Kleur ontlasting.

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
Plaats reactie
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Kleur ontlasting.

Bericht door miele2010 »

Sorry voor het onsmakelijke onderwerp, maar ik maak me zorgen: onze Brits korthaar heeft al altijd zwarte ontlasting. De buitenkant van de drolletjes is volledig zwart, de binnenkant gewoon bruin en ze hebben een normale vorm, dus zeker geen diarree. Verder doet de kat normaal zoals anders; hij is heel actief, speelt veel, eet en drinkt goed en is niet apathisch. Hij wordt om de 4 maanden ontwormd met drontal cat en is in orde met de jaarlijkse vaccinatie.
Ik ben ermee naar de dierenarts geweest en zij kan niets vinden. Haar conclusie is dat de zwarte kleur waarschijnlijk door de brokken komt; ik geef purina pro plan housecat, dus niet de goedkope "one" versie, maar de duurdere premium variant van purina. Ik vind die uitleg aannemelijk, maar ik vind het vreemd dat onze andere poes die hetzelfde eet, gewoon bruine drolletjes produceert. Dit verklaart de DA dan weer door het feit dat elke kat een ander metabolisme en darmflora heeft....
Wat denken jullie ervan?
Cerna

Re: Kleur ontlasting.

Bericht door Cerna »

Ik denk dat de dierenarts gelijk heeft.

En waarom zo vaak ontwormen? Omdat de dierenarts het zegt? Komen ze buiten, hebben ze vlooien? Zo nee, dan is dat echt niet nodig. Ik ontworm nooit (is misschien ook niet goed, maar de katten eten geen prooidieren, hebben geen vlooien, dus waar zouden ze de wormen vandaan moeten halen? En ze hebben ook nog nooit wormen gehad!).
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9310
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kleur ontlasting.

Bericht door castratenkoor »

Ik ga mee in de gedachtegang van de dierenarts. Mijn 8 katten eten allemaal ongeveer hetzelfde, toch is het heel verschillend wat er aan de achterkant uit komt, de ene stinkt veel erger dan de ander, zit kleurverschil in de drollen, vormverschil en stevigheidsverschil.

Als ze verder goede eetlust heeft en fit oogt zou ik me geen zorgen maken.
6-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolle**
Teun '09 Rik+Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kleur ontlasting.

Bericht door Adriana »

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=23857
ik heb al eens naar de samenstelling en ingrediënten gekeken en er zit een batterij aan chemische stofjes in jouw premium purina en het zou heel goed kunnen dat katzel's darmen daarop reageren..
en de enige manier om erachter te komen is bijvoorbeeld proefzakje Almo, proefzakje Sanabelle enz..
en dan heel voorzichtig toch met kwart/driekwart omschakelen.. en bijvoorbeeld niet als snoepje geven want dat zal weinig effect hebben.

beide genoemde merken doen minder chemie in hun voer dat een bredere samenstelling heeft..
heeft ie inmiddels beschikking over kattengras en af en toe wat rauwe kip/kalkoen?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Kleur ontlasting.

Bericht door miele2010 »

Bedankt om mee te denken!
Op aanraden van de dierenarts ontworm ik 3x per jaar. Onze poezels komen niet buiten, enkel op ons appartement-terras, maar de DA zegt dat een wormbesmetting ook kan overgedragen worden via de mens, die het meebrengt van buiten.

Adriana, ik weet dat er veel chemische troep zit in purina, maar dat geldt toch voor alle merken kattenbrokken, in meer of mindere mate toch. Het is wel een goed voorstel om eens geleidelijk aan over te stappen op een goeie graanvrije brok. En versvoer is geen optie; ik heb het al veel geprobeerd, maar ze laten het gewoon onaangeroerd staan...

Kent iemand een kwaliteits-graanvrije brok die ook in België gemakkelijk verkrijgbaar is?

Bedankt.
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Kleur ontlasting.

Bericht door pearlsofpassion »

Via Zooplus is alles wat ze daar verkopen in Belgie verkrijgbaar.
Zo deed ik het vroeger ook.

In de dierenwinkels ben ik nog geen graanvrije brok tegen gekomen, maar ik heb ook nooit echt gezocht.

Versvoer kan je trouwens ook mengen onder blik om te laten wennen. Eerst blik met een klein beetje vers en steeds opbouwen. Het is wel een werk van lange adem, maar als je echt zou willen, krijg je zowat elke kat wel over. Uiteindelijk. ;-)
En er zijn ook altijd katten die geen kvv wensen maar van een barfhapje niet vies zijn.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kleur ontlasting.

Bericht door Adriana »

miele2010 schreef: Op aanraden van de dierenarts ontworm ik 3x per jaar. Onze poezels komen niet buiten, enkel op ons appartement-terras, maar de DA zegt dat een wormbesmetting ook kan overgedragen worden via de mens, die het meebrengt van buiten.
dan zou de mens die wormeneitjes aan zijn schoenzolen moeten meenemen en katzel zou letterlijk van de vloer moeten eten en dan, ... heey presto.. ook nog eens dat wormeneitje moeten treffen en jammie! lekker wormeneitje en hap/slik/weg..!
zie jij het voor je? .. ik niet..
spul tegen wormen bevat troep en dat moet worden afgebroken en is altijd een belasting.
preventief ontwormen bestaat niet en ik ken dierenartsen die altijd zullen aanbevelen om zr regelmatig te ontwormen, zelfs bij wijze van spreken bij een opgezette katzel..
k zou er nog eens over nadenken en de frequentie drastisch omlaag brengen en tant pis voor de dierenarts ...

en als je met graanvrije bedoelt zonder tarwe dan zijn er zat brokjes..
vrees toch dat je de ingrediëntenlijsten van Zooplus moet navlooien als je tegen die 51 pags opziet..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Ilovesiamesecats
Panter
Panter
Berichten: 553
Lid geworden op: 05 nov 2011 11:00

Re: Kleur ontlasting.

Bericht door Ilovesiamesecats »

Onze katten komen in de tuin en vreten gras, vliegen en vliegjes. Zodra ik merk dat hun ontlasting achteruit gaat weet ik dat het tijd is om ze te ontwormen. Vooral Pride is hier heel gevoelig voor.

Lucky 12-06-2011 Chocolat point Siamees
Pride 12-06-2011 Lilac Siamees
Saffie 27-03-2010 *24-05-2018 Red tabby OKH
Joepie aug. 1994-*29-07-2011
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5434
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Kleur ontlasting.

Bericht door nellebel »

is de ontlasting niet te hard? onze nellie had daar nog wel eens last van. dan was de ontlasting ook donkerder. die kreeg regelmatig laxeerpasta om het wat soepeler te maken.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
miele2010
Huiskat
Huiskat
Berichten: 93
Lid geworden op: 03 mei 2011 22:03
Locatie: België

Re: Kleur ontlasting.

Bericht door miele2010 »

Adriana, ik heb een proefzakje 400 gr. almo nature holistic kip met rijst geprobeerd en de poezels vinden het beiden heel lekker, dus ik ga (geleidelijk) overschakelen... Ik heb meteen een 2 kg zak gekocht, maar thuisgekomen zie ik dat de samenstelling van de grote en de kleine verpakking duidelijk verschilt! Op het kleine zakje van 400 gr staat wel de vermelding "hypoallergenic". Gaat het hier om 2 verschillende soorten van almo (nochtans alle 2 almo nature holistic met kip en rijst) of werden de samenstelling en ingrediënten onlangs veranderd? En omdat ik nergens de ph-waarde vermeld zie staan, vraag ik me ook af of deze brok op lange termijn wel goed is voor de nieren?
Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11244
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Kleur ontlasting.

Bericht door Adriana »

Almo is aan het rommelen met verpakkingen en ook hun vermelding op de Zpls-website vind ik verwarrend. kijk even naar de ingredientenlijst en de exacte naam en als die overeenkomen dan is dat hetzelfde voer. voor de nieren zijn deze brokken prima met een matig (gevogelte-)eiwitgehalte, maar je doelt op blaasgruis en ik ben nog geen berichten over blaasgruis mbt dit voer tegengekomen.
maar blaasgruis is aanleg, veel te weinig drinken en dat in combi met voer, dus je hebt meer zaken die een rol kunnen spelen, vooral het drinken bij het geven van droge brokjes.
het is best wel lastig bij sommige katzels om daar genoeg vocht in te krijgen, daarom dus ook het natvoer en als ik het hier niet vertrouw en het is warm en uitdrogend weer dan gewoon spuitjedrinken!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie