FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door Adriana »

http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... P/fip.html
dit lijkt me een overzichtelijk verhaal met risico's, feiten en veronderstellingen en aannames..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door mittenslief »

misschien dan toch een echo laten maken van heel het buikgebied, je blijft anders zo twijfelen over
alles en waarschijnlijk komt daar toch wat uit, nogmaals heel veel sterkte hoor het is zo'n vervelende
rotziekte, kijk bij Simba was het klontjesklaar door het draadtrekkend vocht
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
griebels
Huiskat
Huiskat
Berichten: 19
Lid geworden op: 28 mei 2012 00:29
Locatie: Helmond

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door griebels »

Lexi zou de droge vorm hebben dus ook geen draadtrekkend vocht...
Dat is alleen bij de natte vorm zoals ik lees en begrepen heb.
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door kansarmedieren »

Livewithlouis schreef:Uit voorbeelden dat katten in dierenziekenhuizen, cattery's, praktijken en huizen elkaar besmetten weet ik hoe besmettelijk het is.

Aangezien er nog maar weinig onderzoek naar gedaan is is het verstandig om een zeer goede hygiëne in stand te houden. (zeker als je dus niet zeker weet wat het is en doet. ) Lijkt me überhaupt bij iedere ziekte zeer gewenst.
Ja goed hygiëne lijkt mij zo wie zo verstandig maar hoe kom je erbij dat het besmettelijk is voor mensen je moet uitkijken met zulke uitspraken dat geeft de mensen weer een reden om deze katten te laten inslapen omdat ze bang zijn dat ze er zelf ook ziek van worden dat willen we toch niet. :smile:
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door Chiquita98 »

Volgens mij heeft(Sanne toch?) niet gezegd dat het besmettelijk is, maar dat je heel goed moet uit kijken met hygiene naar jezelf maar ook naar andere mensen toe. Dat lijkt me alleen maar een goed advies. Ik lees er niet in dat het besmettelijk is. Of ik moet het verkeerd lezen?
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
castratenkoor
Tijger
Tijger
Berichten: 9359
Lid geworden op: 07 mar 2010 09:59
Locatie: prov.Utrecht
Contacteer:

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door castratenkoor »

Sanne heeft het over van kat tot kat. Niet van kat tot mens.
5-koppig-koor+knagers BasJipWilmaWanda
**KeesFritzGuusSjaakBramJoepThijsTimoBobDouweBolleRik**
Teun '09 Maks '10 Luuk '13 Teske '14 Clarie '16
kansarmedieren
Jaguar
Jaguar
Berichten: 642
Lid geworden op: 11 jun 2011 14:46
Locatie: Eck en Wiel
Contacteer:

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door kansarmedieren »

Livewithlouis schreef:Ik ben het ook wel eens met verschillende mensen hier, echter kan ik je in ieder geval wel een paar zekerheden geven. In de medische dierenwereld zijn alle artsen ontzettend voorzichtig met FIP (goed om geen discussies te ontlokken alle artsen die ik ken). FIP is ontzettend besmettelijk, pijnlijk en dodelijk.

Wat het laten inslapen van je kat betreft, ik ben het met je eens dat je een leven niet onnodig lang moet laten duren, de natuur is daar ook keihard in. Kijk naar het voorbeeld va Mittenslief. De moederkat had al door dat er iets niet in de haak was met het babypoesje, zij koos er al voor het leven van het babykatje te beëindigen (ja de natuur is keihard!). Daarnaast zijn katten doorzetters je zal dus niet snel door hebben wanneer ze echt pijn heeft. Dat zal een arts voor je moeten inschatten aan de hand van bloedwaardes etc. MAAR een hele goede indicatie dat het goed gaat met een dier, is dat hij/zij eet en dan ook nog zelfstandig!

Dus of het nou fip is of niet, mijn mening is dat je moet doorzetten. Als ze slaapt, drinkt,eet en af en toe naar je toe komt moet je haar niet laten inslapen, dat zijn voor mij indicaties dat ze misschien wel beter kan worden (en dat het dus geen fip is).

Pas op met hygiëne, zowel voor jezelf, andere mensen als andere dieren!
Hier wordt toch gezegd dat het ontzettend besmettelijk is en dan op het eind nou ja lees het zelf maar.. ..ik hoor het graag als ik het verkeerd heb
Gebruikersavatar
Livewithlouis
Poema
Poema
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 mar 2012 10:11

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door Livewithlouis »

ja ik bedoelde van mens op mens met betrekking tot eventuele huisdieren die die mensen dan weer hebben. Dus niet dat een mens ook fip kan hebben. Had ik er even bij moeten zeggen sorry!
Gebruikersavatar
Chiquita98
Tijger
Tijger
Berichten: 1877
Lid geworden op: 27 jul 2011 17:53
Locatie: prov. overijssel

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door Chiquita98 »

Ik had het wel zo begrepen hoor. Hoewel ik me de verwarring ook wel kan voorstellen. Tis maar net hoe je het leest
groetjes Thea, personeel van Gizmo, Misty, Balou, Bruno, Kyran en Kody(in herinnering Chiquita, Bonita en Caya)

Bekijk ons album hier
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door mittenslief »

hoe is het inmiddels met Lexi, gaat het al beter of zijn je vermoedens toch waar???? (ik hoop vaa harte van niet hoor)
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Gebruikersavatar
mittenslief
Tijger
Tijger
Berichten: 1675
Lid geworden op: 04 mei 2011 15:04
Locatie: enschede

Re: FIP, wat is het verschil met cholangitis? SPOED!

Bericht door mittenslief »

nog niets vernomen van je hoe het nu gaat, slecht nieuws?
Honden hebben bazen, poezen personeel!
alle katzels: mittens, mr. cat, angel, rover, roosje en mitsie
op de regenboog: Ollie, Simba, Buck
Plaats reactie