Wondjes

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Wondjes

Bericht door BloemTetsu »

Tetsu is niet ongehavend teruggekomen van zijn zwerftocht.
Onder zijn kin zit een snijwondje. Redelijk vers (roze, nog open)
Daarnaast meerdere plekken die aanvoelen alsof daar een wond zit/zat. Op zijn kop een dik plekje, op zijkant zitten haren aan elkaar geplakt en de huid is makkelijker zichtbaar, het schoudergewricht steek op deze plek ook uit. Doet het aan beide kant, maar bij deze plek voelt het vreemder. Niet gebroken.
Op de andere zijkant voelde ik ook een verdikking.

Tetsu heeft een dikke vacht en haren van ongeveer 3,5 cm. Dus ik kan zijn plekjes niet goed bekijken. Ik mocht er wel aanzitten, maar hij was toen net thuis en aan het eten/knuffelen.

Wat kan ik het beste doen, het aankijken en indien nodig naar DA, of eerder? Wat kan ik doen met de verscheiden plekken/wondjes, qua verzorging? Ik zit er aan te denken om met een tondeuse de haren weg te scheren, maar is dat verstandig?
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Misslerona
Huiskat
Huiskat
Berichten: 34
Lid geworden op: 24 jul 2012 23:06

Re: Wondjes

Bericht door Misslerona »

Mooi dat hij weer terug is ;)..

Het wondje onder zijn kin, kun je het beste schoonhouden met betadine zodat dit niet kan gaan ontsteken. Je kan eventueel de kat wel scheren op de plekjes van de wondjes zodat je ze goed kan bekijken, dat zou de DA waarschijnlijk ook doen.

Waar de haren vastgeplakt zitten daar ook wondjes?

Als je het niet vertrouwt met die schouder zou ik naar de DA gaan, en met die verdikking ook.
Klinkt namelijk niet zo goed. Voor de rest kun je het wel even aankijken:)...
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Wondjes

Bericht door mittenslief »

ja scheren en/of uitwassen met biotex
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Wondjes

Bericht door BloemTetsu »

Prima, dan ga ik vanavond aan de slag met scheren en betadine.
Of er wondjes zitten bij het vastgeplakte gedeelte kan ik niet zien. Ik vermoed van wel.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Wondjes

Bericht door BloemTetsu »

Zijn nagel is waarschijnlijk ook afgebroken en er zit een een donkerbruin plak rondom achter teen. Echter mag ik zijn niet echt goed bekijken. Maar ik heb de voet in de biotex gestopt en de rest met washand afgenomen.
Daarna heb ik zijn poot nog in water gestopt om proberen te spoelen. Maar dat vond hij niet fijn (andere poot was geen probleem). Ik moest stoppen omdat zijn hart als een razende roeland te keer ging. Om hem te kalmeren heb ik het beestje tegen me aan gedrukt. Daarna ging hij zelf ook weer bewegen en tegenstribbelen. Dat was wel even een schrik moment voor mij. Ik had alleen zijn pootje in het water en hem stevig vast, maar het was geen waterballet.

Het heeft wel geholpen, want hij liep vanochtend niet meer te hinken.

Onder kin en op schouder zitten snijwonden. Uit deze komt gele spul uit. De andere plekjes heb ik niet kunnen bekijken. Ik was toch een beetje huiverig om aan de slag te gaan met tondeuse. Gezien het lange haar en de wondjes die er kunnen zitten.

Wij proberen donderdag een afspraak te maken bij de DA.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Wondjes

Bericht door mittenslief »

dat gele spul is dus pus van de wond die ontstoken is, probeer die wond open te houden door een paar keer per dag uit te wassen met biotex, en klinkt heel vies maar probeer het een beetje uit te knijpen net als een pukkel zeg maar. ik heb het ook een aantal keer met mijn buck gehad die was ook constant aan het vechten en had regelmatig wonden die ontstoken waren.
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
jennli
Tijger
Tijger
Berichten: 1101
Lid geworden op: 20 aug 2010 15:09

Re: Wondjes

Bericht door jennli »

Als de wond ontstoken is zou ik toch even langs de dierenarts gaan. Calendulanzalf op de overige wondjes werkt verzachtend.
Like the great philosopher Jagger said: You can't always get what you want
But if you try sometimes you just might find you get what you need
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wondjes

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zou niet zelf gaan dokteren maar naar de DA gaan.
Ook zelf gaan scheren, als je daar geen ervaring mee hebt, zou ik niet aanraden.
De DA kan hem goed bekijken, helemaal onderzoeken en al zijn wonden verzorgen. Die kan dat het beste.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Wondjes

Bericht door BloemTetsu »

Tetsu had ook 2 teken in zijn nek, die wij er niet uit kregen. Bij DA ging dat wel en meteen antibioticum spuit, anti wormen spuit, geknipt. Wondje zitten nu dicht. Pootje moet ik nog schoonmaken, dus het gaat goed.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
paasnini

Re: Wondjes

Bericht door paasnini »

Ik heb altijd honingzalf in huis (van de drogist) altijd handig voor wondjes.
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: Wondjes

Bericht door mittenslief »

ja ik gebruik de zilverzalf van de huisdierendokter, is ook handig voor jezelf
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Wondjes

Bericht door BloemTetsu »

Goede tips!

Tetsu is nu wel een heel stuk berustende. Hij mauwt amper omdat hij niet naar buiten wilt. Meneer vind het wel goed bij ons binnen. Hij heeft het opgegeven, hij is tevreden, of hij laat het nu even rusten.
Alleen als Bloem even buiten is, dan wil die mee.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Wondjes

Bericht door Adriana »

hoop van harte voor jullie dat hij het heeft afgeleerd want het is iedere keer weer angstig en een kostenpost als hij gehavend terugkomt.
en tot dusver is het goed gegaan maar zijn beschermengeltje heeft waarschijnlijk overuren gedraaid..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Wondjes

Bericht door pearlsofpassion »

Het is niet noodzakelijk zo dat hij mee wil wanneer Bloem buiten is.

Hier ook een kater (Cuzco) die aangevallen geweest is, als kitten, een schrik gepakt en gaan lopen is. Wij hebben de aanval gehoord (aan de achterdeur) en hem gelukkig diezelfde avond nog teruggevonden en kunnen vangen (en vasthouden).
Maar hij is nu dus echt niet op zijn gemak buiten, blijft het liefst van al binnen.

Maar... als zijn vriendje aan het tuig buiten is, dan staat hij aan de deur te klagen. Niet omdat hij naar Luis toe wil (dat hebben we heus ook wel geprobeert), nee, omdat hij wil dat Luis terug binnenkomt.
Hij wil dus zelf echt niet naar buiten.

En weet je, ik vind dat wel prima zo. Hij blijft gewoon mooi binnen, kan er hem ook niets meer gebeuren!
Luis gaat maar heel sporadisch en enkel aan het tuigje buiten. Hier gaan geen katten meer los, ik moet er niet aan denken dat er eentje echt zou verdwijnen of aan zijn einde zou komen.
(later wil ik wel de tuin afzetten zodat ze veilig buiten kunnen, en hopelijk went Cuzco er dan nog aan)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Wondjes

Bericht door BloemTetsu »

Tetsu beschermengel ben ik zeer dankbaar en is nu lekker op vakantie.

Het is zeer goed mogelijk dat Tetsu bij Bloem wil zijn en niet persé buiten. Laatst had ik deur open staan (met kippengaas ervoor). Bloem bleef proberen er door te komen en Tetsu lag in het zonnetje beneden.

Bloem ontsnapte deze week 2x (raam op kiertje, de was volgebouwd), gelukkig had Tetsu deze route niet ontdekt.
Nu doe ik voor haar soms de deur open.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie