Dawn heeft nu een maatje..

De ene kat blaast en gromt (opeens) naar de ander. Soms van het ene op het andere moment om een (schijnbaar) onverklaarbare reden en soms als er een nieuwe kat/kitten wordt geintroduceerd.
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door NadineDilara »

Hallo! Ik heb al vaker berichten gepost over mijn Dawn die het heel moeilijk gehad heeft, ik heb toen van jullie de tips gekregen om eens na te gaan denken over een maatje voor haar, eerst was dit onmogelijk in verband met mijn hondje, maar mijn moeder heeft het toch goed gevonden dat er een kitten bij kwam. Zo gezegt, zo gedaan.

Nu rent er dus een heel klein ventje rond van ong 12 weken, cyp. rood en echt heel zachtaardig en lief! :-) We hebben hem Jiraiya genoemd.

Probleem: Dawn lijkt in plaats van gelukkig juist ziels ongelukkig.
Ze gromt en blaast alleen maar tegen Jiraiya, ze is boos op mij, op mijn moeder en op mijn vriend. Ze wil haar kattenpudding niet meer, ze eet niet, ze drinkt weinig, ze speelt niet meer, en ze gebruikt haar kattenkrabmeubel ook helemaal niet meer. Dit maakt mij heel verdrietig, het was NIET de bedoeling dat Dawn hier ongelukkiger van zou worden, maar juist gelukkiger..

Ik zit echt met mijn handen in mijn haar. Wat moet ik hier nou mee? :-( Ik hoop echt heel snel reacties van jullie te krijgen, want ik zit hier echt heel erg mee..
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
ayla
Tijger
Tijger
Berichten: 1115
Lid geworden op: 11 nov 2009 11:45
Locatie: Leusden

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door ayla »

Het is normaal dat een kat moet wennen als er een nieuweling komt.
Hoe lang is de kitten er? Uren, dagen, weken?

Hoe heb je de kleine geïntroduceerd? Apart in een ruimte? direct bij elkaar?
Probeer beide te aaien omstebeurt en dan met dezelfde hand. Hun geur op elkaar overbrengen zeg maar.

hier zelfs een keer na de opname van een paar dagen van Felix gehad dat Garfield dagenlang moest wennen aan zijn eigen broer. Alles weer goed gekomen.

Geef het tijd, komt vast goed!
Groetjes van Marjoleine,
kopjes van Felix,
en een zoen van Garfield!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door Chiquita98 »

Hoe lang heb je je kitten nu dan? Het is logisch dat dawn eerst even er beduusd van is hoor. Het is nogal wat voor een kat als er een vreemdeling bij komt. Gun Dawn wel een mogelijkheid om naar een andere kamer te kunnen waar ze zich wat veiliger voelt. En zeker Dawn lekker veel aandacht geven en knuffelen
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door pearlsofpassion »

Hoe oud is Dawn nu?
En hoe lang was ze al alleen?
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door NadineDilara »

Hij is er sinds gistermiddag 2 uur ongeveer.. Dawn die wil niks van hem weten, ze ligt nu in mijn bed en als ze hem ook maar even hoort vanuit de woonkamer begint ze te blazen, ik weet echt niet wat ik moet doen.
Dawn is nu 9 maanden en ze is altijd alleen met ons geweest, op ons hondje na maar daar heeft ze nooit veel problemen mee gehad..
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door pearlsofpassion »

Oh, hij is er nog maar een dag!
Ja, dat is heel normaal.

Aangezien Dawn al vrij lang alleen zit, en geen klein kitten meer is, zou je op minstens een week kan zelfs een maand of meer zijn voor ze helemaal over is. Maar een week is zeker normaal.
Het is iets compleet nieuws voor haar, dat is niet zo eenvoudig.
Ik hoop dat ze nog leert goed communiceren met haar soortgenootje. Het was een beetje nu of nooit, maar het is wel vrij laat voor haar om het nog te leren. Dat zal niet zomaar vanzelf gaan...

Geef het wat tijd. Kijk even aan hoe ze de komende dagen en weken reageert. En forceer niets! Geef haar zoveel aandacht als ze aangenaam vind.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door Chiquita98 »

ohhhhh inderdaad nog maar een dag. Misschien had je je vantevoren beter even in kunnen lezen. Dan was je er beter op voorbereid. Hier op dit forum staat genoeg info erover
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door pinguin »

Ben benieuwd hoe het nu gaat?
Wel leuk dat je een maatje er bij heb genomen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Robijn
Jaguar
Jaguar
Berichten: 729
Lid geworden op: 01 dec 2011 16:07
Locatie: Putte

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door Robijn »

Ben benieuwd of Dawn over een maand nog zo gepikeerd is. Hou je ons op de hoogte, Nadine?
Liefs van Mariska
Kopstootje van Tarzan :cathappy:

Bekijk de foto's van Brit Robijntje en vorige vriendjes Gaudi^, Sjaak* en Sem* hier
Gebruikersavatar
achtpuntzes
Jaguar
Jaguar
Berichten: 713
Lid geworden op: 08 feb 2010 09:53
Locatie: De Bosch

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door achtpuntzes »

om een indicatie te geven:

de kat van mijn ouders is ook alleen opgegroeid,

ik heb er zelf drie, en suzy, de kat van mijn ouders, komt hier altijd logeren als ze op vakantie gaan, en hoewel ze elkaar inmiddels wel zullen kennen (het is nu voor de 5de keer of zo) is het eerst 2 dagen net zoals bij jou, dan iets beter, en tegen een week begint het goed te komen.

dus geef ze allebei veel aandacht, probeer samen te spelen (met een hengeltje of zoiets) en dan zal het wel goed komen...
Afbeelding Muffin, Tijgetje en Minoes en ik

www.dierenasiel-bommelerwaard.nl
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door NadineDilara »

Bedankt voor jullie reacties dames :-)
Het gaat al een klein beetje beter. Dawn die blaast alleen nog maar als hij heel dicht bij komt, maar ze zoekt hem zelf ook steeds vaker op nu! Wel kijkt ze heel boos en gaat ze grommen als ik kleine Jiraiya knuffel of als ik met hem speel, maar dat komt omdat ik met Dawn een hele speciale band heb en mijn aandacht altijd alleen maar naar haar is uitgegaan. We geven ze tegelijk wat lekkers dicht bij elkaar, en ik geef ze allebei een speel muisje zodat ze in dezelfde kamer maar met allebei een eigen speeltje lekker aan het spelen zijn. Wel vertoont Dawn soms jachtgedrag op hem, maar dan doorbreek ik dat gelijk door haar naam te roepen en dan komt ze weer met alle 4 pootjes terug op aarde haha. Jiraiya is nog zo klein en hij was erg mager, we proberen hem flink aan te laten komen want als je dat kleintje ook maar met 1 vinger aanraakt valt 'ie om, en Dawnie is een stevige een heel klein beetje te dikke poes hihi, en ze kent haar eigen krachten niet echt volgens mij want ze is enorm sterk ook tijdens het spelen..

Maar, het gaat wel steeds beter!! Dawn komt steeds dichterbij hem om aan hem te ruiken maar als hij dan onverwachts beweegt dan schrikt ze en gaat ze grommen en blazen.. maar ik geef haar de tijd die ze nodig heeft, zij was hier tenslotte wel als eerste dus het is logisch dat ze tijd nodig heeft!

Wel laat ik het voorlopig zo dat Dawn s'nachts alleen bij mij blijft slapen, zodat ze wel blijft voelen hoe belangrijk ik haar vind. Jiraiya slaapt lekker bij mijn moeder, vind hij heel fijn! Hij is heel zachtaardig en lief, hij is nog steeds niet boos op dawn maar stelt zich onderdanig op en als ze niet in de woonkamer is gaat hij haar zoeken, net was dawn met haar muisje aan het spelen en jiraiya wilde heel graag meespelen, toen kreeg hij een klap.. Hij voelde zich zo zielig! Die arme kleine schat probeert gewoon het hartje van mijn prinsesje te winnen, hopelijk lukt dit :D

Ik hou jullie absoluut op de hoogte!
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door pearlsofpassion »

Waarom onderbreek je haar als ze hem wil vangen?
Laat haar toch lekker doen!
Ze wil vast enkel spelen en dat is toch wat je wil bereiken?
Als je haar onderbreekt geef je tegenstrijdige signalen en werk je net tegen wat je wil bereiken: dat ze elkaar leuk gaan vinden en met elkaar spelen. Als je dat te vaak doet kan het zelfs tot effect hebben dat ze de kleine gaat linken met het feit dat ze erop aangesproken wordt en hem gaat afstoten.
Nee, zeker niet in mengen! Laat haar lekker met hem spelen! Ze doet het super goed!
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
NadineDilara
Huiskat
Huiskat
Berichten: 41
Lid geworden op: 10 mar 2012 21:42

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door NadineDilara »

Ja, maar als ik haar laat slaat ze hem echt superhard en dan ziet het er niet meer speels uit.. Maar misschien heb je gelijk en moet ik ze gewoon even laten, ik weet dat mijn Dawn geen slecht dier is, ze is altijd super lief dus het heeft gewoon tijd nodig :)
Groetjes Nadine en een kopje van Dawn en Jiraiya
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door pinguin »

Ik zou het ook even laten gaan. Hoe moeilijk dat ook is je merkt aan de kleine snel genoeg of het spelen is of dat dawn haar pijn doet. Dat hoor je snel genoeg.

Aan de ene kant snap ik dat je er voor kiest om ze s`nachts uit elkaar te halen. Aan de andere kant wil je dat ze zo snel mogenlijk aan elkaar wennen, zou ik er voor kiezen ze 24 uur per dag bij elkaar te houden. Hoe meer ze bij elkaar zijn hoe sneller ze aan elkaar wennen. Als je dawn daar in niet helemaal vertrouwd zou je er voor kunnen kiezen tijdelijk de kleine s`nachts in een bench te plaatsen maar wel in dezelfde ruimte als dawn?
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Dawn heeft nu een maatje..

Bericht door Chiquita98 »

Laten gaan inderdaad!! Nooit er als mens tussen komen. Alleen dit maar doen als één van de katten flinke wonden heeft en dat zal in dit geval niet aan de orde zijn. Katten moeten het onderling uit zien te vinden hoe de hierarchie is. Geef Dawn de kans om voor zichzelf op te komen en ditzelfde geldt voor de kleine.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie