Verstopping, wie heeft tips?

Forum voor vragen over overgeven, maagzuur, verstopping, diarree en andere spijvertering- en ontlastingproblemen.
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

nellebel schreef:nelie zat tot boven dicht. dus wel via de achterkant eruit gehaald maar met meer als een vinger. het zat dieper bij haar. dan wordt er een slang ingebracht tot de verstopping en daar word oa flink spul ingespoten wat de verstopping losmaakt. dan kan de Da het met masseren e.d. laten zakken om het er vervolgens met de vinger verder uit te halen.
nellie poepte dus niet uit zichzelf, en na laxeermiddel een klein beetje diarree. ze leefde even op nadat ze ietsje kwijt was maar niet veel en zakte daarna weer snel in.
uiteindelijk bleek dat door andere medicatie haar darmen stil waren komen te liggen en dat ze daarom dus niet kon poepen. foutje van de DA.
Ohhh wat erg!!!
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door nellebel »

dank je, was inderdaad heel erg, ook om te zien. maar zij kreeg de verstopping dus niet los met alleen laxeermiddel via de bovenkant. kan jij of je DA niet voelen of er nog verstopping zit? anders zal het toch echt via de achterkant eruit moeten. van boven spul erin blijven doen heeft dan geen zin als het echt vast zit. jammer dat je niet verder kan laten onderzoeken wat er mis is. want van de laxeermiddelen krijgen ze ook krampen (de darmen proberen met verkrampen de verstopping eruit te duwen). zou hij iets aan zijn maag hebben (tumor, zweer of iets dergelijks) doet dit dus enorm pijn (onze nellie bleek uiteindelijk een tumor te hebben en heeft dus verschrikkelijk geleden van aller krampen.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door Livewithlouis »

Ja ik vind die krampen een beetje gek....even voor de goede orde je kat eet helemaal niet uit zichzelf? En alleen door medicijnen voelt hij zich beter?

Ik denk dat er een aantal zaken uitgesloten moeten worden. Met een foto kunnen ze checken of er een blokkade in de darmen is opgetreden. Ik denk niet dat er iets met de maag aan de hand is, dan zou hij braken, schuim en op een gegeven moment geel gal. Maar hij braakt dus niet...
Medicijnen slaan niet aan of tenminste hij krijgt weer een terugval....wat zou kunnen beteken dat het of een héle heftige virus/bacteriële infectie is of juist dat dat het niet is en dat de medicijnen hem slechts enigzins verdoven. Maar de pijn komt steeds terug dus in dat geval is pijnstilling ook niet de oplossing.

Ik vrees toch echt dat je naar een kliniek moet gaan en een foto moet laten maken.
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

nellebel schreef:dank je, was inderdaad heel erg, ook om te zien. maar zij kreeg de verstopping dus niet los met alleen laxeermiddel via de bovenkant. kan jij of je DA niet voelen of er nog verstopping zit? anders zal het toch echt via de achterkant eruit moeten. van boven spul erin blijven doen heeft dan geen zin als het echt vast zit. jammer dat je niet verder kan laten onderzoeken wat er mis is. want van de laxeermiddelen krijgen ze ook krampen (de darmen proberen met verkrampen de verstopping eruit te duwen). zou hij iets aan zijn maag hebben (tumor, zweer of iets dergelijks) doet dit dus enorm pijn (onze nellie bleek uiteindelijk een tumor te hebben en heeft dus verschrikkelijk geleden van aller krampen.
Ohhh het lijkt me vreselijk om te zien inderdaad, ik vind dit al erg. Voel me ook af en toe een muts omdat ik dan echt tranen in mijn ogen heb.

Wat ik al een beetje zat te denken, schrijf jij nu eigenlijk, dat er wellicht wat anders aan de hand is.
Ik heb vandaag geprobeerd te voelen, maar in de loop van de dag is hij weer slechter geworden, dus net zoals met de vorige injectie na 24 uur wordt het slechter. En hij is sinds ik elke keer met medicijnen kom of om hem vast te houden voor injecties, steeds angstiger als ik in zijn buurt kom.
Ik zit nu moed te verzamelen en mezelf moed in te praten om hem toch maar tegen zijn zin in te onderzoeken, het is belangrijk om te weten of ik wat voel of niet.

