Castreren van +/- 3 jaar oude kater

Voor alle vragen over de castratie en sterilisatie, de geslachtsdelen van de kat, en andere vragen m.b.t. de voortplantingsorganen.
Plaats reactie
ike
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2012 14:58

Castreren van +/- 3 jaar oude kater

Bericht door ike »

Hallo,

Ik heb enkele vragen ivm een kater

Ik heb de 3 jaar oude kater van mijn grootvader in huis gehaald, maar hij is niet gecastreerd, kan dit nu nog?
Kunnen er neveneffecten ontstaan van het zo laat castreren? => Ik heb een vriendin die ook een kater op latere leeftijd heeft laten castreren en sindsdien plaste hij steeds overal in huis.

Alleen als Alfred zin heeft om geknuffeld te worden dan kan ik hem aaien, anders zijn het bloedende armen en handen ... Zal dit gedrag ook veranderen?

Wat kan je het beste gebruiken om vlooien tegen te gaan?
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Castreren van +/- 3 jaar oude kater

Bericht door Sifra »

Mooi dat je Alfred overgenomen hebt! Je kunt hem zonder problemen nog laten castreren.

Of zijn gedrag nog zal veranderen weet ik niet. Heb je hem allang in huis of nog maar net? In het laatste geval kan het zijn dat hij nog aan je moet wennen. Bouw het contact langzaam op en probeer zijn lichaamstaal te lezen: staart en oren vertellen vaak al wanneer je op moet houden. Sommige katten worden nooit knuffelkatten.

Tegen vlooien kun je het best Advantage gebruiken, verkrijgbaar bij de dierenarts. Vlooienbandjes werken niet en als een dierenwinkel Exil aanraadt, moet je gillend de zaak uit rennen, want daar kunnen katten doodziek van worden.

Als je de zoekfunctie gebruikt, kun je nog meer info vinden over castratie, gedrag en vlooienbestrijding.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9350
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Castreren van +/- 3 jaar oude kater

Bericht door castratenkoor »

Ik zou hem ook alsnog laten castreren.
Hij zal er rustiger en huiselijker van worden maar dat kan wel 2-3 maanden duren.
Of hij minder aanvallend wordt naar jou toe is niet te voorspellen.
Altijd verstandig de kat het tempo te laten bepalen en hem aan te laten geven wanneer hij aandacht wil.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
ike
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 02 jun 2012 14:58

Re: Castreren van +/- 3 jaar oude kater

Bericht door ike »

Ik had hem een week of 2 binnen gehouden om om hem aan mij en de omgeving te laten wennen
Ondertussen is hij al eens buiten geweest, de andere katten geterroriseerd en komt dan wel mooi terug :smile:
Het vechten was dan ook de hoofdreden om hem te laten castreren, als hij dan nog wat aardiger wordt is dat alleen maar een pluspunt.

Alvast bedankt voor de info, ik zal voor alle veiligheid eens bij een dierenarts langs gaan...
Plaats reactie