variant niesziekte

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
cor
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2012 15:49

variant niesziekte

Bericht door cor »

hallo allemaal
mijn katertje van 2jaar heeft afgelopen week een variant van niesziekte opgelopen. Van de dierenarts heb ik toen doxoral 75 voorgeschreven gekregen. inmiddels is hij helemaal weer opgeknapt, maar het is zeer besmettelijk, dus ik wil vragen of jullie weten of ik dit medicijn ook aan mijn andere kater mag geven ter voorkoming van.
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9343
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: variant niesziekte

Bericht door castratenkoor »

Ik zou persoonlijk een kat die (nog) niet ziek is geen doxoral geven.
Bij twijfel even overleggen met je dierenarts.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
Gebruikersavatar
pearlsofpassion
Tijger
Tijger
Berichten: 5161
Lid geworden op: 23 mei 2010 15:58
Locatie: Stekene (Belgie)

Re: variant niesziekte

Bericht door pearlsofpassion »

Ik zie ook geen reden om een kat een medicijn toe te dienen zonder dat hij de ziekte heeft. Zo werk je resistentie in de hand.
Er is helemaal geen zekerheid dat hij het ook zal krijgen, en ook niet dat preventief medicatie toedienen wel zou helpen.
Groetjes Valerie, Kleintje (8 jaar) , Cuzco (3 jaar) en Luís (2 jaar) (+ konijntjes Rafke, Lars, Keira en Elise)
paasnini

Re: variant niesziekte

Bericht door paasnini »

Nee hoor geen antibiotica geven. Ook al is het besmettelijk dat wil nog niet zeggen dat je andere kat het ook krijgt. Als de andere kat goede weerstand heeft dan zal hij het niet krijgen. Zelfs als de andere kat alleen een beetje zou gaan niezen dan nog geen antibiotica. Nies is een virus, antibiotica werkt tegen bacterien, er is alleen een bacterie bij het virus als een kat last heeft van groen of niet-helder vocht. En daarnaast geef je antibiotica alleen bij hele hoge koorts.
cor
Kitten
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 mei 2012 15:49

Re: variant niesziekte

Bericht door cor »

Hartelijk dank voor de reacties, heb er veel aan :eclap:
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: variant niesziekte

Bericht door Adriana »

http://www.astfarma.nl/html/bijsluiters.aspx?id=147
lees even de bijsluiter van doxoral en voor zover ik kan zien is het off-label use, want kennelijk ontwikkeld voor honden. check even heel goed of de dosis klopt...
en welkom op het forum!
missch moet je op het forum (rechtsboven zoekfunctie) ff zoeken naar ervaringen met doxoral en je zou kunnen overwegen de weerstand van de nieskatzel optimaal te houden met iets van echina oid. zie medpets en/of huisdierendokter voor weerstandsverhogende middelen.
krijgt-ie af en toe wat rauwe kip/kalkoen en kan-ie iets van gras eten?
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Plaats reactie