bortedella vaccinatie

Alles over infectieziektes als FIP, FIV, leucose, leukemie, kattenziekte en andere virusinfectieziektes.
Plaats reactie
aurora
Kitten
Berichten: 7
Lid geworden op: 21 mei 2012 18:52

bortedella vaccinatie

Bericht door aurora »

Hoi, ik zie hier niet zo gauw of ik me eerst moet voorstellen voordat ik mijn vraag kan stellen, dus doe ik het bij deze maar even kort hier, wel zo netjes.
Ik ben Anne Marie en heb 1 siamees poesje van ruim 1 jaar en 1 oosters korthaar kater van krap 1 jaar bij ons wonen. Het zijn kerngezonde dieren alleen heeft de poes wel als kitten niesziekte gehad, was zoals ik hoorde van de fokker even spannend of het allemaal wel goed zou komen, maar gelukkig was dat het geval, alleen een beschadigd oogje en (af en toe) een niesje/snotneusje er aan overgehouden, verder reuze actief, kortom alles goed. Ik heb haar dus drie maanden geleden mogen verwelkomen in ons gezin, samen met haar halfbroer.
Ongeveer anderhalve maand geleden werd ze voor het eerst krols en dat is zich eigenlijk tweewekelijks blijven herhalen totdat ik haar vorige week heb laten castreren. In die periode is haar oogje weer gaan opspelen (conjunctivitis) en werd haar neusje weer iets meer snotterig dan voorheen. De dierenarts adviseerde behalve haar jaarlijkse enting ook een Bb (bortedella) enting vanwege haar verminderde weerstand als gevolg van de zich herhalende krolsheid, maar las ook in de status die ik meekreeg dat de Bb vaccinatie min of meer vanzelfsprekend gegeven worden bij katten die uit/naar asiel, cattery of pension komen/gaan.
Enfin, Bb, wat is dat? niet eerder over hoeven nadenken, maar ja, verminderde weerstand opkrikken dat sprak mij wel aan.. dus stemde toe. De kater moest idem geënt worden want vanwege het uitscheiden kon hij besmet worden met de bortedellabacterie door z'n halfzus. Ik lees dus met wat googelen, en ben er ook door de fokker van mijn katten op geattendeerd dat het uitscheiden wel zo'n 6 weken tot zelfs langer kan duren. Bovendien is de Bb bij de poes samen met de jaarlijkse enting gegeven. Lezende op internet zijn de meningen daarover zeer verdeeld, van prima te combineren met de jaarlijkse enting tot uitermate schadelijk, mits er minimaal twee weken tussen beide vaccinaties. Nu weet ik het even niet meer :icon_shifty: .
Bovendien verwachten wij binnen drie weken een nieuw kitten maar ik ben er nu niet zeker meer van of dat wel een goede zaak is, dus maw beter om het nog een week of twee/drie uit te stellen. Moet eerlijk zeggen dat ik mijn dierenarts nog niet heb gebeld, dat ga ik zeker morgen doen maar ondertussen ben ik benieuwd of er iemand op dit forum is die me alvast wat info kan geven, wat kan ik verwachten en hoe moet ik er verder mee.
Overigens zijn beide katten in optimale conditie, conjunctivitis lijkt voorbij, mooi schoon neusje dus dat is goed. Ben vooral benieuwd naar evt. gevolgen op lange(re) termijn.
Zou fijn zijn om daar wat meer over te weten, alvast bedankt.
Gebruikersavatar
Sifra
Tijger
Tijger
Berichten: 1048
Lid geworden op: 22 feb 2012 22:17
Locatie: Zuid-Holland

Re: bortedella vaccinatie

Bericht door Sifra »

Hoi Anne Marie, ik wou je even verwelkomen op het forum. Bovenaan het forum zit een zoekfunctie, maar over Bordetella is op het forum nog niets geschreven, wel over het versterken van de weerstand. Wie weet is er toch iemand hier die met je mee kan denken.
Ik zie in het inentingsboekje van mijn asielkat dat hij niet ingeënt is tegen Bordetella niesziekte (16), maar een andere niesziektevariant (14), dus kennelijk is het niet bij (alle?) asielen gebruikelijk om hiertegen te vaccineren.
A dog is a dog, a bird is a bird, a cat is a person. (Mugsy Peabody)
Plaats reactie