Blaasgruis

Forum voor alle vragen m.b.t. nierziekten (nierfalen/nierinsufficientie)
Plaats reactie
Elshgv
Kitten
Berichten: 4
Lid geworden op: 02 feb 2012 15:01

Re: Blaasgruis

Bericht door Elshgv »

Ik heb daar geen ervaring mee. Wij geven nu al vanaf eind januari een half tabletje vitamine C en we hebben nergens meer last van. Onze drie katten zijn weer helemaal gezond!
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Ik heb twee blaasgruiskatten en ik voer om de dag carnibest lam en om de dag rauwe kip.
Gaat heel goed met ze.

Het voeren van vitamine C tablet is een achterhaald idee van de jaren 80.
Ook het amputeren van de penis is erg achterhaald en onnodig.
Stamt allemaal uit de jaren 80, maar wordt helaas nog steeds gedaan.

Als je geen rauw kunt of wilt voeren kun je ze het beste graanvrije brokken geven b.v. Orijen Acana of Sanabelle.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Blaasgruis

Bericht door Sannie_xx »

Ik schrijf hier ook maar eens mee. Kitty heeft dus ook struviet, zo bleek vandaag uit een urineonderzoekje. Ik heb wel zelf meegekeken want het was een wat jonge en onervaren overkomende dierenarts (zaterdag bij de Diebo) en ze was in de war van de kristallen die ze zag. Ik heb met haar meegekeken en meevergeleken met de verschillende soorten gruis. Het leek inderdaad echt het meeste op struviet en in combinatie met een PH waarde van 7 lijkt dat me ook wel logisch.

Ik heb nu hills c/d meegekregen. Dierenarts zei dat het niet erg was als mijn andere katten het ook aten en dat ze dit voorgoed moest eten?? Volgens mij klopt daar niks van. Daar ga ik even met mijn eigen dierenarts over overleggen volgende week. Wat ik hier op het forum begrijp, is dat ze het moet eten tot de struviet is opgelost, en dan op blaasgruisvoorkomend.

Drinken deed ze altijd al veel. Ze heeft nu een fonteintje dus hopelijk helpt dat nog meer. Ook geef ik mijn katten altijd stukjes rauwe kip, aangezien zij hier pas een ruim weekje woont heeft zij daar pas sinds kort aan mee kunnen doen. Misschien dat dit ook wat meehelpt.
Ze krijgen normaal Hills Feline adult kip. Ik begreep dat dit ook al voer was wat niet al te basisch is, maar wellicht toch niet voldoende?
Dus als ze van dit dieetvoer af mag, wat zouden jullie doen: terugzetten op de Hills die ze gewend is en dan aanvullen met stukjes rauwe kip en/of nog wat anders? Dagje volledig rauw/vers voer inlassen? Vinden de anderen niet lekker, maar zij lust dat op zich wel....
Of overstappen op voer zoals Sanabelle Urinary?

Ik zie door de bomen het bos niet meer echt.... zoveel verschillende tips die zo van elkaar afwijken.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Ik zou een granenvrij voer nemen, daar zijn vele soorten van.
De mijne deden het prima op Orijen en doen het nu ook prima op Sanabelle Urinary.
Ik weet dat Technical Urinary ook heel goed is, maar dat is alstig aan te komen, ook vrij prijzig.
Als ik er aan zou kunnen komen zou ik dat denk ik gaan geven.

Dieetvoer geven aan de andere katten zou ik afraden, mijn dierenarts heeft dat ook altijd gezegd, maar achteraf gezien is dat geen goed advies.
Maar het is helemaal niet erg als ze er dagelijks iets van meepikken hoor, als je het maar niet als basisvoer geeft.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Blaasgruis

Bericht door Sannie_xx »

Ik zal het ze gewoon apart voeren, en bakjes weghalen als ze uitgegeten zijn. Eigenlijk niet eens zo heel erg: Kitty moet eigenlijk op dieet want die wordt wat te zwaar. Terwijl de andere twee niks te dik zijn, dan kunnen die gewoon hun normale voer. Die zaten natuurlijk wel te balen als een stekker dat Kitty andere brokjes kreeg daarnet, want zij wilden die ook.

Ah de diervoeders winkel waar ik mijn voer haalt heeft wel Technical, maar geen Urinary inderdaad. Ik dacht dat Orijen juist in verband stond met blaasgruis omdat ze zoveel vlees/eiwitten eten zonder dat er net zoveel vocht bij zit als wanneer ze rauw vlees eten in de natuur? Dacht dat ik dat hier ergens had gelezen. Maar op zich drinkt Kitty best veel, ze kan ook ENORME plassen doen... daarom vind ik het ergens toch best typisch dat ze blaasgruis heeft ondanks het vele drinken en kwalitatief volgens mij best goed voer.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Orijen is niet aan te raden voor oudere katten met zwakke nieren, is vrij hoog vetgehalte.
Normaal gesproken is Orijen wel goed voor katten met alleen blaasgruisproblemen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Blaasgruis

Bericht door Sannie_xx »

Hmm dan kan ik daar nog eens naar kijken. Mouse vond het heerlijk. Ik ben er destijds mee gestopt omdat Zooey er niet tegen kon. Die kon alleen tegen Hill's Lam voor zover ik geexperimenteerd heb, op de rest krabte ze zichzelf helemaal open. Op Orijen erger dan ooit :S
Mouse deed het er prima op, misschien de anderen ook wel. Is het proberen waard. Het is best een klus nu. Mouse en Wazoo willen de brokjes van Kitty, Kitty wil de 'oude' brokjes liever. Ze eet de dieetbrokjes wel, het is en blijft een hongerlap, maar met een kop waar een donderwolk boven hangt.....
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

blaasgruis is aanleg, te weinig drinken en voer waarvan de urine onvoldoende wordt aangezuurd en doorgaans zit er dan te veel graan/tarwe in..
dagelijks beetje rauwe kip (in porties invriezen) en eerst gruisoplossend en als de urine schoon is kwaliteitsvoer plus wat preventief voer.

hier zie ik de kreet graanvrij maar wat wordt bedoeld met graan? tarwe is meestal de boosdoener en in de ingrlijsten van de duurdere voeren wordt gespecificeerd, dus mais, rijst, gerst etc. daar zie je geen tarwe. en sommige fabrikanten zetten s/o index op hun verpakking of andere kreet om aan te geven dat het voer de urine voldoende aanzuurt.
kwestie van teksten lezen bij de diverse voeren bij Zooplus.. en dan toch ook uitproberen..
en kijk uit voor een relatief hoog gehalte dl-methionine om aan te zuren, er zijn berichten dat dit spul nierfalen kan veroorzaken dus hoe lager of geen, hoe beter..

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition
er zit > 35% koolhydraat/zetmeel in Hills feline adult kip en dat is ongetwijfeld de veroorzaker!
dus rapido op zoek naar ander voer en het is ook nog zo dat stofwisselingen per kat verschillen, waar de ene kat het goed op doet wordt de andere moddervet van.,. dat is bij mensen ook zo..

nee/nee! je andere katten mogen liever geen gruisoplossend voer omdat daar chemisch spul in zit wat maar korte tijd opgenomen mag worden. staat op de verpakking.
en dan over op goed drinken, regelmatig wat rauw gevogeltevlees en kwaliteitsvoer met wat Sanabelle Urinary (snoepje voor allemaal).. diverse forumleden hebben goeie ervaringen met Sanabelle Urinary, redelijk prijs en breed samengesteld goed voer met niet al te hoog eiwitgehalte. ik zou het altijd mengen met een andere soort of als snoepje.

en ingewikkelder is het niet in het kader van bomen en bos..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Blaasgruis

Bericht door castratenkoor »

Ik geef Sanabelle Urinary als hoofdbrok en RC Sensible en Almo Nature konijn als snoepje.
Poep en plas gebeuren gaat probleemloos momenteel. Ook geen projectiel-spugen meer van Sjaak.
En om en om Carnibest lam en rauwe kip naast hun blik.

Ik kijk naar de katten en bij problemen verander ik het voerschema.
gaat nu prima dus voor mij teken gewoon doorgaan.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Blaasgruis

Bericht door Sannie_xx »

Adriana schreef:blaasgruis is aanleg, te weinig drinken en voer waarvan de urine onvoldoende wordt aangezuurd en doorgaans zit er dan te veel graan/tarwe in..
dagelijks beetje rauwe kip (in porties invriezen) en eerst gruisoplossend en als de urine schoon is kwaliteitsvoer plus wat preventief voer.

hier zie ik de kreet graanvrij maar wat wordt bedoeld met graan? tarwe is meestal de boosdoener en in de ingrlijsten van de duurdere voeren wordt gespecificeerd, dus mais, rijst, gerst etc. daar zie je geen tarwe. en sommige fabrikanten zetten s/o index op hun verpakking of andere kreet om aan te geven dat het voer de urine voldoende aanzuurt.
kwestie van teksten lezen bij de diverse voeren bij Zooplus.. en dan toch ook uitproberen..
en kijk uit voor een relatief hoog gehalte dl-methionine om aan te zuren, er zijn berichten dat dit spul nierfalen kan veroorzaken dus hoe lager of geen, hoe beter..

http://www.zooplus.nl/shop/katten/katte ... omposition
er zit > 35% koolhydraat/zetmeel in Hills feline adult kip en dat is ongetwijfeld de veroorzaker!
dus rapido op zoek naar ander voer en het is ook nog zo dat stofwisselingen per kat verschillen, waar de ene kat het goed op doet wordt de andere moddervet van.,. dat is bij mensen ook zo..

nee/nee! je andere katten mogen liever geen gruisoplossend voer omdat daar chemisch spul in zit wat maar korte tijd opgenomen mag worden. staat op de verpakking.
en dan over op goed drinken, regelmatig wat rauw gevogeltevlees en kwaliteitsvoer met wat Sanabelle Urinary (snoepje voor allemaal).. diverse forumleden hebben goeie ervaringen met Sanabelle Urinary, redelijk prijs en breed samengesteld goed voer met niet al te hoog eiwitgehalte. ik zou het altijd mengen met een andere soort of als snoepje.

en ingewikkelder is het niet in het kader van bomen en bos..
Adriana ik waardeer je input heel erg. Allereerst zeg ik erbij dat zodra ik vragen heb over voedsel ik hier zoek op het forum en specifiek zoek naar input van jou omdat je er zoveel van weet.

Toch moet ik zeggen dat ik bij dit berichtje een beetje een naar gevoel kreeg, alsof ik het fout doe en/of niks weet...en alsof je ook niet goed had gelezen wat er in mijn berichten stond. Kitty drinkt dus juist heel veel. Dat deed ze altijd al, we zagen haar heel vaak heel lang uit de waterbakjes slurpen. Nu heeft ze ook nog een drinkfonteintje. Rauwe kip geven doe ik ook al, maar Kitty woont hier pas krap twee weekjes dus dat heeft wat tijd nodig om aan te slaan.
Je zegt kwaliteitsvoer.... geeft mij een beetje het gevoel alsof ik ze whiskasbrokjes geef. Alle brokjes die zij in hun drie jaar hebben gehad ter probeersel: RC, Hills, Applaws en Orijen. Ik gaf Hills omdat dit het enige was waar Zooey tegen kon terwijl Mouse het eigenlijk op alles goed deed. Ik heb altijd ingredienten bekeken op zooplus, ervaringen gezocht op het forum en verpakking bekeken en alles vermeden waar tarwe in zit. Alleen rijst/mais en altijd vlees op de eerste plaats. Natvoer zoek ik altijd uit op graanvrij en suikervrij.
Ik zal wel te overgevoelig zijn maar ik had toch het idee dat ik mezelf even moest verdedigen: ik doe echt wel mijn best, zet mijn katten niet op rotzooi en probeer overal aan te denken. Bomen en het bos? Ja nu ik ze moet overzetten zie ik inderdaad een beetje door de bomen het bos niet meer. Sanabelle Urinary.... eerste ingredient is rijst. Is dat dan geen probleem? Ik dacht dat het eerste ingredient altijd vlees moet zijn. Snap je mijn verwarring?