Morgen moet de dierenarts in ieder geval weer komen en hij had gisteren gezegd dat hij normaal gesproken nu meer zou gaan opknappen....niet dus.
Eventueel zou er dan morgen nog een injectie plaats vinden om hem een stik sneller op de been verder te helpen.

Maar na 24 uur is hij gewoon terug bij af, dus heb niet het gevoel dat dit helpt.
Maar ja welke weg dan bewandelen.......ik zal morgen vragen aan de dierenarts of hij hem anders onder narcose via zijn kont kan leeg halen...met alle risico's van dien natuurlijk....en bij die gedachte wordt ik niet echt blij.

Heb vandaag ook minder laxeerolie gegeven dan de afgelopen dagen omdat ik niet wil dat hij daardoor krampen krijgt.
Maar ja weet niet zo goed waar ik goed aan doe....... :-(
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

Livewithlouis schreef:Ja ik vind die krampen een beetje gek....even voor de goede orde je kat eet helemaal niet uit zichzelf? En alleen door medicijnen voelt hij zich beter?
Hij eet als hij dus zeg maar in die eerste 24 uur na de prikken zit, daarna nog een keer een beetje en op het laatst voor de 48 uur verstreken zijn van de volgende prikken niet meer.
De krampen zijn echt heftig, ik kan ze vanaf een behoorlijke afstand zien. En als hij loopt, laag en langzaam en voorzichtig, krimpt hij af en toe in elkaar en naar mijn mening heeft hij dan ook een kramp.
Ja ik heb nu dus inderdaad het idee dat die 2 injecties ervoor zorgen dat hij zich in eerste instantie beter voelt, maar eigenlijk niks aan de oorzaak doet.
De injecties bevatten in ieder geval antibiotica en ik denk iets van prednison ook, wellicht iets pijnstillends?.
Ik denk dat er een aantal zaken uitgesloten moeten worden. Met een foto kunnen ze checken of er een blokkade in de darmen is opgetreden. Ik denk niet dat er iets met de maag aan de hand is, dan zou hij braken, schuim en op een gegeven moment geel gal. Maar hij braakt dus niet...
Ja helaas is die foto dus niet mogelijk hier.....
Nee hij braakt niet, geen schuim en geen geel gal.

Hij had gisteren wel doorzichtig vocht wat uit zijn anus kwam, vandaar dat ik dus ook geminderd ben met de laxeer olie.

Medicijnen slaan niet aan of tenminste hij krijgt weer een terugval....wat zou kunnen beteken dat het of een héle heftige virus/bacteriële infectie is of juist dat dat het niet is en dat de medicijnen hem slechts enigzins verdoven. Maar de pijn komt steeds terug dus in dat geval is pijnstilling ook niet de oplossing.
Inderdaad slaan ze aan 24 uur en daarna is het weer als daarvoor, dus denk dat het inderdaad zoals jij schrijft de klachten verdooft voor even.
Antibiotica werkt wel voor virussen maar niet voor bacterien geloof ik he?
Ik vrees toch echt dat je naar een kliniek moet gaan en een foto moet laten maken.
Als dat mogelijk was, zou ik het gelijk doen. Heb nu wel begrepen dat er een kliniek in Tunis de hoofdstad is, maar dat is hier zo'n 7 uur minimaal vandaan.......
En daar doen ze bv wel operaties, maar daarna krijg je je dier gelijk mee en moet de dierenarts in de buurt de nabehandeling doen.
En of zo'n reis met zo'n zieke kat te doen is....?
Daarbij zelf red ik dat ook niet op een "heen en weertje" is erg vermoeiend rijden hier, dus zou in ieder geval met een overnachting moeten en als er dan onderweg wat met hem is, wat doe ik dan?
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

Ondanks dat DikkieDik er nog lang niet is, mag ik jullie alvast heel hartelijk bedanken voor het steeds meedenken en dat jullie ook schrijven waar ik op moet letten en waar ik naar kan kijken.

Echt alvast ontzettend bedankt!!!
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door Livewithlouis »

Graag gedaan hoor! Vind het erg vervelend voor je!

Nee antibiotica werkt juist tegen bacteriën en niet tegen virussen. (anti bio)
Voor virussen heb je anti-virale middelen nodig.
Het is ook erg belangrijk om te achterhalen in een laboratorium of het om een virus-infectie gaat of een bacteriële infectie. Het verschil is namelijk dat een bacteriële infectie om een parasiet gaat. Dus iets verkeerds eten/drinken, daarnaast krijgen we allemaal 1000000000 bacteriën binnen en er zitten vaak foute tussen. De ene is gewoon wat sterker dan de ander, of iemands weerstand is lager.

Een virale infectie heeft een gastheercel nodig. Dus of een cel van je kat zelf of bijvoorbeeld in een cel van een bacterie die al in je kat zit. Het is dus ook mogelijk dat ie allebei heeft.

Maar je da geeft al medicijnen dus hij heeft al een vermoeden, alleen ze lossen het probleem niet op dus zijn vermoeden is onjuist in deze. Als het om pijnbestrijding gaat dan is het goed te verklaren waarom je kat gaat eten, maar het sluit een eventuele bacteriële infectie of virus niet uit......en een darmobstructie ook niet...

We moeten wel oppassen dat we niet een soort tunnelvisie creeëren want in principe kunnen we nog niks uitzoeken, het kan ook buikgriep zijn of iets met zijn blaas.

Is het mogelijk voor je da om een bloedonderzoek te doen? En kan je vertellen hoe het medicijn heet wat hij nu krijgt?
Wat jij in ieder geval kunt doen is er voor zorgen dat je in de gaten houdt of je kat plast en als hij poept hoe dat er uit ziet. Hij eet dus poep moet je gaan voelen en kan door je da dus verwijdert worden. Geef hem goed water het is erg belangrijk dat hij blijft drinken!

succes!!!!
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

Hoi Lynx, dank je wel weer voor je duidelijke uitleg!

Gisteren middag en avond was hij weer vreselijk ziek, vanmorgen loopt hij iets beter en had hij ook honger en heeft gegeten.
Maar ik denk net als jij dat de medicijnen niet helpen en de dierenarts dus op een verkeerd spoor zit.
Ik ga hem straks bellen zodat hij kan komen en dan wil ik met hem bespreken wat er voor mogelijkheden zijn die we verder kunnen doen, met de beperkingen helaas van hier.

Ik heb zelf nog niet kunnen voelen of er nog ontlasting zit, gisterenavond zoch DikkieDik weer voor het eerst toenadering naar mij en ik wilde dat niet "verpesten" door hem weer iets aan te doen en wetende ook dat vandaag de dierenarts weer moet komen en ik helaas zal moeten assisteren, dus het beetje vertrouwen wat ik van hem krijg, daar nu beter voor kan gebruiken.

Gisteren heb ik hem ook voor het eerst zien poepen, het was diarree maar dat is niet vreemd denk ik met laxeer olie. En ik kan hem niet heel de tijd in de gaten houden, dus wie weet heeft hij wel al vaker ontlasting gehad.
Plassen zie ik hem ook doen.

Ik zal straks aan de dierenarts vragen of hij:
1. nog steeds een verstopping kan voelen, zo ja vragen of hij het er onder narcose dan kan uithalen
2. wat er precies in de injecties zit, ik weet in ieder geval dat hij Anti Biotica krijgt en ik vermoed prednison, maar ik zal het checken. En dan maar hopen dat ik het begrijp! hahaha
3. Of hij bloed onderzoek kan doen.
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door Livewithlouis »

Hey wat goed diarree!!!! Ok klinkt raar maar je moet blij zijn dat er in ieder geval iets uitkomt! Er kan nog steeds een blokkade zitten maar aan een darm verkleving hoeven we nu niet te denken in ieder geval.
Ik denk dan dat de da wel iets goeds doet met antibiotica want bij diarree denk ik ook als eerste aan een parasiet!
Maar bloedonderzoek afwachten dan!!

