Nierkat - Hill's prescription diet k/d

Voor alle vragen over dieetvoer
Plaats reactie
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Nierkat - Hill's prescription diet k/d

Bericht door Katelijne »

Hallo,

Onze Azraël staat nu sinds december vorig jaar op nierdieet. Hij is bijna 18, dus zijn nieren gaan stilletjes aan achteruit door slijtage. De waardes zijn echter nog niet hoog 'genoeg' om ook al met medicatie te starten. Hij heeft nu de hele dag toegang tot de k/d en 1x per dag krijgt hij nog een half blikje verse tonijn.

Nu ga ik net bij de dierenarts om een nieuwe zak k/d, ik kom ermee thuis en zit zo eens te lezen wat er allemaal aan info op die zak staat. Zie ik daar staan: Aanbevolen gebruiksduur: aanvankelijk ten hoogste zes maanden. Nu ben ik een beetje in de war. Hij moet deze voeding toch blijven krijgen, he? De dierenarts spreekt toch ook niet over verandering. Ik vermoed dat het bij die gebruiksduur van zes maanden gaat om tijdelijke nierinsufficiëntie, maar zijn niertjes gaan dus langzaam achteruit.

Nog even ter info: Azraël is ook een schildklierkatje sinds vorige zomer. Hij krijgt sindsdien 5mg Felimazole per dag. Vorig jaar deze periode woog hij nog amper 3,9kg, nu is hij al zo'n 10 maanden aan het schommelen rond de 5kg.

O ja, nog een vraagje: kan ik hem nog iets anders dan tonijn geven dan natvoer? Ik heb de indruk dat hij die tonijn de laatste tijd een beetje beu is, hij eet nu vooral de korrels van Hills.

Groeten,
Katelijne
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Nierkat - Hill's prescription diet k/d

Bericht door Adriana »

je bent een van de weinigen die de informatie op de verpakking leest! ;-)
die opmerking staat erop omdat met nierklantjes verstandig is iedere 6 maanden langs je da te gaan om via bloedonderzoek te weten of er meer of andere medicatie nodig is.

maar hij kan/mag zijn hele verder leven k/d blijven eten en fijn dat ie het zo lekker vindt.
tonijn is niet aan te raden vanwege het vrij hoge eiwitgehalte.
probeer eens of hij wat lichtgestolde/zachtgekookte eidooier wil eten, desnoods met een beetje van een vitakraftstaafje erdoor geprakt.
zitten erg goeie stofjes in eidooier (bv vits b) en vrijwel geen eiwitten.

je zou het nierdieet van Hills k/d kunnen afwisselen met een vrij verkrijgbaar nierdieet. wat hier goed bevalt is nierdieet van Happy Cat (Zooplus) en dat s avonds bv als ongeveer 10 snoepjes..

en heel fijn dat hij weer op normaal gewicht is!
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Cerna

Re: Nierkat - Hill's prescription diet k/d

Bericht door Cerna »

Nat voer is er ook als nierdieet. Kijk even in "Pluis" http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... start=2835. Op deze bladzijde heb ik vanmorgen nog een overzicht gegeven.

Onze Cochi is ook schildklierpatiënt + nierfaler.
Ik sta op het standpunt dat een oude kat vooral een leuk leven moet hebben en daar hoort dus lekker eten bij. Kwaliteit gaat boven kwantiteit is mijn visie.
Cochi krijgt Gourmet mouse met ipakitine, Applaws ocean fish (doet hij een moord voor), Beaphar nierdieet en stukjes rauwe kipfilet. Daarnaast eet hij sinds kort HappyCat nierdieet. Al deze merken zijn te koop bij Zooplus.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: Nierkat - Hill's prescription diet k/d

Bericht door kansarmedieren »

Hier eten ze ook graag HappyCat nierdieet en ze vinden het allemaal lekker, zeker de moeite waard om te proberen.............
Katelijne
Poema
Poema
Berichten: 322
Lid geworden op: 28 jul 2011 09:27

Re: Nierkat - Hill's prescription diet k/d

Bericht door Katelijne »

Ik heb die Happy Cat nog niet gezien bij ons in de Zooplus. Nu ja, bij ons heet dat Maxi Zoo (België). Ga morgen nog eens goed kijken, maar vrees ervoor. Zou ik het via het internet kunnen bestellen?

Ik heb hem ook al het natvoer van Hills en RC gegeven, maar daar was hij niet zo gek van.

Adriana: ik wist niet dat tonijn eigenlijk niet goed is! Zowel de gewone da als de natuurgeneeskundige da hebben me verzekerd dat hij dat mocht hebben, en liefst niets anders, behalve uiteraard speciaal nierdieet.
Trouwens, ik lees altijd alles - beroeps- en studiemisvorming! :lol:

Cerna: mja, ik probeer zo'n beetje het midden te vinden tussen wat moet en wat mag. Onze natuurgeneeskundige da zegt ook altijd dat ik niet te veel naar het soort voeding moet kijken, want dat hij al blij is dat een kat op die leeftijd überhaupt nog eet! Maar ik zou Azraël graag nog een hele tijd bij me houden, dus kijk ik liever uit.
Astérix en Obélix (2012) en Juul (01/06/2014)
R.I.P. Azraël*: 20/07/1994 - 24/03/2013 en Osiris*: 01/08/2000 - 09/04/2018
Plaats reactie