Wat voor een ras/kruising is dit?

Voor alle vragen over raskatten en aanverwante zaken.
Plaats geen oproepjes voor dekkaters, nestjes of kittens
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9352
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Wat voor een ras/kruising is dit?

Bericht door castratenkoor »

Een prachtige kruising, dat zeker. Maar alles wat gekruist is valt onder de cathegorie HTK kat. Lijkt mij een behoorlijke dosis blauwe rus of oosters korthaar.
Ze heeft net zo'n fijn koppie als mijn zwarte Rik, dat is ook een kind van een zwerver dus afstamming onbekend.
Een europese korthaar heeft een andere vachtstructuur.

Fijn dat ze bij jou een gouden mandje heeft gevonden.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Wat voor een ras/kruising is dit?

Bericht door BloemTetsu »

nellebel schreef:weet je dat die foto wel mooi is omdat je over een tijdje als ze gewend is en je nog zo'n foto maakt , je waarschijnlijk een heel duidelijk verschil ziet.
moet je maar eens kijken in het album van snabbel en sproet, daar is pas ook ee nfoto van sproet geplaats van bij binnenkomst en nu, wat een verschil. hij is zo veranderd in blik.
jouw mooie bloem zal strakjes nog mooier gaan bloeien, en wat dat betreft heeft ze een supermandje bij je gekregen, zoals je nu al vol liefde over haar praat dan heeft ze geboft hoor.
Zo'n foto kan ik nu eigenlijk al maken. Maar voor ik zal een jaar wachten zoals bij sproet. Wat een wereld van verschil en tevredenheid.
Grappig ik heb haar bloem genoemd omdat ze een muurbloem was en potentie had om tot bloei te komen, maar niet om niet omdat het een mooi bloem was. Nu heeft haar naam een drievoudig uitleg. Dank
castratenkoor schreef:Een prachtige kruising, dat zeker. Maar alles wat gekruist is valt onder de cathegorie HTK kat. Lijkt mij een behoorlijke dosis blauwe rus of oosters korthaar.
Ze heeft net zo'n fijn koppie als mijn zwarte Rik, dat is ook een kind van een zwerver dus afstamming onbekend.
Een europese korthaar heeft een andere vachtstructuur.

Fijn dat ze bij jou een gouden mandje heeft gevonden.
Ik maar altijd denken dat een HTK gewoon een europese korthaar was. Niet het ras, maar gewoon de standaard voorkomende europese kat zonder stamboom geschiedenis of ras (groot)ouders.
De rest valt onder kruising of wordt een ras. Weer wat geleerd
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Wat voor een ras/kruising is dit?

Bericht door achtpuntzes »

de HTK, ofwel de Huis Tuin en Keukenkat en de Europees korthaar, zijn naar mijn mening wel degelijk dezelfde.

in Nederland is de naam "Europees Korthaar" de normale benaming voor de gewone stamboekloze kat.

er bestaat echter wel een ras genaamd "europees korthaar". die stamt af van de europese kat, ofwel de HTK. de stamboekvoering van de verenigingen is open, dus verenigingen staan open voor inschrijving van geschikte stamboomloze katten die voldoen aan de eisen qua stevige bouw, vacht en kopvorm. Indien men registratie wil van een dier dan kan dit na beoordeling op een tentoonstelling door keurmeesters gehonoreerd worden en wordt een eerste generatie registratiekaart afgegeven waarna fokken mogelijk is.

dus als jouw kat de "juiste" kenmerken heeft kun je hem zo tot raskat van het ras "europees korthaar" laten bevorderen. maar ja, dat heeft vind ik weinig zin, want de term "europees korthaar" wordt toch al voor ze gebruikt en staat zelfs in het paspoort (of inentingsboekje) van mijn poezen, die gewoon dus uit het asiel komen.
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
BloemTetsu
Tijger
Tijger
Berichten: 1070
Lid geworden op: 17 jul 2012 09:00

Re: Wat voor een ras/kruising is dit?

Bericht door BloemTetsu »

achtpuntzes schreef:dus als jouw kat de "juiste" kenmerken heeft kun je hem zo tot raskat van het ras "europees korthaar" laten bevorderen. maar ja, dat heeft vind ik weinig zin, want de term "europees korthaar" wordt toch al voor ze gebruikt en staat zelfs in het paspoort (of inentingsboekje) van mijn poezen, die gewoon dus uit het asiel komen.
Ik denk niet dat ik Bloem en de 'bevorderingscommissie' een plezier doe door haar te laten keuren. ;-)
Waar ze vanwege vacht en kopje toch niet door komt. Los van de herrie en angst-agressie die ze daar gaat vertonen. Wel leuk hypothetisch experiment.

Voor mij zal ze altijd speciaal zijn en blijven.
Groetjes Bianca kopjes Bloem en Tetsu
Ducky*(6-4-12) Kathy*(28-1-11) Elfie*(20-2-14)
Excuses aan de kikkers, eksters, merel, duif en koolmees
Plaats reactie