 10 kilo - een makkeman was. Vaak spugen, veel onderzoeken, medicijnen en dan toch ruim 17 jaar worden.
Ik wil hem nog niet kwijt, maar ik ben bang dat ik nu de strijd ga verliezen. :-(
Gebruikersavatar
lmd
Lynx
Lynx
Berichten: 151
Lid geworden op: 23 mei 2009 22:16
Locatie: Hoorn

Re: Pluisje, verhoogde nierwaardes

Bericht door lmd »

Natan: wat goed dat Guusje zelf weer eet,zet hem op Guusje!!!

Annet: wat een zorg voor je! Casper heeft vorig jaar ook een tijdje cerenia gekregen, het hielp heel goed. Hij vond het tabletje alleen ontzettend vies:-(
Sterkte met cochi, lief dat hij zo bij je kwam liggen, de tranen springen in m'n ogen :cry:
Groetjes Luciënne, mijn lieve nierkater Casper en mijn andere 4 Birmaantjes
Plaats reactie