Gebit gezond houden

Voor vragen over bek, gebit, tandvlees- en kaakaandoeningen bij de kat.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Gebit gezond houden

Bericht door Adriana »

margali schreef: Knaake is ook volgens mijn da de allerbeste op dit gebied.
jajaja! zeker weten! behandelt in Den Haag en Wageningen en Enzo is er enorm van opgeknapt.
pas met foto's van zijn kaak op de dag van de operatie was duidelijk hoeveel er mis was aan breuken en scheefstand.
en hij is heel erg zorgvuldig met gasnarcose en vloeistofinfuus en medicatie..
en zo lief voor zijn grijze vriendje, k wou dat ze allemaal zo waren..!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Gebit gezond houden

Bericht door patiani-guusje »

Jeetje zeg wat een verhaal Marga, en wat slordig dat het niet eerder opgemerkt is.. Gelukkig is er actie ondernomen nu, en hopelijk blijft haar gebit nu een tijd schoon!
Bij Nina kan ik goed in de bek kijken, dit laat ze toe, alleen poetsen dus niet. Ik zie gelige aanslag op haar kiezen, en rode randjes (niet heel rood, maar wel donkerder dan tandvlees) om haar hoektanden. Het ziet er dus niet heel erg uit, maar schrik wel omdat ze nog zo jong is, hoe zal er het dan over 3 jaar uitzien? Vandaar dat ik actie onderneem, in de hoop dat met name het tandvlees bijtrekt.

De speciale brokken tegen tandsteen heb ik geprobeerd, maar zowel Tica als Saar lusten ze niet, zal eens een proefzakje voor Nina vragen.. Als Nina helemaal geaclimatisseerd is neem ik haar sowieso een keer mee naar de da gewoon om even helemaal na te laten kijken, je weet maar nooit, oormijt ed..

Het poeder voor over het voer (ben de naam even kwijt ;-)) wil ik ook gaan proberen. Ook had ik een tijdje iets voor door het drinkwater, maar niet het idee dat dit bij katten zo goed werkt, juist omdat het geen grote drinkers zijn..

Bedankt voor het meedenken in ieder geval iedereen :-D
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Gebit gezond houden

Bericht door margali »

Ik neem Corien niks kwalijk (hoewel die zichzelf al tig keer voor het hoofd geslagen heeft) want dat mens moet voor 70-80 katten zorgen plus alle noodgevallen waar ze voor gebeld wordt. Ze doet zulk geweldig werk, petje af. En dan denk je er niet aan dat een katje van 3 jaar dat zo enorm speels is en lekker eet zo'n probleembekkie kan hebben. Die dierenarts van 8 juni kun je wel verwijten dat die niks gezegd heeft, maar dat gaat uiteraard besproken worden.

Wat jij bij Tica ziet, zagen wij dus met het blote oog bij Dakotah, vandaar dat ik er zo uitgebreid op reageerde. Ik zou zéker naar de dierenarts gaan als ze een beetje gewend is. Ik moest 3 dagen na aankomst an met Dakotah naar de da om de hechtingen van de sterilisatie te verwijderen, en toen heb ik ze allemaal meegenomen omdat Ashmanti een beetje een snotneus had door stress van de verhuizing. Ze zijn toen allemaal onderzocht (en bewonderd en geknuffeld) en toen kwam dat gebitje tevoorschijn ...

Ik hoop uiteraard dat het heel erg meevalt met jouw meiske ;-)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Gebit gezond houden

Bericht door castratenkoor »

patiani-guusje schreef:Jeetje zeg wat een verhaal Marga, en wat slordig dat het niet eerder opgemerkt is.. Gelukkig is er actie ondernomen nu, en hopelijk blijft haar gebit nu een tijd schoon!
Bij Nina kan ik goed in de bek kijken, dit laat ze toe, alleen poetsen dus niet. Ik zie gelige aanslag op haar kiezen, en rode randjes (niet heel rood, maar wel donkerder dan tandvlees) om haar hoektanden. Het ziet er dus niet heel erg uit, maar schrik wel omdat ze nog zo jong is, hoe zal er het dan over 3 jaar uitzien? Vandaar dat ik actie onderneem, in de hoop dat met name het tandvlees bijtrekt.

De speciale brokken tegen tandsteen heb ik geprobeerd, maar zowel Tica als Saar lusten ze niet, zal eens een proefzakje voor Nina vragen.. Als Nina helemaal geaclimatisseerd is neem ik haar sowieso een keer mee naar de da gewoon om even helemaal na te laten kijken, je weet maar nooit, oormijt ed..

Het poeder voor over het voer (ben de naam even kwijt ;-)) wil ik ook gaan proberen. Ook had ik een tijdje iets voor door het drinkwater, maar niet het idee dat dit bij katten zo goed werkt, juist omdat het geen grote drinkers zijn..

Bedankt voor het meedenken in ieder geval iedereen :-D
Er is geen enkele brok die tandsteen voorkomt helaas.
Ik zou eens per week een kuikentje blijven geven als ik jou was. Is verder ook heel gezond voor ze.
Even de ogen dicht als je ze ontdooid hebt en niet met blote handen aanpakken.......
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Gebit gezond houden

Bericht door Sifra »

@Margali Kun je me vertellen wat je ervaringen met Orozyme Buccofresh zijn? Wordt het goed geaccepteerd en werkt het? Ik had hier op het forum als eens naar gevraagd, maar tot nu toe leek niemand het te gebruiken.
margali
Poema
Poema
Berichten: 286
Lid geworden op: 27 feb 2007 19:45

Re: Gebit gezond houden

Bericht door margali »

Ik gebruik het al een paar jaar: Coco had FORL, en ik denk dat het (mede) dankzij de Orozyme is dat ze haar laatste bijna 3 jaar niet meer voor een gebitsbehandeling naar de da moest.
En nu gebruik ik het voor alle katten: voor Dakotah is duidelijk, maar ook Quast had een heel klein beetje tandsteen. Ashmanti doet gewoon mee.

Ik meng het gewoon door het natvoer, het is maar een heel klein beetje dat je nodig hebt: 1x per dag een half minuscuul doseerlepeltje. Ze proeven er niks van volgens mij want ze eten het allemaal gewoon op, net als Coco indertijd (en volgens mij gaf ik het Joris ook nog).

Ik denk dus dat het werkt, maar keihard bewijs heb ik natuurlijk niet. Coco had fikse FORL dus ik was op veel ellende voorbereid en was indertijd van plan om bij de allereerste nieuwe klacht meteen alles te laten trekken. Later werd haar nierprobleem dermate erg dat ik dat niet meer heb laten doen, en met pijnstilling ben gaan werken totdat ze insliep.
Voor een potje betaal je ongeveer 25 euro, en voor 1 kat doe je daar misschien wel een half jaar mee.
Gebruikersavatar
patiani-guusje
Cheetah
Cheetah
Berichten: 877
Lid geworden op: 21 nov 2010 11:10

Re: Gebit gezond houden

Bericht door patiani-guusje »

Heb gister voor het eerst Orozyme Buccofresh over het voer gedaan. Saar en Nina aten het gewoon op, Tica moest er niets van hebben, tot ik er wat voer doormengde wat ze heel lekker vond toen at ze wel. Guusje krijgt het niet haar kan ik poetsen. Ben ook erg benieuwd of het iets doet, na 3 weken zou de adem al frisser moeten ruiken ;-)
Voor morgen liggen de kuikens te ontdooien, haalde ze met een brokje in mijn keel uit de vriezer, blijft mezelf een dierenbeul vinden bij het zien van die arme pluisjes..
Groetjes van mij en poezen Sarah, Tica, Floortje (IM Mickey, Poesje, Patiani, Guusje, Nina, Monty) En een poot van Luna en Sophie
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5464
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Gebit gezond houden

Bericht door nellebel »

denk maar, het is voor een goed doel. het welzijn van je katjes.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Gebit gezond houden

Bericht door Sifra »

@Margali: bedankt voor de informatie!
Plaats reactie