Op vakantie, vriendin in huis met angstige katten

Voor vragen over katten die bang zijn van mensen, geluiden, andere dieren, etc.
Plaats reactie
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Op vakantie, vriendin in huis met angstige katten

Bericht door Carolien_h »

Beste allen,

ik ben hier al weer een tijdje niet meer geweest maar ik hoop dat jullie misschien toch wat tips voor me hebben.

Inmiddels bijna twee jaar geleden heb ik twee katten uit het asiel geadopteerd. Alfred en Jodocus, twee broertjes. Ze waren in het begin erg angstig, want ze waren de eerste drie maanden van hun leven helemaal niet met mensen in aanraking geweest. Echter waren ze toch wel vrij snel gewend en zijn het mijn beste vriendjes geworden. Echter, als er mensen op bezoek komen, verstoppen ze zich nog altijd en komen eigenlijk pas weer te voorschijn als ze weg zijn. Ik vond dat nooit erg, ze hebben een veilig plekje onder het bureau en voelen ze zich daar nu eenmaal fijn om dan samen te zitten. Verder werden ze nooit vals, plasten of poepten nooit naast de bak, maar houden dus gewoon niet van vreemde mensen. Van mij zijn gelukkig helemaal niet bang.

Afgelopen woensdag ben ik voor de eerste keer op vakantie gegaan sinds ze bij mij in huis wonen, Omdat ze bangig zijn heb ik goed nagedacht over wat ik het beste kon doen. Ik denk dat ik ze geen plezier zou doen door ze naar een pension te doen of dergelijke. Dus heb ik gevraagd of een vriendinnetje in mijn huis wilde gaan zitten voor een weekje. Dat is afgesproken en ik heb alles uitgelegd aan die vriendin, en voor haar is het mooie test omdat ze zelf ook twee katjes zou willen adopteren....;)

Nu kreeg ik echter vannacht een smsje dat Alfred en Jodocus nog steeds erg bang zijn, Alfred komt wel af en toe uit zijn schuilplekje maar is erg bang en schrikachtig. Jodocus heeft ze nog niet gezien. Maar ze zei ook dat ze nog helemaal niets gegeten hebben sinds woensdag avond,

Wat ik ze heel soms geef, zeg 1 keer in de drie weken is natvoer van Gourmet, dat vinden ze erg lekker. Deze had ik 3 blikjes gehaald om dat ik dacht dat ze die vriendin dan misschien iets sneller zouden gaan vertrouwen.

De kamer waar het eten en de kattenbakken staan kan ik afsluiten.

Wat is nu slim? Zal ik zeggen dat ze zo'n bakje natvoer moet geven? En is het slim om de kamer even tijdelijk af te sluiten? Het is een kamer van ongeveer 9 m2, maar misschien voelen ze zich dan wat veiliger??

Op zich maak ik me nog niet heel erg zorgen, Als ze echt honger of dorst hebben gaan ze dat denk ik toch wel halen, maar ik vind het zo zielig. Ik dacht echt dat zo lang zij op hun vertrouwde plekje zouden blijven, ze zich toch wel redelijk veilig zouden voelen......

Ik hoor graag jullie ervaringen of tips.

Alvast veel dank voor het lezen.

Gr,
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Op vakantie, vriendin in huis met angstige katten

Bericht door Chiquita98 »

Ik kan mij bijna niet voorstellen dat ze vanaf woensdag niets gegeten hebben. 2 dagen is wel heel lang. Is jouw vriendin ook wel eens je huis uit? Ze moet ze denk ik in ieder geval gewoon lekker met rust laten en rustig op de bank gaan zitten.
Ik persoonlijk zou de kamer niet gaan afsluiten. Dan maak je ze nog banger door ze op te sluiten. En laat haar inderdaad maar gourmet geven. Ze mogen dat trouwens echt wel vaker hoor dan 1x in de 3 weken.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Carolien_h
Huiskat
Huiskat
Berichten: 47
Lid geworden op: 15 mei 2010 18:07
Locatie: Amsterdam

Re: Op vakantie, vriendin in huis met angstige katten

Bericht door Carolien_h »

Dank voor je reactie.

Ja ik zat ook te twijfelen over juist wel of niet deur dicht doen. Maar met deur open wennen ze wel beter denk ik.

Ik had inderdaad ook gevraagd of ze niet kon zien dat ze er 's nachts ook niet uit zijn gekomen, over het algemeen zijn ze juist dan het meest actief....;)
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Op vakantie, vriendin in huis met angstige katten

Bericht door pinguin »

Ik denk dat een week veel te kort is om aan een ander te wennen. Ik zou er persoonlijk voor kiezen de katten lekker met zijn 2en te laten en vriendin te vragen langs te komen om ze eten te geven. En een paar uurtjes per dag met ze door te brengen. Klinkt misschien heel hard maar angstige katten reageren heel anders op verandereringen en zijn vaak liever alleen met een maatje.
Ik hoop dat ze toch inmiddels weer aan het eten zijn.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Plaats reactie