kat anderhalve week in huis, verkouden. wat nu?

Voor vragen over niesziekte, astma, longontsteking en andere luchtwegaandoeningen.
Plaats reactie
GillyZidane
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2012 22:12

kat anderhalve week in huis, verkouden. wat nu?

Bericht door GillyZidane »

Hallo allemaal,
ik kom hier even binnenvallen omdat ik me eigenlijk behoorlijk zorgen maak om mijn katje.
ik zal het hele verhaal hier even omschrijven:

via marktplaats heb ik een kat opgevangen die weg moesten bij de eigenaren omdat de woningstichting dit geëist had. de mensen hadden te veel huisdieren, en zochten voor een aantal katten een nieuw baasje.
ik viel als een blok voor zijn foto, en heb hem opgevangen.
vorige week maandag is hij gekomen. er zat wat aangekoekt vuil op zn oogje en toen ik bij hem mocht komen heb ik het weggehaald. daarna is het niet terug gekeerd.
de kat is enorm schuw. laat zich onder de bank aaien, en komt sinds kort avonds onder de bank vandaan om het huis te verkennen.
hij is zindelijk, maar wel een beetje eenzaam. de eerste week at hij enorm slecht. maar dit is nu heel erg veel verbeterd. hij eet twee keer per dag het beetje dat ik hem geef leeg. het is een kleine magere kat.

vandaag kwam ik thuis van mijn werk en merkte dat hij niet reageerde zoals anders. toen ik hem aaide kroop hij verder weg, heeft tranende ogen. vind het aaien niet fijn (normaal gaat hij op zn rug liggen en moet ik een hele poos op zn buikje kriebelen. spint en alles) hij ademt zwaar en niest. echt een behoorlijke verkoudheid zoals het klinkt.

de kat is wel gechipt. hoe het met de entingen zit weet ik niet, ik was van plan hem een check up te geven zodra hij volledig gewend is.

ik wil graag weten wat wijsheid is.
morgen moet ik een hele dag werken. de dierenarts praktijk is geopend van 10 tot half 11 ochtends en ik ben dan niet in staat er heen te gaan. dus wanneer ik hem naar een dierenarts zal brengen zal dat onder weekend tarief vallen.
ik zit ook met het stress niveau in mn maag. hij laat zich niet vangen en niet oppakken (nog) dus dit zal geforceerd moeten gaan.
graag wil ik jullie advies. valt het onder dusdanige spoed dat de dierenarts zo snel mogelijk gebeld moet worden?
is het iets sluimerends wat hij wss al onder de leden had voor hij kwam en door de stress van verhuizing op gekomen is?

sorry voor het lange verhaal, maar wil graag advies.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kat anderhalve week in huis, verkouden. wat nu?

Bericht door Chiquita98 »

Ja ik zou het er wel voor over hebben voor het weekendtarief. Het klinkt niet gezond en hij heeft waarschijnlijk wel wat onder de leden.
Waarom krijgt hij een klein beetje eten??
En hij komt dus ineens van een huis vol met katten in een huis alleen? ja hij mist zijn vriendjes en hij moet wennen aan de nieuwe omgeving.
Als je zo'n kat neemt had je beter met hem de eerste dag of volgende dag naar de dierenarts moeten gaan eigenlijk. Want iemand hoeft niet voor niks dieren weg te doen. Ze verzorgden de dieren wrs niet goed meer dus kans op een zieke kat te krijgen is dan heel groot.
Dus als ik jou was wel morgen de da inlichten. Je kan dan altijd overleggen hoe of wat.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
GillyZidane
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2012 22:12

Re: kat anderhalve week in huis, verkouden. wat nu?

Bericht door GillyZidane »

ik geef hem kleinere beetjes zodat ik goed in de gaten kan houden wat hij eet. geef hem liever kleinere porties en vaker per dag dan een grote. lijkt me ook beter voor de maag van een magere kat.
het was voornamelijk een buiten kat.
ik vind het ook absoluut niet vreemd dat hij moet wennen. (heb ik zover ik weet ook niet gezegd) gaat mij er meer om dat ik het beestje niet nog meer stress wil geven dan nodig.
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kat anderhalve week in huis, verkouden. wat nu?

Bericht door Chiquita98 »

Ok ik dacht omdat je schrijft: hij krijgt 2x per dag een beetje. Dat klinkt in mijn oren niet veel namelijk.
Beter even stress dan dat ie zieker word en wrs voelt hij zich al niet zo lekker. Dan maar even doorbijten.
En met overleggen met de da bedoel ik ook dat je kan vragen of hij aan huis eventueel kan komen. Maarja dat kost ook weer meer.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
GillyZidane
Kitten
Berichten: 3
Lid geworden op: 08 jun 2012 22:12

Re: kat anderhalve week in huis, verkouden. wat nu?

Bericht door GillyZidane »

ondertussen contact gehad met dierenarts (en wakker gebeld, ahh, :p )
hij gaf aan dat er een verkoudheidsvirus heerst, zolang het bij wat afscheiding uit de oogjes en niesen blijft dit weekend is het oké, en kan ik het weekend afwachten. zodra het erger wordt kan ik direct terecht.
kat is overigens nu erg actief in huis aan het lopen. kletst, en komt heeeel veel knuffels halen. heeft net gegeten en is op de kattebak geweest. ik kan gerust naar bed!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kat anderhalve week in huis, verkouden. wat nu?

Bericht door Chiquita98 »

Gelukkig maar. Zolang hij eet een drinkt en niet lusteloos is kan je het inderdaad wel over het weekend heen trekken. Omdat ie gister anders dan anders reageerde is het altijd verstandig om een dierenarts te bellen als je het niet vertrouwd. Goed dat je hem gebeld hebt!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: kat anderhalve week in huis, verkouden. wat nu?

Bericht door Chiquita98 »

Hoe gaat het nu met je kat?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie