Alle nagels flink afgebroken en bloedend bij Kater

Heeft je kat een ongelukje gehad, iets vreemds of giftigs gegeten, bel dan allereerst de dierenarts voor hulp. Daarnaast kun je er hier vragen over stellen.
Plaats reactie
Matrix
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2012 20:55

Alle nagels flink afgebroken en bloedend bij Kater

Bericht door Matrix »

Neo onze kater (9jr oud) kwam vanochtend na even buiten te zijn geweest terug binnen met flink bebloede poten. Uit alle vier zijn poten kwam bloed. Na nader onderzoek zagen wij dat alle nagels (en sommige nagelbedjes) gescheurd en versplinterd waren....
Hij heeft de rest vd dag amper wat gegeten of gedronken, enkel maar geslapen. Hij is slap en verre van zijn normale ik.
Verder heeft hij geen zichtbare schade, en hij lijkt ook geen pijn ergens anders te hebben (ik kan hem gewoon oppakken).
Ik zie Neo wel zo af en toe zijn poten wassen. Hopelijk houdt hij ze goed schoon dat het niet gaat ontsteken.
Wat zou dit veroorzaakt kunnen hebben? Een ongeluk, of zou hij het zichzelf aangedaan kunnen hebben? En is het ernstig genoeg om mee naar de DA te gaan?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Alle nagels flink afgebroken en bloedend bij Kater

Bericht door Chiquita98 »

Kan zijn dat ie flink gevochten heeft of in paniek ergens uit moest klimmen en daardoor al zijn nageltjes beschadigd zijn. Als hij morgen nog niet eet of drinkt zou ik toch met hem naar de dierenarts gaan. Een kat geeft niet zo snel pijn aan. Lusteloosheid is ook geen goed teken.
En inderdaad uitkijken voor ontstekingen/infecties
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
falkosan
Huiskat
Huiskat
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 apr 2012 19:05

Re: Alle nagels flink afgebroken en bloedend bij Kater

Bericht door falkosan »

ik zou hier toch mee naar de DA gaan, want als er straatvuil inzit heb die wel een antibiotica spuit nodig, anders krijg die dalijk een infektie.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Alle nagels flink afgebroken en bloedend bij Kater

Bericht door Sifra »

Volgens mijn dierenarts wijzen beschadigde voetzooltjes en kapotte nagels op een ongeluk! De kat zet zich schrap op het moment van een aanrijding. Houd hem goed in de gaten, want je kunt niet zien of er inwendige beschadigingen zijn. Katten proberen vaak te verbergen dat ze pijn hebben. Het is natuurlijk gedrag om zwakheid te verbergen voor vijanden.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: Alle nagels flink afgebroken en bloedend bij Kater

Bericht door pearlsofpassion »

Jep, is volgens mij ook een aanrijding.

Ik heb ook eens gehad dat mijn buren mijn kat hadden zien tegen het wiel van een auto lopen. Zij had gelukkig niets, maar haar nagels waren ook versplintert. Verder konden we niets vinden, als de buren niets gezegd hadden, hadden we het nooit geweten.
Ze is uiteindelijk ook doodgereden op straat, dus ik zou je aanraden je kat in de toekomst te beschermen.
Mijn huidige katten komen ook niet meer op straat.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alle nagels flink afgebroken en bloedend bij Kater

Bericht door nellebel »

als dit mijn kat was zat ik binnen 5 minuten bij de dierenarts hoor. je weet niet wat er in het lijfje is geberut. als het echt een ongeluk was en hij is slap en futloos.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Matrix
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jun 2012 20:55

Re: Alle nagels flink afgebroken en bloedend bij Kater

Bericht door Matrix »

Bedankt voor al jullie reacties. Neo werd al wat beweeglijker de afgelopen dagen, sprong zelfs de box in en zeurde om naar buiten te gaan (dus even niet).
Ben bij de DA geweest, en ze vertelde me dat Neo heel heel veel geluk heeft gehad. Hij mankeert gelukkig niks, maar aan z'n nagels en pootjes te zien heeft hij zich behoorlijk schrap moeten zetten.
Hij heeft een prikje gehad met een pijnstiller en desinfectie-middel, verder moet hij een soortgelijk middel de komende dagen elke dag innemen. Verder moet zijn linker achterpootje dagelijks even in de biotex/soda...
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5470
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Alle nagels flink afgebroken en bloedend bij Kater

Bericht door nellebel »

nou dat was een spannend avontuur voor Neo. hopelijk heeft hij ervan geleerd (ws niet want hij blijft een kat hahaha)
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
paasnini

Re: Alle nagels flink afgebroken en bloedend bij Kater

Bericht door paasnini »

Ik heb dit jaren geleden ook meegemaakt met onze kater. Was naar buiten ontsnapt, buurhond zet het op een blaffen en kat schrok zo dat hij via een muur omhoog klom met hetzelfde resultaat. Maar als je niet zeker weet wat er is gebeurt is het altijd verstandiger naar een dierenarts te gaan.

Fijn dat hij medicatie heeft en nu weer lekker op kan knappen.
Plaats reactie