Kat in huis gehaald, erg bang

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Gebruikersavatar
Tygo-Tommy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2011 13:53
Locatie: Giessenburg

Re: Kat in huis gehaald, erg bang

Bericht door Tygo-Tommy »

Hallo Allemaal
wil mijn verhaal ook even doen,heb nl ook een schuwe kater in huis gehaald.
Ik heb al een kater noor x maincoon en die ging ivm vakantie naar een kattenhotel.
Bij terugkomst bleek dat onze Tygo vriendjes was geworden met een Siberische kater genaamd Tommy(is van de eigenaresse van hotel tevens ook fokker).
Tommy is heel schuw voor mensen maar kwam uit haar schulp door Tygo.
Heb Tommy dus meegekregen omdat ze(de eigenaresse)bang was dat hij weer terug in zijn schulp zou kruipen als Tygo wegging.
Nu zijn we bijna drie weken verder en het gaat hele kleine stapjes vooruit,maar ook weer achteruit.
Zodra Tygo in de buurt is komt Tommy tevoorschijn en dan lopen,eten,kroelen,slapen,spelen doen ze echt alles samen,maar zodra Tygo weg is dan kruipt hij weer in zijn schulp.
Samen durft hij veel maar alleen nog niet.
Heb Tommy zijn nagels moeten knippen omdat hij anders mijn meubels kapot maakt,en dat betekend gelijk weer verder terug kruipen in zijn schulp.
Ik hoop echt dat dat gedrag verdwijnt en dat hij uiteindelijk reageert op ons door te komen als je roept.
Moet eerlijk zeggen ben van nature niet het geduldige type,maar als ik van sommige hoor dat het wel een jaar kan duren dan heb ik nog lange tijd te gaan.
Misschien hebben jullie nog enige tips voor mij wat kan helpen om Tommy zijn schuwe gedrag naar mensen toe te verminderen.
Groetjes Ingrid
Femmeltje
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 30 jun 2012 15:58

Re: Kat in huis gehaald, erg bang

Bericht door Femmeltje »

Oud forum, maar ik heb hier hetzelfde probleem. We hebben sinds 2 dagen twee katten overgenomen van mensen die er niet meer voor konden zorgen, een witte (wat ze zeggen kruising siamees/pers) en een prachtige maine coon.. Ze zijn altijd samen geweest, en daarom hebben we ze ook allebei genomen ipv 1. alleen is onze prachtige Yentl (De maine coon) niet te zien... gisteren de hele dag onder de trap in een hoekje gelegen, en vandaag had hij zich zelfs in de kattenbak genesteld, Heb de kap er dan ook vanaf gehaald en ben een kwartiertje bij hem gaan zitten op een afstandje en heb lekker enthousiast tegen hem gesproken.. hij keek niet echt bang, want had duidelijk interesse in mij.. is dit normaal gedrag als ze een nieuw huisje hebben? Ze zijn ongeveer 5 jaar oud..
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat in huis gehaald, erg bang

Bericht door pinguin »

Geef hem even wat tijd om te wennen. Het is niet niks verhuizen, nieuwe mensen en dan nog eens een nieuwe speelse kat er bij.
Grote kans dat die s`nachts op verkenning gaat. En de ene kat went nu sneller dan de andere kat!! Forceer vooral niks laat de kat het tempo bepalen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Tygo-Tommy
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 30 aug 2011 13:53
Locatie: Giessenburg

Re: Kat in huis gehaald, erg bang

Bericht door Tygo-Tommy »

Even een update over het in huis halen van een bange schuwe kat.
Het heeft een maand geduurd eer dat hij helemaal gewend was en niet meer schuw.
We zijn nu bijna een jaar verder, en het is een geweldige lieve kat die zeer aanhangkelijk is.
Hij doet nog steeds alles samen met zijn maatje.
Inmiddels komt hij ook buiten dat heeft een half jaar geduurd eer dat hij naar buiten ging,maar hij blijft hier in de buurt.
Zodra ik fluit komt hij als een speer aangerend.
Ben blij dat het zo goed gaat en zou hem absoluut niet meer kwijt willen.
Wat ik tegen iedereen wil zeggen die in zo'n situatie komt, HOU VOL en in de meeste gevallen komt alles goed.
Groetjes Ingrid
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5475
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kat in huis gehaald, erg bang

Bericht door nellebel »

femmeltje, geef de katten de tijd. vooral niet forceren en al helemaal niet op de kattebak. kap er niet afhalen als hij zich daar verstopt, want je wilt niet dat hij zich daar onveilig voelt en daarom langs de bak gaat poepen en plassen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie