Kat uit het asiel gehaald

Voor vragen die betrekking hebben op één of meerdere katten nadat deze pas in huis is/zijn. Plaats GEEN oproepjes!
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Kat uit het asiel gehaald

Bericht door McSteamy »

Goedenavond!

Mijn eerste topic op dit forum, direct voor een dringende vraag. :roll:
Mijn vriendin en ik wonen samen in een appartement in Rotterdam. Zij is dol op katten, wilde graag een kat uit het asiel nemen, om deze weer een fijn thuis te bieden. Ik heb het niet zo op katten (ben meer een hondenmens en ben een keer flink door een kat gegrepen), maar ging akkoord, mits het een hele lieve zou zijn! Op internet een beetje gezocht (dierenasiels.com) en zo bij een zo te zien leuk asiel uitgekomen hier een half uurtje vandaan.

Daar gaan kijken, leuke kat gezien, eigenlijk vond ík hem vooral heel leuk. Hij was lief, lag in een mandje en liet zich welwillend aaien en kroelen. M'n vriendin wilde een speelse kat, dus de keren dat we er waren (drie keer gaan kijken) met man en macht geprobeerd de kat te laten spelen en jawel, de laatste keer ging 'ie spelen! De asieleigenaresse weet het aan zijn verlegenheid, hij begon ons nu wat meer te vertrouwen en ging daarom spelen, klonk heel aannemelijk. M'n vriendin was dus ook om, kat gereserveerd en vanochtend om 11 uur was 'ie bij ons thuis. Onderweg in de auto heeft 'ie een half uur zitten mauwen en vervolgens een kwartier zitten hijgen (?). Thuis ging hij vanuit z'n reismand rechtstreeks de krabpaal in (zo'n vierkant ding waar ze in kunnen liggen) en sindsdien is 'ie er niet meer uitgeweest. Eten en drinken staat in het zicht, de kattenbak ook.

Het probleem is nu dat m'n vriendin bang is dat het nooit meer goed komt qua leukheid van de kater, "want in het asiel wilde 'ie al niet echt spelen en lag 'ie heel de tijd te slapen en nu doet 'ie ook niets!" Logischerwijs heb ik m'n vriendin verteld dat de kat moet wennen en dat dat weken kan duren, maar zij is van mening dat een kat niet zodanig kan veranderen, van kat die niets doet en het aaien ondergaat (uit angst, gok ik) tot leuke speelkat. Heeft ze gelijk of kan ik de hoop koesteren dat hij nadat hij gewend is wel lekker komt spelen?

Hij is overigens - volgens het asiel - 3 jaar oud en hij is weggehaald bij een vrouw die 17 katten hield. Hij zat alweer een jaar in het asiel, arme jongen. Ohja, we kregen de papieren niet meteen mee, maar die werden opgestuurd, want de eigenaresse had ze thuis liggen. Is dat nu echt suspicious (stond op internet)?

Alvast bedankt voor het lezen van dit enorme verhaal en jullie eventuele reacties!

Groetjes Sas :grin:
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door pinguin »

Aller eerst welkom op het forum.

Lees eens goed op het forum. Je moet je zelf ook eens proberen voor te stellen dat je ineens in een reismand word gedaan en dan op een wild vreemde plek word los gelaten? Zonder soortgenoten en bekende luchtjes. Denk ook niet dat je je dan gelijk op gemak voelt. De eerste zorg is denk ik dat de kat binnen 24 uur gaat eten. En verder geef het echt even de tijd bijna iedere kat speelt en als de kat dat eerder heeft gedaan zal die dat bij jullie ook wel doen. Lees ook eens rond op het forum misschien heb je nog wat aan de tips.
Maar voor nu heb gedult een geef het diertje de ruimte en tijd om bij te komen van alles.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door castratenkoor »

Mijn advies heb geduld en geef het tijd, veel tijd. de kat zal heel erg moeten wenen.
Laat hem het tempon bepalen en dring jezelf niet teveel op.
Voorlopig het belangrijkste dat hij gaat eten, drinken, poepen en plassen.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door McSteamy »

Beiden dank!
We gaan zeker rustig aan doen, hij ligt overigens nu lekker te slapen en draait zich af en toe om.
Hij houdt ons goed in de gaten wanneer we iets doen :grin: maar lijkt redelijk kalm te zijn.

We hebben brokken en vlees, het bakje met brokken staat bij 'm in het zicht, moeten we hem nu al nat voer geven? Hoeveel zou 'ie gegeten moeten hebben in de eerste 24 uur? Ik ben bang dat we geen verschil zien als 'ie maar een paar brokjes eet.
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door castratenkoor »

Ik schat zo in dat hij vannacht als het rustig is wel wat gaat eten. Ja in hoeveelheden is niet uit te drukken zo'n eerste dag. Als je denkt dat hij niks gegeten heeft vannacht, probeer dan een wat natvoer vlak voor zijn neus te zetten morgenochtend.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door McSteamy »

Oké, gaan we dat proberen!
Hij lijkt wel van steen zo, hij beweegt gewoon helemaal niet.
Hij heeft z'n oogjes dicht, je mag 'm aaien, hij kijkt soms naar je, maar hij beweegt verder niet..

Ik las hier als tip dat je laag bij de grond bij 'm kunt gaan liggen/zitten en zachtjes tegen 'm praten, maar het lijkt hem niet zoveel te boeien ofzo?
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door Sifra »

Kijk hem niet van dichtbij rechtstreeks aan, kijk een beetje langs hem heen. Probeer eens van een afstandje naar hem te knipogen met beide ogen. Daarmee zeg je hem dat je geen kwaad in de zin hebt. Niet te veel op hem letten. Sommige katten willen inderdaad een liggende persoon wel eens komen bekijken, maar misschien is hij hier nog niet aan toe. Niets forceren, geef hem de tijd.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door McSteamy »

Oké, dankjewel, we laten hem sowieso vanavond wel gewoon even met rust!

Misschien zou je ook zo lief willen zijn even mijn andere topic te bekijken..

http://www.dekattensite.nl/phpBB2/viewt ... 79&t=25887
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door pinguin »

Hoe is het vannacht gegaan?
Ik hoop dat die inmiddels wel gegeten heeft? En de bak heeft gebruikt. Je geeft hem toch wel het zelfde voer als dat die in het asiel kreeg? Het is trouwens voor iedere kat even zoeken wat die prettig vind. Maar ik zou een kat die wat angstig is nooit recht streeks aan kijken en echt tijd geven.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door McSteamy »

Hij heeft vannacht in de kattenbak gezeten en gegraven, maar hij heeft wel buiten de bak geplast. Op m'n vriendin d'r schoenen zelfs. Gelukkig hebben we laminaat, dus de grond is weer schoon, maar m'n vriendin is niet blij haha. Hij zit nu alweer een tijdje onder de stoel, hij kruipt achteruit als je binnenkomt en beweegt verder niet.

We hebben geen voer meegekregen uit het asiel, dus geen idee wat hij daar at, daar zal ik zo het asiel even voor bellen. Ook of hij deze ziekteverschijnselen al had..

Edit
Hij heeft sowieso nog niets gedronken en volgens mij ook nog niet gegeten.
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door Chiquita98 »

Als ik je eerste verhaal lees weet jij als hondenmens toch meer van katten dan je vriendin ;-)
Een nieuwe kat heeft gewoon echt veel tijd nodig om te wennen. Het plassen naast de bak kan een lichamelijke oorzaak hebben. Daarom lijkt het me toch ook wel verstandig(ook gezien de symptomen bij je andere topic) om hem na te laten kijken door een dierenarts. Als dat is uitgesloten dan kan het heel goed van de stress zijn van het verhuizen en de nieuwe omgeving.
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door pinguin »

Ben het met je eens thea. (heb alleen je andere topic niet gelezen) Maar ik zou zeker het asiel op bellen en vragen welk voer ze kregen. Van zowel de brok als natvoer. (en dit vandaag in huis halen) Om te kijken wat die lekkerder vind. Anders kijken of die misschien meer intresse in wat kip of vis toont.
Van stress kunnen katten heel goed niet lekker zijn. Je schrijft ook dat die achteruit als je binnen komt je kan er ook evt tijdelijk voor zorgen dat er door middel van extra dozen neer te zetten je wat meer veilige plekken weet te maken. Zo wel op de grond als wat meer in de hoogte.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
McSteamy
Huiskat
Huiskat
Berichten: 54
Lid geworden op: 31 mei 2012 18:40
Locatie: Rotterdam

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door McSteamy »

Ik zal het even in dit topic plaatsen, omdat dit het meest bezochte topic is van de twee die ik heb geplaatst.
Vanochtend heb ik contact gehad met de eigenaresse van het asiel. Op basis van de symptomen die ik noemde wilde ze absoluut niet dat ik Pluut meenam naar een DA hier, want dat zou teveel stress voor hem zijn. Ze had liever dat ik hem meenam naar het asiel, waar zij hem dan zijn medicijnen zouden geven. Hij oogde vandaag daarentegen minder ziek, doordat hij minder last had van snot e.d., maar was nog steeds vreselijk laveloos. Hij had niets gegeten, niets gedronken en toen we vanmiddag terug kwamen van mijn paard was hij nog geen cm verplaatst.

Na flink overleg met m'n vriendin en later met de asieleigenaresse ervoor gekozen om hem terug te brengen. Volgens de eigenaresse was hij daar helemaal niet laveloos en bang en uiteindelijk dus besloten dat het voor hem daar fijner zou zijn, het voor ons toch geen goede match was, helaas, ik was dol op die kleine man, en dat hij wellicht beter bij een ouder koppel/een ouder persoon geplaatst kon worden, misschien met een tuin o.i.d. Dus ik heb 'm gevangen en in z'n reismandje gezet (hij was heel bang, maar gaf geen kik toen ik 'm optilde). Eenmaal in het asiel weer losgelaten, waar hij gauw naar z'n vertrouwde plekje ging (onder de kooien). Door zijn gedrag heb ik het asiel op het hart gedrukt dat er écht een DA naar 'm moest kijken "en dat gingen ze dan wel regelen binnenkort", dus ik hoop echt met alle vezels in mijn lijf dat hij binnenkort nagekeken wordt.

Vervolgens zijn we naar een professioneler asiel hier in de buurt geweest, waar het er allemaal een stuk beter aan toeging. Na lang zoeken, overleggen, spelen en kroelen gekozen voor een jong poesje (+- een jaar oud), een schildpadje! Heel schattig ding, we waren helemaal verliefd. En daar ging het zoals het -denk ik- moet gaan. We kregen het inentingsboekje, ze hadden haar buiten gevonden en inmiddels gesteriliseerd, ontwormd, geënt en gechipt, we kregen een zak voer mee, informatie over katten en het asiel en uitleg over twee weken proeftijd en hoe het werkt als de kat binnen 2 weken toch ziek wordt (dan kan 'ie op hun kosten nagekeken worden door hun DA). Allemaal heel fijn!

We kregen de kleine daarna meteen mee naar huis, thuis hebben we d'r met eten, drinken en de kattenbak in de slaapkamer gezet, zodat ik de woonkamer en de krabpaal kon stofzuigen en schoonmaken. Ze ging direct de reismand uit en op onderzoek uit, wilde mee naar de woonkamer en was heel lief en aanhankelijk. Na het schoonmaken ging ze ook meteen de woonkamer in en alles bekijken, overal op en onder, en steeds kopjes geven aan ons. Ze wilde lekker spelen, achter nepmuisjes aanrennen, maar vooral lekker knuffelen. Inmiddels heeft ze al op de kattenbak geplast, zijn m'n ouders hier komen eten en was ze heeeeel lief en heeft ze al meerdere keren een beetje gegeten en gedronken.

Hier dus meer dan tevreden nieuwe baasjes, maar tegelijkertijd voel ik me nog wel ontzettend schuldig tegenover Pluut. Hij verdient ook een fijn thuis.. Ohja, dat was ik nog vergeten. Ik had de situatie en symptomen voorgelegd aan dit asiel en deze vrouw zei "Als een kat in zo'n conditie bij ons binnenkomt gaat 'ie direct in quarantaine en wordt er met spoed een DA bijgehaald", hij was dus echt heel ziek, arm ding. En ondanks het feit dat wij een zieke kat mee kregen en het niet matchte zoals gehoopt (ik had hem echt wel een half jaar wennen gegund als ik had gedacht dat hij ooit wel sociaal zou worden), vind ik het wel heel zielig en ben ik nog steeds verdrietig..

Ik zal straks trouwens even een foto plaatsen van ons kleintje, het is echt een droppie.
RickySpike
  • [Advertentie door Admin verwijderd]
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door Sifra »

Een laveloze kat? Had je jenever in zijn drinkbakje gedaan? ;-)
Jammer dat het zo gelopen is, maar misschien is het zo beter, voor Pluut en voor jullie.
Heel veel plezier met je nieuwe aanwinst! Naam en foto, please!
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: Kat uit het asiel gehaald

Bericht door Chiquita98 »

Hmm nou ik weet niet of het voor Pluut beter is. Ik krijg een naar gevoel bij dat asiel en durf te wedden dat ie daar niet de goeie zorg krijgt die hij zou moeten hebben. Ik wil je hiermee geen schuldgevoel aanpraten, want ik denk dat jullie wel de goede keus hebben gemaakt door hem weer terug te brengen. Helaas dus naar een minder goed asiel. Ik ben ook gewend dat als je kat ziek word je gebruik kan maken van de da van het asiel.
Fijn dat je nu een gezonde kat hebt en dat het helemaal goed gaat!
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Plaats reactie