bedrading doorkauwen!

Voor vragen over: krabben aan meubilair en behang, kauwen op electriciteitskabels en andere dingen die je kat niet mag, maar wel doet.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jojanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 sep 2011 13:42

bedrading doorkauwen!

Bericht door Jojanneke »

Hallo allemaal,

Onlangs deed de tv het niet meer en toen ik het modem had geresset deed die het helemaal niet meer. Ik heb een nieuw setje aangevraagd maar zag al snel waar het aan lag.... de katten hadden het koordje vd ac adapter doorgekauwd, hij stond vol tandafdrukken.
Nu heb ik het nieuwe modem in een laptop tas gestopt en de stekker van de adapter in een verlengsnoer, zodat de acadapter buiten hun bereik blijft... Niet ideal want nu raakt hij weer oververhit maar ik kan em helaas niet in een kastje stoppen oid.

Maar nu mijn vraag, weten jullie goede kattenspeeltjes waarop ze kunnen kauwen zodat ze in de toekomst wellicht van mijn kabels afblijven? Ik heb wel eens zo'n anti katten spray gekocht maar die negeren ze gewoon. Kattenkruid sprays voor bijvoorbeeld op de krabpaal (want daar heb ik ze nog geen 1 keer aan zien krabben) werkt ook niet.

Mijn jongens zijn 1 jaar en gecastreerd.
Er zijn drie dingen belangrijk in het leven: Eten, Slapen & Bellyrubs!
Gebruikersavatar
Adriana
Tijger
Tijger
Berichten: 11239
Lid geworden op: 09 dec 2008 16:59
Locatie: den haag

Re: bedrading doorkauwen!

Bericht door Adriana »

o.a. HEMA verkoopt kabelbeschermers.
we hebben een aantal topics met berichten over knagende katzels, even zoeken via het forumoverzicht.
je zou halfzachte kauwstaafjes (voor kleine hondjes) kunnen proberen of carnibest lamshuidjknreepjes oid.
ik heb hier hele grote tieribs maar het hangt er helemaal van af hoe ze daarmee omgaan. jonge katten hebben de neiging om dingen in te slikken en dat moet je vermijden.
bepaalde soorten rauwe voeding bijv kippenvleugels of nekken kunnen ook in de knaagbehoefte voorzien of anders éen dagskuikens..
groetjes van Adriana en prrrrts van Enzo, Maks&Bolle, van Miesje en van (i.m.) MoMo

avonturen grijstijgers
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: bedrading doorkauwen!

Bericht door lidewij020 »

Het eten van of kauwen op zaken die niet eetbaar zijn heet pica. Pica kan verschillende oorzaken hebben. Zo kan het dat een kat een tekort heeft aan een bepaalde voedinsstof (vb Kalium) en daarom rare dingen gaat eten. Het kan ook een gedragsprobleem zijn. Er zijn katten die het doen uit verveling of door stress. Katten die niet lang genoeg bij hun moeder zijn gebleven (minder dan 12 weken) hebben meer kans op de ontwikkeling van gedragsproblemen, omdat ze een belangrijke leerperiode hebben misgelopen.

Onze Tommie heeft ook een tijdje kabels geknaagd. Ze deed dat nadat mijn oude kat was ingeslapen en zij alleen achter bleef. Sinds we Blooker erbij hebben bijt ze niet meer in kabeltjes. Ik denk dat het bij haar eenzaamheid of verveling was.

Kijk ook eens naar voedselverrijking. Dit geeft katten de mogelijkheid om hun teveel aan energie op hun eten uit te leven in plaats van op kabeltjes.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Jojanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 sep 2011 13:42

Re: bedrading doorkauwen!

Bericht door Jojanneke »

Misschien komt het door verveling, ik heb niet zo'n groot huis en ze kunnen niet naar buiten omdat ik op 4 hoog woon. Wel knaagden ze alleen op dat kabeltje, ik heb de rest nagekeken en daar zag ik gaan bijt markeringen op.
Ik ga wat van die honden kauwbotjes kopen, misschien vinden ze dat wel wat :)
Ze moeten binnenkort ook weer naar de dierenarts voor inentingen dus dan kan ik haar ook om advies vragen :)
Er zijn drie dingen belangrijk in het leven: Eten, Slapen & Bellyrubs!
Gebruikersavatar
pinguin
Tijger
Tijger
Berichten: 2253
Lid geworden op: 03 jul 2011 19:54

Re: bedrading doorkauwen!

Bericht door pinguin »

Als jezelf denkt dat het door verveling komt kan je ze proberen ook wat meer uit te dagen. Zelf wat meer met ze spelen maar b.v door voedselverreiking. Kunnen ze wel naar buiten kijken? Je zou ook kunnen kijken om een hoor voor een raam of deur te zetten kan voor een kat ook intresant zijn. En zo staan er op het forum nog veel meer voorbeelde om verveling tegen te gaan.

Je zou het aan de dierenarts kunnen vragen maar mijn ervaring is dat die niet met de meest kat vriendelijke oplossingen komen.
groetjes sproet* 11jr*, snabbel 8jr en Simba 2jr
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: bedrading doorkauwen!

Bericht door lidewij020 »

Die kauwstaafjes voor honden vinden de meeste katten niet zo lekker. Wat er meestal wel goed ingaat en waar ook flink op gekauwd moet worden zijn rauwe eendagskuikens, kippennekken of kippenvleugeltjes. Deze gaan met bot en al naar binnen. Let op dat je katten nooit bot mag geven dat verhit is geweest. Het kan dan namelijk gaan splinteren.

Als je klein woont, kun je de leefruimte voor de katten vergroten door hoge paden te maken boven de grond. Zorg dat ze via een plankje op de boekenkast of op je kledingkast kunnen etc. Maak van je huis een apekooi :grin:
Katten kijken inderdaad ook graag naar buiten zoals hierboven vermeld. Sommige katten gaan erg ver om naar buiten te kunnen kijken. Zie http://www.youtube.com/watch?v=Nk5_1OZ4DVI
Laatst gewijzigd door lidewij020 op 29 mei 2012 17:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Gebruikersavatar
Jojanneke
Huiskat
Huiskat
Berichten: 33
Lid geworden op: 19 sep 2011 13:42

Re: bedrading doorkauwen!

Bericht door Jojanneke »

Ze kunnen op de vensterbank zitten en ik heb een vliegendeur zodat de gewone deur open kan, dat vinden ze ook erg interessant. Daarnaast kauwen ze alleen op de draden als ik er niet ben... Nu nog geen nieuwe sporen gezien dus hopelijk blijft dat zo!

Ik ben ook bezig iemand te charteren op werkspot die mij kan helpen met een kattennet over het balkon en eventueel ook een kattenluikje naar het balkon, zodat ze daar straks ook naar toe kunnen. So far niet zoveel reacties helaas. Wel 1 die 175-, wilde vangen (ik dacht het niet).

Ik ben laatst met Mickey op mijn arm even op het balkon geweest maar die vond het zo spannend dat ie mijn shirt kapot krabte, Maus vond het dan weer geen probleem :)

Ik heb honden kauwspier strips gekocht dat vonden ze ook wel even interessant maar lieten het toen links liggen. Maar het kan geen kwaad wellicht helpt het toch wat. Ik zal ook naar de kippennekken enzo kijken :)

Bedankt voor de reacties!

Groetjes,

Jojanneke

p.s. ik neem aan dat kippenvleugels enzo die ik rauw in de supermarkt koop niet stiekem toch verhit zijn geweest?
Er zijn drie dingen belangrijk in het leven: Eten, Slapen & Bellyrubs!
Gebruikersavatar
lidewij020
Panter
Panter
Berichten: 453
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:03
Locatie: Amsterdam

Re: bedrading doorkauwen!

Bericht door lidewij020 »

Kippenvleugels uit de supermarkt met rauw vlees zijn gewoon rauw. Let wel op met het voeren van vers vlees dat je het niet mag voeren als je kat net commercieel voer heeft gehad. Het maagzuur van katten is van nature heel zuur en dit doodt eventuele bacterien en ziektekiemen. Commerciele brokken maken het maagzuur basischer, waardoor het minder goed als buffer werkt. Het wordt aangeraden ja kat 4-8 uur te laten vasten voordat je hem rauw vlees voert.
Doe mee aan het onderzoek naar links en rechtspotigheid bij katten. Het kost slechts 5 minuutjes ...afhankelijk van je kat...
Plaats reactie