Nogmaals succes!
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

hihi ja hoe blij kan je zijn met diarree he?! hahaha
Vandaag heb ik hem niets zien doen, maar goed ben ook niet heel de dag in de buurt.

De dierenarts is niet geweest......
Vriendin van mij heeft wel telefonisch gesproken met hem en verdere testen vond hij nu iets te vroeg......
Ik moet hem nu 5 dagen prednison geven en dus niet de antibiotica meer.....
Maar heb me al voorgenomen dat als ik geen stijgende verbetering zie dat ik hem maandag gelijk weer ga bellen.

Vandaag heeft DikkieDik wel zelf gegeten en redelijk goed, had ook het idee dat het prednison pilletje hem wat deed opknappen, maar ja of het dan klachten verdoezelt omdat het best zwaar spul is weet ik niet natuurlijk.
Hij heeft veel geslapen vandaag.

Heb nog niet goed kunnen voelen, ik ga hem zo eens opzoeken waar hij zich heeft verstopt.
Vanmiddag voelde ik wel een beetje een hard buikje aan de onderkant / achterkant.
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door nellebel »

het ka ntoch wel ee nblokkade zijn (waarvan dan ook) omdat je wel helder vocht eruit zag komen, dus ws de laxeerolie. misschien kun je tijdens het aiien zijn buikje wat masseren. als er verstopping zit zal hij dat misschien ook nog wel prettig vinden. gewoon lekker zachtjes kneden aan zijn buikje. nellie vond dat heel fijn toen als ik het voorzichtig deed.
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

Hoi Nellebel, klopt DikkieDik vind het heel soms ook lekker als ik dat doe.

Ik moet zeggen dat het nog steeds goed gaat met hem, vandaag de 3e dag prednison.

Hij ging zelfs gisteren morgen en vanmorgen mee het strand op toen ik de hond even liet plassen vanmorgen en ging lekker rollen in het zand zoals hij voorheen ook altijd deed. Heb het idee dat hij zich een stuk beterder voelt en zo ziet het er ook uit!
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door Livewithlouis »

Ok! Nou das in principe fijn, maar pred is heftig....het is afwachten hoe het gaat als je de medicijnen stopt. Wil niet de pret drukken natuurlijk! Heeft ie al ontlasting gehad?
NetNiet
Huiskat
Huiskat
Berichten: 16
Lid geworden op: 29 mei 2012 17:56

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door NetNiet »

Hoi Livewithlouis,

Nee hoor ik begrijp helemaal wat je bedoeld, dat is ook waar ik namelijk bang voor ben, nu nog 2 dagen prednison en daarna is het inderdaad afwachten.

Ik vermoed van wel, maar helaas niet gezien, maar zijn buik lijkt wat minder gespannen.
Hij heeft ook helemaal geen krampen meer.
Slaapt nog wel veel, maar ja de andere katten ook, het is hier warm natuurlijk (sorry, begrijp dat het bij jullie vandaag kouder was dan met de kerst en toen vond ik het erg koud!!!)
Gebruikersavatar
nellebel
Tijger
Tijger
Berichten: 5453
Lid geworden op: 27 sep 2010 07:59
Locatie: venray

Re: Verstopping, wie heeft tips?

Bericht door nellebel »

misschien dat hij toch iets heeft ingeslikt wat voor obstructie heeft gezorgd en nu eruit is. blijf hem vooral aan zijn buikje voelen zodat je het verschil merkt, en hem goed kunt masseren
groetjes wendy en pootje van Guusje en Gijs. neusje van mijn engeltjes Nellie, Sjefke en wonder Flippie, en mijn allerkleinste engeltje Odie
Plaats reactie