katertje 13 weken dunne ontlasting

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
Cerna

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Cerna »

Poeh, de een zegt dit, de ander dat. Kan me voorstellen dat het je gaat duizelen. Ik zou doen wat de dierenarts adviseert en alle verdere - goedbedoelde - adviezen voorlopig even naast me neerleggen. Zolang ze niet weten wat er aan de hand is, kun je wel van alles gaan proberen, maar daar maak je het misschien alleen maar erger mee.

Heeft de dierenarts het nog niet gehad over het nakijken van de ontlasting?
paasnini

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door paasnini »

Wat ik schreef was ook geen advies aangezien nog niet duidelijk is wat er aan de hand is, ik gaf wel een voorbeeld hoe de Giardia is aangepakt.
Als de da graag licht verteerbaar voedsel voorschrijft zou invorder de RC sensitivity control gaan.
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Ilovesiamesecats »

Soms is het goed advies van de dierenarts op te volgen, soms moet je op je gevoel af gaan. Als ik had geluisterd naar mijn dierenarts toen *Joepie suiker kreeg had hij nog maar heel kort geleefd...

In kvv zitten voldoende voedingsstoffen en als je door de diarree bang bent voor tekorten kun je multivitamines geven. Geen dierenarts voor nodig, gewoon op internet te bestellen.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door pearlsofpassion »

Ik geloof toch ook dat als je een kat in de meeste voedingstoffen wil voorzien, je best rauw kan geven. Dat doen ze ook bij erg kleine kittens die ondervoed zijn om snel aan te komen. Dat het niet goed zou zijn voor kleine kittens is volgens mij iets dat voorkomt uit onwetendheid en de daaruit volgende onzekerheid. Men wil op zeker spelen.
Maar de beste voeding voor katten is ook het beste voor kittens, zo simpel is dat.

Geen kip en rijst geven (en zeker niet koken, ik weet niet of dat de bedoeling was) als compleet voer. Dat is niet compleet. Enkel kip ook niet en met de rijst kunnen ze zo goed als niets (dat geven ze omdat het stoppend werkt, maar dan kan je veel beter bot geven).
Om compleet te zijn moet er vlees, bot en orgaan in zitten, en als je er zelf niets van afweet ben je dus het beste met een goede kvv. Als je vers vlees wil geven natuurlijk.

Of het licht verteerbaar is, weet ik niet helemaal. Voor katten die op vers zitten is het gebleken dat blikvoer of gekookte kipfilet niet lichter verteerbaar is. Maar het is niet nog niet helemaal duidelijk of vers dan lichter verteerbaar is dan blik bij katten die brok gewend zijn. En als de DA er zo negatief tegenover gaan blijven staan, zal men het nooit weten ook.
Het is wel zo dat er mensen zijn die positieve ervaringen hebben met het overschakelen naar kvv wanneer het dier last heeft van diarree.
Het kan natuurlijk ook een voedselintolerantie zijn, en volgens mij heb je toch minder kans daarop bij vers voer (het natuurlijke voer van de kat) dan bij brok. LIcht verteerbaar voer is niet altijd de oplossing bij alle darm- of maagkwalen. Het is vooral nodig wanneer de kat niets binnen houdt (overgeeft), minder bij diarree lijkt mij. Diarree heeft een oorzaak, daar helpt licht verteerbaar voer niet meteen bij als de oorzaak blijft.
Het is natuurlijk wel beter dan zwaar voer om de darmen niet meer te belasten dan al is. Dus ik zou zeker en vast licht verteerbaar voer geven, maar volgens mij ligt daar niet de oplossing in.

Ik begrijp ook helemaal dat het heel eng is om over te gaan op vers voer en dat je het liever niet uitprobeert op je lieveling. Ik zou ook niet staan springen om maar iets te proberen waar je weinig van kent wanneer je katje ziek is en je DA het afraad. Ookal weet je dan dat de DA er eigenlijk zo goed als niets vanaf weet (blijkt ook uit zijn kip en rijst verhaal).
Als de klachten echter blijven aanhouden en men kan geen oorzaak aanduiden, zou ik het toch eens overwegen. Het kan zo maar werken. ;-)
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Cerna

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Cerna »

Ik heb Cochi destijds wel gekookte rijst gegeven met gekookt ei en iets zacht voer. Niet omdat het een volledige maaltijd moest zijn, maar puur om de diarree de baas te worden. En samen met de antibiotica werkte dat bij hem dus heel goed. En daarna ben ik overgestapt op het voer wat de andere katten ook kregen en bleef het goed gaan.

Maar hier is dus meer aan de hand en daarom lijkt het me niet verstandig om maar in het wilde weg te gaan experimenteren, maar gewoon rustig te blijven - vooral omdat de kat er verder geen hinder van heeft - en te doen wat de dierenarts adviseert. En ik denk dat het advies kip met rijst ook als noodoplossing wordt gezien om de diarree te stoppen en niet om permanent te blijven geven.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Chiquita98 »

Ik sluit me eerlijk gezegd aan bij Annet. Gewoon lekker even de lichtverteerbare brokken geven en de rust bewaren. Hoe gezond vers voer ook kan zijn....de darmpjes zijn zo van slag dat steeds maar experimenteren mij ook niet goed lijkt. Op den duur zou je het natuurlijk wel kunnen doen en dit dan ook opbouwen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Dinky »

Mijn ervaring met diarree bij onze vorige poes loulou was ook dat het moeilijk weg te krijgen was. Kwam door de AB waar geen probiotica bij gegeven werd en dus kwam ze in de diarree. Eerst geprobeerd met probiotica (finidiar) maar hielp niet. Toen heeft ze bij de DA een spuitje gehad om de darmen rustig te krijgen en was het binnen de kortste keren over (helaas weet ik niet precies wat voor injectie dat is geweest).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

pfoe wat een discussie ;-) Het is inderdaad lastig want de een adviseert dit en de ander dat. Misschien nog even duidelijk uitleggen wat de DA zei: Ze wilde Bono enkel en alleen op rijst met kip zetten (ja en water ernaast uiteraard) maar dat zou niet voldoende zijn, dus heb ik nu blikvoer lichtverteerbaar mét probiotica erin verwerkt, daarnaast die finidiar. Alleen kip met rijst, tot en met vrijdag zou volgens haar niet voldoende zijn.
Ik wil zeker niet expirimenteren op hem, maar ga zometeen of morgen nog even extra advies inwinnen bij de DA omtrent de voeding. Want als dat blikvoer op is en de kuur finidiar klaar is, wat dan?

Ik was zonet wel ontzettend blij, want ik keek op de bak en zag twee mooie donkerbruine sigaren bovenop liggen!!! :edance: Hij had wel wat vlaaien weg gegraven maar die waren al wat droger (door de korrels) dus ik denk dat die van vannacht en gisterenavond waren.
Deze combi lijkt goed te werken dus!! Ik merk wel dat Bono behoefte heeft om de hele dag door iets te kunnen eten, dus 3 keer 35 gram nat voer lijkt me wat weinig voor hem. Dus vandaar dat ik advies ga inwinnen over welke brok naast het dieet blikvoer te kunnen laten staan, dus als extra en zijn blikvoer dus als hoofdmaaltijd.
Ik ben al heel erg opgelucht dat ik nu twee mooie drollen heb gezien! Het is alleen een beetje jammer dat Bono niet zo happerig is op de "smakelijke pasta met vleessmaak" (echt dat staat op de verpakking, en het stinkt!!) maar goed, alles voor mooie drolletjes nietwaar? ;-)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Dinky »

Mooi dat de behandeling lijkt aan te slaan!
Nu duimen dat het goed blijft gaan natuurlijk en niet te vroeg juichen maar het is een goed begin ;)
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
paasnini

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door paasnini »

Ik ben overgegaan van Finidiar (als dat die smakelijke pasta is) naar Canicur en dat vonden ze wel echt om te smullen. Pjotr komt al aanhollen als hij de tube ziet.

Wat fijn dat het beter gaat, wat kun je blij zijn met een drol he :grin:
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6812
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Dinky »

finidiar is inderdaad die zogenaamde smakelijke pasta waarvan ik mij erg afvraag hoe smakelijk die inderdaad is :P Loulou vond het ook niet lekker namelijk :P
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

hahaha ja het staat echt op de tube, Bono draait zijn neus ervoor weg haha!

Zonet weer even de DA gebeld en ik mag langzamerhand gaan bijvoeden met royal canin kitten. Maar nu zie ik bij de zooplus geen sensible variant staan? Hebben ze die in de dierenwinkel wel, een kittenvariant sensible?
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door mittenslief »

nee daar heb ik niet van gehoord misschien sanabelle?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door mittenslief »

nee daar heb ik niet van gehoord misschien sanabelle?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
Juffie
Huiskat
Huiskat
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 jul 2012 22:10

Re: katertje 13 weken dunne ontlasting

Bericht door Juffie »

Zonet in de dierenwinkel geweest, maar daar hebben ze geen sensible variant voor kittens. En ook geen lamsvlees, enkel gevogelte/kip.
Ik ben nu met de RC baby cat naar huis gegaan, kleine brokjes dus langzaam aan gaan we opbouwen. Voor nu staat het dieetvoer absoluut op 1, daarnaast de brokjes.

Sanabelle heeft ook enkel "normaal" kittenvoer en geen sensible, wel voor de adult. De perfect fit is regelrecht de prullenbak in gegaan !
Plaats reactie