Dat gezegd.... besef ik dat Kitty niet terug moet op Hills. Voor de katertjes en voor Zooey werkt(e) het blijkbaar prima want die hebben/hadden nergens last van, maar voor Kitty is het niet goed en inderdaad een dikmaker. Wat castratenkoor zegt - er is een probleem, dus ik verander het voerschema.

Nogmaals, ik waardeer je input erg Adriana, ik ga er ook zeker wat mee doen. Maar het kwam een beetje op mij over alsof ik het niet goed doe.... terwijl ik zo mijn best doe voor mijn schatjes en veel van je tips al elders had gelezen en opvolg - daarom ze genoemd heb in mijn post om te laten zien dat ik het topic en zoekfunctie-resultaten al had gelezen. Toch is wat input altijd fijn, daarom nog een post erachteraan in dit topic.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

het is nooit mijn bedoeling iemand op zijn hart te trappen en de een reageert vaak veel gevoeliger op (mijn) teksten dan de andere.
zo ongeveer het laatste dat in mijn hoofd opkwam of opkomt was suggereren dat je iets niet goed zou doen.
ik denk dat ik wat kriebelig van je dierenarts werd omdat die voluit het advies gaf blaasgruisoplossend voer ook aan de andere katzels te geven. terwijl op iedere zak staat dat het alleen bestemd is voor het zieke dier en zeker niet langer gegeven mag worden dan een bepaalde periode.
en missch ook wel over het zoveelste aparte topic over blaasgruis..
en als ik nu je tekst nog eens lees dan is het lastig om exact uit te vinden wat het probleem is en wat de vraag is.. en ik ben ook maar een mens..
vervolgens heb ik naar de samenstelling gekeken van feline adult en daar zit een overmaat aan zetmeel/koolhydraten in, dus waarsch daarmee het lek boven water..

ik heb je dus alleen maar willen helpen, dingen voor je uitgezocht, nagedacht en geprobeerd te begrijpen waar je probleem zat.. en meer niet. en verdedigen, nee, toch niet nodig? en nu weet ik dat je zelf alles uitpluist, je goed hebt ingelezen op het ontstaan van blaasgruis en al de nodige veranderingen hebt doorgevoerd. en dat een deel van de uitleg dus niet nodig was. maar je bent een uitzondering want de meesten stellen de zoveelste vraag naar de bekende weg.. dus goed bedoeld en van de vijf berichten van vanmorgen eentje die wat minder geslaagd was en minder goed overkwam.. ;-)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
Sannie_xx
Panter
Panter
Berichten: 420
Lid geworden op: 15 aug 2009 11:11
Locatie: Utrecht

Re: Blaasgruis

Bericht door Sannie_xx »

Ach ja, ik reageerde dus inderdaad te overgevoelig, excuses. No harm done, ik begrijp nu ten volle je goede bedoelingen, en nogmaals; die waardeer ik ontzettend. Ik ben niet altijd even actief op het forum maar over de afgelopen jaren veel van je tips gelezen en ingezet.
Ik ben zelf ook wat onzeker sinds wat er met Zooey gebeurde, en dan is een forumberichtje wellicht snel verkeerd geïnterpreteerd.

Ja, van die dierenarts kreeg ik ook de kriebels. Ik bedoel... 'wil je even meekijken of jij ook denkt dat het deze soort (wijst op plaatje) gruis is?'... uhh... is struviet niet een enorm veelvoorkomend probleem, zou je dat niet moeten herkennen?
Gelukkig alleen de dierenarts die open is op zaterdag waar ik normaal gezien alleen heen ga voor enten en chippen. Daar laat ik het vanaf nu ook weer bij, heb ik geleerd. Mijn eigen dierenarts vertrouw ik meer, heeft meer ervaring en is voorzichtig met medicatie bij dieren.

Het lek boven water is gezien en ik ga ermee aan de slag. Na de gruisoplossende brokjes en urinecontrole die hopelijk in orde is, ga ik Sanabelle Urinary proberen voor de dame.

Bedankt voor de bevestiging dat ik het bij het verkeerde eind had wat betreft je berichtje :)
Gebruikersavatar
Dinky
Tijger
Tijger
Berichten: 6820
Lid geworden op: 12 jul 2012 11:26

Re: Blaasgruis

Bericht door Dinky »

Toen onze Dinky blaasgruis had heeft ze 3 maand aan RC S/O high dilution gezeten als blaasgruisoplossend (met elke maand een test of de struviet was verdwenen).

De DA heeft ons toen ASD Urinary Struvite van Trovet aangeraden en sterk afgeraden om voer uit een dierenwinkel te halen omdat dit niet goed zou zijn. Ook een andere dierenarts was hier nogal direct in en adviseerde om alleen bij de DA te kopen. Dit voer is dan ook alleen via de DA verkrijgbaar.

Nu vroeg ik mij af wat voor lekkers ik haar er allemaal verantwoord naast zou kunnen geven (zoals blikjes natvoer en/of snoepjes).
Iza 2 augustus 2022
Jop 24 juli 2022

Foto album

Dinky (2 juli 2006 - 14 september 2022)
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: Blaasgruis

Bericht door Adriana »

vrijwel iedere dierenarts zal dieetvoer dat door de praktijk wordt verkocht aanbevelen als het beste voer. het is in ieder geval veilig, mits goed toegepast.
maar als je eenmaal weet waardoor welke soort blaasgruis wordt veroorzaakt, dan kun je zelf ook al veel doen, waaronder het juiste voer kopen.
je vraagt om lekkers voor een blaasgruiskat .. in ieder geval wat rauwe kip of gevogelte en beetje kattengras en/of beetje zacht ei plus dooier, vette vis zoals makreel of ongezouten sardines (markt). 100% doodgekookt voer is niet gezond voor katzels (niet voor mensen ook trouwens..)
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: Blaasgruis

Bericht door McSteamy »

Hoi allemaal! Ik heb niet het hele topic doorgelezen (excuses), maar ik heb een korte vraag.
Onze kater heeft blaasgruis, hij krijgt brokken van Hills Feline CD, verder niets.
Laten jullie jullie katten gewoon naar buiten?
Wij gaan namelijk verhuizen naar een huis met tuin, deze tuin grenst aan andere tuinen en alle huizen om de tuinen heen vormen een soort 'huizenomheining', zodat ze niet de openbare weg op kunnen, maar wel zo'n 400 meter hebben om heen en weer te lopen. Ideaal dus!

Alleen ben ik bang dat onze kater op één of andere manier toch voer binnen krijgt, door bijvoorbeeld mensen die voerbakjes buiten hebben staan, mensen die katten snoepjes geven, dat hij zelf ergens naar binnen gaat via kattenluikje en dan het voer eet, enzovoort. Hoe doen jullie dat?

Ik kan wel bij iedereen een brief door de bus doen of ze hun kattenvoer binnen willen zetten (onze buurman heeft het bijvoorbeeld al op het terras buiten), maar dan zijn er nog steeds risico's..
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Plaats reactie